וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוטה בצוואר, קושי בבליעה וכאב אוזניים: הסרטן שאתם פחות מכירים

עודכן לאחרונה: 19.1.2023 / 9:54

בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בשכיחות המקרים של חולים המאובחנים בסרטן הלוע. הסיבה לכך היא וירוס אחד שכולנו מכירים. הנה כל מה שאתם חייבים לדעת

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

אנחנו מודעים לכך שמקרי הסרטן עלו באוכלוסייה הכללית בעשר האחרון. אבל בעוד אנחנו רגילים לשמוע על סוגי סרטן כמו סרטן השד, הערמונית, הלבלב והריאות, אנחנו פחות מכירים את סרטן חלל הלוע. השכיחות של ממאירות חלל הלוע (שקדים ובסיס הלשון) נמצאת בעלייה מתמדת בשנים האחרונות וצפויה להכפיל את עצמה עד שנת 2030. העלייה המדאיגה הזו מיוחסת בעיקר לעליה בהידבקות בווירוס הפפילומה בחלל הלוע.

אחוזים גבוהים של האנשים יחשפו לווירוס הפפילומה בחייהם, אך מרבית האנשים יסלקו את הווירוס מגופם תוך שנתיים. חלק מהאנשים יישארו עם זיהום כרוני. "בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה משמעותית בשכיחות המקרים של חולים המאובחנים בסרטן הלוע הנגרם בעקבות וירוס הפפילומה HPV הנחשב למחולל הנפוץ ביותר מבין הגורמים למחלות מין, ומבין 100 תת-סוגים שונים של הווירוס, כ-4 תתי-סוגים יכולים לעבור במגע מיני ישיר לחלל הפה או הגנטליה", מסביר ד"ר ג'ובראן מנסור, מומחה לכירורגיה אונקולוגית של ראש וצוואר ומיקרוכירורגיה משחזרת במערך אף אוזן וגרון באיכילוב. הוא מוסיף כי "בכל רגע נתון כ-10 אחוזים מהגברים ו-3.6 אחוזים מהנשים נשאים לווירוס הפפילומה".

רובוט במקום כימותרפיה

לדבריו, "התאוריה המקובלת היא שהדבקה כרונית ולאורך שנים בווירוס הפפלומה עלולה לגרום בחלק מהאנשים להתפתחות סרטן הלוע. מטופלים אלו יסבלו לרוב מכאב לוע, כאב באוזן, קושי או כאבים באכילה או שתיה, ירידה במשקל, דמם מחלל הלוע, או נפיחות צווארית (בלוטה צווארית מוגדלת)".

אם הטיפול המקובל עד כה לחולים עם סרטן הלוע היה באמצעות טיפולי קרינה או בכימו-קרינה עם תגובה טובה לטיפול, לאורך השנים נצפו סיבוכים מאוחרים של קרינה כגון: פגיעה בשרירי הבליעה, קושי בפעולות שתייה ואכילה שהובילו את החולים לתלות בהזנה בטנית שגרמה להם לפגיעה קשה באיכות החיים. לכן, בשנים האחרונות חיפשו פתרון אחר.

בחורה צעירה אוחזת בגרון שלה. fizkes, ShutterStock
כאב לוע, כאב באוזן, קושי באכילה או שתיה, ירידה במשקל או נפיחות צווארית/ShutterStock, fizkes

הפתרון הזה הגיע באמצעות הרובוט דה וינצ'י, שמאפשר הסרה בטוחה של הגידול. "ניתוח רובוטי מאפשר עבודה מדויקת בחלל מאוד קטן (חלל הפה והלוע) ומאפשר גישה מקרוב של הגידול עם הגדלה משמעותית על ידי מערכת ראייה תלת ממדית, המאפשרת כריתה מלאה של גידולים שלא תמיד ניתן לראותם", הסביר ד"ר ג'ובראן.

הכל התחיל בבליטה בצוואר

לפני חמישה חודשים הבחין איגור בן ה-74 בבליטה שבצד משאל של צווארו. הוא פנה לרופא א.א.ג בקהילה שהפנה אותו לסדרת בדיקות על מנת לאבחן את הממצא החשוד. איגור הגיע למרפאה של ד"ר ג'ובראן ומבדיקה ראשונית עלה החשד כי אכן מדובר בגידול סרטני. איגור הופנה לביצוע ביופסיה שתוצאותיה גילו כי מדובר בגידול סרטני בלוע .

"עליתי מרוסיה כשהייתי בן 50, ונאלצתי להתחיל חיים חדשים במדינה זרה ושפה זרה, למדתי בחיי להסתגל ולהתמודד עם מצבים חדשים, אך הפעם הזו שקיבלתי את הבשורה על הגידול, הרגשתי יותר פגיע וחסר אונים. למזלי, אשתי גלינה תמכה בי והבטיחה לי שנעבור את זה ביחד וכשהכל יגמר נטוס לקנדה לבקר את הילדה והנכדים שלנו, הציפייה לפגוש אותם חיזקה אותי ונתנה לי כוחות", סיפר איגור.

עוד בוואלה!

איזה תסמינים יכולים להעיד על סרטן גרון - ומתי כדאי ללכת להיבדק?

לכתבה המלאה

"דר' ג'ובראן זימן אותנו לפגישה במרפאתו והציע לנו אופציה ניתוחית חדשה להסרת הגידול באמצעות רובוט דה וינצ'י, הוא הסביר לנו שהרובוט מאפשר עבודה מדויקת מאוד ויכול להביא לתוצאות טובות יותר עם זמן החלמה קצר יותר", סיפר איגור.

השימוש ברובוט הפך להיות אפשרי אחרי שבשנים האחרונות התחזקה הדעה שלמטופלים עם סרטן לוע שנגרם בעקבות וירוס הפפילומה, ובשונה מסרטן לוע שנגרם בעקבות עישון כבד או שתיית אלכוהול, יש גידול פחות אלים וסיכוי החלמה גבוהים יותר, ולכן עלתה המחשבה לנסות להפחית את חומרת ונוקשות הטיפול האונקולוגי.

לפני שבוע עבר איגור את הניתוח בהצלחה רבה, וכבר באותו ערב הצליח לשוחח. השיחה הראשונה הייתה לבתו ונכדיו המודאגים בקנדה: "סיפרתי לבתי על המזל הגדול שנפל בחלקי לפגוש רופא מופלא ונעים כמו דר' ג'ובראן, עד כמה הרפואה בארץ מתקדמת ועל הניתוח החדשני שעברתי עם הרובוט , הייתי מלא בתחושת גאווה, למרות שאנו חיים במדינה כה קטנה קיימת רפואה מתקדמת ואיכותית עם צוות רופאים מהשורה הראשונה " מסכם איגור.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully