וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה תסמינים יכולים להעיד על סרטן גרון - ומתי כדאי ללכת להיבדק?

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 15:03

עישון הוא אמנם הגורם הראשוני לסרטן הגרון, אבל הוא לא היחיד. אז אילו תסמינים צריכים להדליק לכם נורה אדומה וממה אסור להתעלם?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

הקרן העולמית לחקר הסרטן פרסמה לאחרונה את הגורמיםם האחראים למאות אלפי מקרים של סרטן מדי שנה ברחבי העולם. ולמרות הפרסום, הארגון מאמין כי אכילה בריאה, פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין והפסקת עישון יכולים למנוע כ-40 אחוזים מהאבחנות. וזה חתיכת מספר.

הנתונים מגיעים לאחר פרסום מחקר שיצא לאחרונה בכתב העת PLOS שהציע שמספרי המוות של המעשנים באנגליה ירדו מ-27,200 ל-16,500 בממלכה לבדה - וזה לא רק שיעורי סרטן הריאות שהושפעו. עישון מעמיד אנשים בסיכון גבוה יותר לסרטן מרובים, כולל בפה, בגרון ובשלפוחית ​​השתן. הוא גם תורם להצרת העורקים ומגביר את הסיכוי של הדם להיקרש, כלומר למעשנים יש סיכון גבוה משמעותית למחלות לב, התקפי לב, שבץ ודמנציה.

סרטן הגרון הוא השכיח בקרב גידולי ראש צוואר, בעיקר בקרב מבוגרים. כ-200 איש מאובחנים מדי שנה בישראל כחולים בסרטן הגרון, מתוכם 85 אחוזים הם גברים ו-15 אחוזים הן נשים. מדובר באחד מהגידולים שמקורו בריריות המצפות את מערכת הנשימה והבליעה - לשון, שפתיים, לחי, גרון, מיתרי הקול ובית הבליעה. גילוי מוקדם והימנעות מגורמי הסיכון יגבירו את הסיכויים להחלמה עד לכדי 95 אחוזים בשלבים מוקדמים.

אישה עם כאב גרון. ShutterStock
סרטן הגרון הוא השכיח בקרב גידולי ראש צוואר, בעיקר בקרב מבוגרים. אישה עם כאב גרון/ShutterStock

מרביתם המכריע של הסובלים מסרטן הגרון הם מעשנים. עשן הסיגריות מכיל כמות גבוהה של חומרים מסרטנים הגורמים לשינוי גנטי של תא נורמלי לתא סרטני, ומגדילים את הסיכוי להתפתחות גידול סרטני ב-5 עד 15 אחוזים, לעומת אדם שאינו מעשן. שינוי זה גורם לתא להתרבות ללא הפסקה ובהדרגה נגע טרום סרטני עלול להתפתח לסרטן פולשני.

במרבית החולים השלב הטרום סרטני לא מזוהה כלל, וכאשר החולה כבר מגיע לאבחון לרוב זה יקרה בשלב שבו הגידול הפך לסרטני. סימני האזהרה הראשונים הם שינוי בגוון הקול וצרידות, המלווה לעיתים בקושי בנשימה. סימנים נוספים שיכולים להעיד על גידול סרטני כוללים צרידות, כאב גרון הנמשך יותר מארבעה עד שישה שבועות, קושי בבליעה. כאב גרון הקשור לכאבי אוזניים הוא סימפטום נוסף שכדאי לבדוק אצל רופא משפחה. תסמינים כגון אלו שנמשכים למעלה משלושה שבועות, חייבים להדליק נורה אדומה, במיוחד בקרב מעשנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully