וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מזונות שאתם חושבים שבריאים אבל בעצם אולטרה מעובדים

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 8:01

לא תחשדו בהם כשתעברו מול מדפי הסופרמרקט, אבל האמת היא שאלה הכי מסוכנים. אז איך מזהים מזונות אולטרה מעובדים?

משרד הבריאות מזהיר: המרכיבים המסוכנים ברול אפס/מערכת וואלה

מזונות מעובדים במיוחד כמו פיצה קפואה, ארוחות מוכנות ושוקולדים למיניהם הם לא בריאים באופן לא מפתיע. אבל אפילו מזונות שרבים יחשבו כבריאים - כמו לחם מקמח מלא, דגני בוקר מסובין ויוגורט ללא סוכר - נופלים גם הם לפעמים תחת ההגדרה של מזונות אולטרה מעובדים.

מזונות אולטרה מעובדים הם אלה ששונו משמעותית מצורתם הטבעית, עם מרכיבים כמו חומרים משמרים או חומרי טעם מלאכותיים שנוספו לעתים קרובות כדי להגביר את חיי המדף שלהם או לאטרקטיביות שלהם. מחקרים רבים כבר קשרו אותם למצבים ומחלות כמו השמנת יתר, סוכרת וסרטן. בנוסף, אנשים שאוכלים מזון אולטרה מעובד צורכים יותר קלוריות ליום, משום שהמוצרים דחוסים יותר בקלורית וגורמים למעיין תחושת התמכרות.

מחקרים רבים לאחרונה שמו גם דגש על בדיקת הקשר בין תזונה אולטרה מעובדת לבין דיכאון וחרדה. בברזיל נערך מחקר שמצא קשר בין דיכאון וחרדה בתקופת הקורונה לבין צריכת מזון. ככל שאצל הנבדקים אחוז המזון האולטרה מעובד ביחס לכלל התזונה שלהם היה גבוה יותר. כך, נמצאו יותר מקרים של דיכאון וחרדה.

הנה 5 מאכלים כנראה לא הייתם חושבים שנחשבים אולטרה מעובדים:

דגנים בוקר

דגני בוקר עתירי סוכר. ShutterStock
דגני בוקר עתירי סוכר/ShutterStock

דגני בוקר ממותקים באופן לא מפתיע לא נחשבים טובים עבורכם. אבל גם ה"בריאים" נחשבים מבחינה טכנית למזונות אולטרה מעובדים.

פתיתי סובין שנחשבים כדגני בוקר בריאים, ממותקים בתמצית לתת שעורה, סוכר ותוספים אחרים שלא נמצאים בטבע נחשבים אולטרה מעובדים. אבל אל תזרקו את דגני הבוקר הבריאים והעמוסים בסיבים לפח עדיין.

דגני הבוקר מועשרים, כלומר חלק מהתוספים שהוכנסו נועדו להגביר את רמות החומרים התזונתיים שרוב האנשים נאבקים לקבל מהם מספיק. אלה כוללים ברזל, החיוני לגוף לייצור תאי הדם האדומים הנושאים חמצן ברחבי הגוף, וויטמינים החיוניים לשמירה על בריאות הלב ומערכת העצבים/

עוד בוואלה!

אולטרה מעובד: מה יש בחטיפים שאי אפשר להפסיק לאכול כשמתחילים?

לכתבה המלאה
לחם פרוס. ShutterStock
לחם מקמח מלא שקונים בסופר/ShutterStock

כיכר הלחם שאתם קונים בסופרמרקט הקרוב לביתכם היא מבחינה טכנית מזון אולטרה מעובד. כיכר ביתית נחשבת מעובדת בלבד, מכיוון שהיא עשויה בדרך כלל רק מקמח, מים ושמרים.

אבל כיכרות הלחם שבמדפי החנויות יכולים להכיל חומרים נוספים, כמו חומרים מתחלבים וחומרים משמרים, שנועדו להאריך את חיי המדף שלהם.

עם זאת, לחמים מקמח מלא מעניקים גם כמה יתרונות בריאותיים, מכיוון שהם עשירים בסיבים תזונתיים. סיבים הם מרכיב מרכזי בבריאות מערכת העיכול וקשורים לסיכון נמוך יותר למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2 וסרטן המעי. הם יכולים גם, בדומה לדגנים, להיות מועשרים בויטמינים ומינרלים ליתרונות בריאותיים נוספים.

יוגורט

יוגורט. ShutterStock
יוגורט/ShutterStock

יוגורט נחשב למקור בריא לחלבון, טוב לשמירה על השרירים, וסידן, מרכיב חיוני לבריאות העצם. אבל בעוד יוגורט טבעי מסווג כמעובד, סוגים רבים במדפי החנויות נופלים לטריטוריה של אולטרה מעובדים.

חלקם מכילים חומרים מלאכותיים שנועדו להגביר את הטעם, הצבע והמראה שלהם. לאחרים, המפורסמים כדלים בסוכר, מוסיפים ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים כדי לספק פינוק מתוק נטול רגשות אשם. רבים מכילים גם מייצבים וחומרים משמרים, שנועדו לשמור אותם טריים יותר לאורך זמן על מדפי הסופרמרקט. לכן מומלץ לבחור סוגי יוגורט לא ממותקים ודלי שומן כחלק מתזונה מאוזנת.

חטיפי פירות וחלבונים

חטיפי בריאות. ShutterStock
חטיפי בריאות/ShutterStock

לעתים קרובות הם ארוזים כבצורה נוחה מאוד ונראים בריאים ונטולי רגשות אשם. אבל חטיפי פירות או חטיפי חלבון הם מהמזונות המעובדים ביותר שאתם יכולים להכניס לפה שלכם.

חטיפי פירות מכילים לעתים קרובות פירות יבשים ועמילנים בהקפאה, שהם כבר מוצרים מעובדים. חלקם מכילים גם מעבים, מווסת חומציות וחומרים משמרים כחלק מתהליך הייצור.

גם חטיפי חלבון עמוסים במרכיבים דומים. אלה יכולים לכלול ממתיקים, מתחלבים, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

קטניות בשימורים

יריעת פתיחה. ShutterStock
יריעת פתיחה/ShutterStock

נכון, קטניות הן בריאות מאוד ונחשבות מקור טוב לחלבון וסיבים אבל כאשר מדובר בשעועית או חומוסס בקופסא אנחנו מדברים ברוב המקרים על מזון אולטרה מעובד. הסיבה - גרסאות משומרות מכילות תוספת נאה של מלח וסוכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully