וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: גלידה וחטיפים ממכרים בדיוק כמו קוקאין והרואין

19.10.2023 / 0:01

מסוגלים לזרוק לפח את החטיף המלוח או המתוק שלכם? כי מחקר חדש מוכיח שחלקכם בהחלט לא. המחקר מראה שמזונות מעובדים ממכרים בדיוק כמו ניקוטין או סמים קשים כמו קוקאין או הרואין

ככה חטיפים פוגעים בגוף שלנו/משרד הבריאות

זה לא נועד כדי לתרץ את המעשים שלנו, ואנחנו ממש לא שופטים - אך מתברר שחלקנו מכור לחטיפים בדיוק כמו שאחרים מכורים לניקוטין, קוקאין או הרואין. מומחים טוענים ש-1 מכל 10 אנשים מכור למזונות מעובדים - התמכרות אמיתית, לא סתם קרייבינג למתוק או מלוח.

ניתוח חדש של 281 מחקרים שנערכו ב-36 מדינות שונות גילה ש-14% מהמבוגרים מכור לממתקים וחטיפים. הממצא מזעזע, בהתחשב בכך שמזונות מעובדים כמו נקניקיות, גלידה, ביסקוויטים, משקאות קלים ודגנים ממותקים נקשרו בעבר לירידה קוגניטיבית, סרטן, מצוקה פסיכולוגית ואפילו מוות מוקדם.

את הניתוח הובילה פרופסור אשלי גירהרד מאוניברסיטת מישיגן, שיצרה בעבר את סולם ההתמכרות למזון של ייל, על ידי יישום של אותם קריטריונים שבהם משתמשים מומחים לאבחון התמכרות לחומרים. קריטריון זה כולל צריכה בלתי נשלטת ומוגזמת, תשוקה וצריכה מתמשכת למרות השפעות בריאותיות שליליות אפשריות.

חטיפים. ShutterStock
ממכרים כמו סמים/ShutterStock

"נראה שלשילוב של פחמימות מזוקקות ושומנים שנמצאים לעתים קרובות במאכלים מעובדים יש השפעה מוגברת על מערכות התגמול במוח, מעל כל אחד מהנוטריינטים בלבד, מה שעשוי להגביר את פוטנציאל ההתמכרות למזונות אלה", כתבו גירהרד ומחברי המחקר במחקר החדש שלהם, שממצאיו פורסמו ב-The BMJ.

"עבור אנשים רבים הרבה מהמאכלים המעובדים הם ממכרים", כתב החוקר כריס ואן טולקן ל-Guardian במאמר שפורסם על המחקר החדש, "וכשאנשים חווים התמכרות לאוכל, זה כמעט תמיד למוצרים מעובדים".

עוד בנושא:
5 מזונות שאתם חושבים שבריאים אבל בעצם אולטרה מעובדים

רופאי סרטן חושפים את המזונות שהם לא יאכלו בחיים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
התמכרות לסוכר. ShutterStock
"כשאנשים חווים התמכרות לאוכל, זה כמעט תמיד למוצרים מעובדים"/ShutterStock

מה בדיוק גורם להתמכרות הזאת זו שאלה שהיא עדיין בגדר תעלומה עבור המומחים,שחלקם מאמינים שאולי אין מרכיב אחד שגורם לכך - בניגוד לניקוטין בטבק - אלא ריבוי גורמים. מזונות שמקורם טבעי נוטים להכיל יותר פחמימות או יותר שומנים, אך לא רמות גבוהות של שניהם, ואילו במאכלים מעובדים יש רמות גבוהות באופן לא פרופורציונלי של שניהם. כך למשל - אם בתפוח יש 55 קלוריות של פחמימות ופחות מ-2 קלוריות של שומן, חפיסת שוקולד כוללת 237 קלוריות של פחמימות ו-266 קלוריות של שומן.

מחקרים קודמים מצאו גם כי מזונות ממותקים או שומניים הופכים אלטרנטיבות בריאות יותר למושכות פחות - ולחיווט מחדש הזה של המוח עלולות להיות השלכות בריאותיות, כגון אכילת יתר ועלייה במשקל. אכילת מזונות מעובדים במיוחד מעוררת זרם של דופמין ואחריו ירידה פתאומית, וכתוצאה מכך מעגל אינסופי של השתוקקות, צריכה והרגעות - בדומה למה שחווה אדם שמכור לאלכוהול או לסמים. על אף ש"סביר להניח שהם לא ממכרים בפני עצמם", תוספים במזונות יכולים להיות "מחזקים" של ההשפעות לכך, ציין הצוות של גירהרד במחקר.

אולם, יתכן שלא כולם רגישים לאיכויות הממכרות של מזונות מעובדים במיוחד - חלק מהאנשים עשוי להיות מסוגל לאכול חופן של חטיפי תפוחי אדמה מלוחים ולהסתפק בזה, בעוד שאחרים פחות ברי מזל ולא יוכלו לעצור את עצמם בלי לחסל שקית. "המוצרים הממכרים אינם ממכרים לכולם", אמר ואן טולקן. "כמעט 90% מהאנשים יכולים לשתות אלכוהול ולא לפתח מערכת יחסים בעייתית ותלותית איתו. רבים יכולים לנסות סיגריות או אפילו קוקאין בלי לרצות עוד".

עם זאת, המאפיינים הממכרים של מאכלים מעובדים עוררו תשומת לב של מדענים בעלי מודעות לסכנות הבריאותיות של הדבר, המאמינים שחלק מהמזונות צריכים להגיע עם אזהרת התמכרות "כמו סיגריות" - כי אחרי הכל, אין מנוס ממזונות מעובדים במיוחד, הם נמצאים בכל מקום. "לנסות כיום להפסיק לצרוך מזונות מעובדים זה כמו לנסות להפסיק לעשן בשנות ה-60", אמר ואן טולקן. חוץ מזה, רוב הדברים שנצרכים במתינות בטוחים. המומחים של Healthline ממליצים שלא יותר מ-10% עד 20% מהקלוריות שלנו יגיעו ממזון מעובד. כדי למזער את צריכת המאכלים המעובדים, לוואן טולקן יש גישה בוטה: "שאלו את עצמכם: האם זה באמת אוכל? זה יכול לגרום לכם לעבור במהירות מהתמכרות להרגשה של גועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully