וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולטרה מעובד: מה יש בחטיפים שאי אפשר להפסיק לאכול כשמתחילים?

יפעת אביקסיס

26.7.2023 / 11:18

חלק ניכר מהמזון שאנו אוכלים הוא מזון מעובד. אבל יש הבדל גדול בין מזונות שעברו עיבוד קל לבין מזונות שמוספים אליהם חומרים תעשייתיים רבים. אז מה באמת יש באוכל שלנו ואיך הופכים את המאכלים האלה לממכרים?

משרד הבריאות מזהיר: המרכיבים המסוכנים ברול אפס/מערכת וואלה

אני מזמינה אתכם לקום רגע ולגשת למקרר ולמזווה לקחת כמה מוצרים שאהובים עליכם ולהסתכל ברשימת המרכיבים. האם אתם מזהים את כולם? מצליחים לקרוא את השמות הארוכים? הם נמצאים אצלכם כרכיבים בודדים בארון התבלינים או במזווה? התשובה סביר להניח תהיה שלא. אז אם ראיתם רשימה ארוכה ולא מזוהה שלפעמים הופיעו לצידה מספרים - אז נעים להכיר אלו מזונות אולטרה מעובדים (ultra-processed food-UPF)

חלק ניכר מהמזון שאנו אוכלים הוא מזון מעובד. אבל יש הבדל גדול בין מזונות מעובדים כמו סוגים של קמחים שונים שעברו תהליך של קצירה וטחינה, או הקפאה וחיתוך של ירקות, או מזונות שעברו עיבוד קל על ידי אפיה או בישול על מנת שנוכל לצרוך אותם, לבין מזונות שמוספים אליהם חומרים תעשייתיים רבים, חומרי טעם וריח וחומרי שימור רבים.

כמה מעובד בדיוק המזון שלנו?

ישנן כמה שיטות לאמוד את רמת העיבוד של המזון. אחת השיטות הנפוצות נקראת NOVA והיא פותחה על ידי חוקרים מברזיל. קבוצת המזונות שנקראת 4 NOVA היא קבוצת המזונות המעובדים ביותר שנקראים מזונות אולטרה מעובדים.

קבוצת זו כוללת מוצרים שחלק גדול ממרכיביהם לא תמצאו במטבח הביתי. אלו הם רכיבי מיצוי מזון ותוספים תעשייתיים שמשפרים את המרקם של המזון, נותנים צבע מעניין ומושך. יש בהם איזון בין מלח לסוכר בדיוק ברמות המדויקות שגורמות לנו לרצות לאכול עוד. רכיבים אלה משפיעים באופן ישיר על הרגלי האכילה שלנו ומשבשים את תחושת השובע הטבעית שלנו. מאפיין נוסף של חלק גדול מהמוצרים האולטרה מעובדים הוא צורת האריזה שלהם. הם ארוזים כך שלכל מקום נוכל לקחת אותם ולאכול אותם באופן מידי או על ידי הכנה קצרה מאוד וקלה במיוחד כמו הוספת מים חמים לצורך בישול או חימום במיקרוגל.

חטיפים ושתיה. ShutterStock
איזון בין מלח לסוכר בדיוק ברמות המדויקות שגורמות לנו לרצות לאכול עוד/ShutterStock

נגיש, זמין וממכר

כאשר חברות עובדות על ייצור מוצר חדש חלק מבדיקת המתכון המנצח שיבחר למכירה תהיה הבדיקה של איזו מן האופציות גרמה לקבוצת הנסיינים לאכול כמות גדולה יותר.

רבים מן המוצרים האלו משווקים לנו בפרסום אינטנסיבי על ידי ידוענים שונים שגורמים לרבים מן האנשים לחוש תחושת ביטחון כלפי המוצר המוצע מה שמוביל לרכישה. הרכישה מובילה לטעימה ולרכישות נוספות. פחות רואים ידוענים שממליצים על קינואה ודגנים או על ירקות, פירות ומוצרים דומים לאלה.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת וישנו ייעול בייצור, בהובלה ובהפצה של אותם מזונות הם עמידים לאורך זמן בשל החומרים המשמרים הרבים ויכולים להישלח למקומות רחוקים ולהישמר לאורך זמן.

לאחרונה אף החלו אוניות של תאגידי מזון גדולים להגיע בספינות לאזורים נידחים ושקטים ביערות האמזונס ולמכור לתושבים שם מזונות אולטרה תעשייתיים שעד כה היו בזמינות נמוכה בהרבה לאותה אוכלוסייה. תופעה זו גורמת לעליה בבעיות רפואיות רבות שעד כה לא היו נפוצות באחוזים גבוהים בקרב אותם קבוצות.

מחקרים רבים מראים קשר בין אכילת מזונות אולטרה מעובדים לתוצאות בריאותיות והתנהגותיות מזיקות רבות כמו כולסטרול גבוה, השמנה, התמכרות למזון ועליה בצריכת מזון, סרטן, מחלות קרדיו וסקולריות, הפרעות במערכת העיכול, עיכוב גדילה, סיכון מוגבר ליתר לחץ דם ואף לדיכאון וחרדה.
מזונות אלו אף גורמים לשינוי הרכב המקרוביום שלנו (הרכב החיידקים במערכת העיכול) שמתקשר לבריאות כללית של מערכות הגוף והמח.

תזונה מעובדת במיוחד משפיעה על המיקרוביוטה של המעיים ובכך מעודדת התפרצות של מחלות ניווניות. כשאנו צורכים הרבה מזון מעובד באופן טבעי אנו צורכים כמות נמוכה יותר של סיבים, ירקות, ואוכל טבעי. תזונה היא גורם סביבתי המשפיע על הגיוון והתפקוד של המיקרוביוטה של המעי. הסביבה שנוצרת במעיים על ידי מזונות מעובדים במיוחד היא סביבה דלקתית יותר שמהווה טריגר להתפרצות של מחלות מטבוליות כרוניות שונות שאף יכולות להביא לירידה קוגניטיבית. דיאטות עתירות שומן ופחמימות פשוטות שנמצאות באותם מוצרים קשורות לדלקת עצבית ולירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

חיידקים. ShutterStock
תזונה מעובדת במיוחד משפיעה על המיקרוביוטה של המעיים/ShutterStock

אימא'לה איך סיימתי את החבילה?

הצבע, הטעם, הצליל, הריח כולם מתכנסים למסיבת חושים שמתחילה עם פתיחת השקית ורגע לפני ששמים לב היא נגמרת.

אנשים שאוכלים מזון אולטרה מעובד צורכים יותר קלוריות ליום משום שהמוצרים דחוסים יותר בקלורית וגורמים למעיין תחושת התמכרות. כשאנו אוכלים מזון טבעי ופחות מעובד תהליך הלעיסה והאכילה איטי יותר מאשר במוצרים מעובדים. אנשים שהוזנו במשך שבועיים על ידי מזון טבעי או מעובד ברמה מינימלית ללא הגבלת קלוריות אכלו פחות בכ-1500 קלוריות מאנשים שהוזנו רק במזונות אולטרה מעובדים גם הם ללא הגבלה.

מחקרים רבים לאחרונה שמו גם דגש על בדיקת הקשר בין תזונה אולטרה מעובדת לבין דיכאון וחרדה. בברזיל נערך מחקר שמצא קשר בין דיכאון וחרדה בתקופת הקורונה לבין צריכת מזון. ככל שאצל הנבדקים אחוז המזון האולטרה מעובד ביחס לכלל התזונה שלהם היה גבוה יותר. כך, נמצאו יותר מקרים של דיכאון וחרדה.

גם בקרב כ-14,000 בוגרי אוניברסיטאות בספרד נבדק הקשר ונמצא כי סוג המזון אותו הם צרכו במשך עשר שנים והיעדר פעילות גופנית נקשר להתפרצות של דיכאון. המסקנה בשני מחקרים אלו היא כי צריכה מוגברת של מזונות אולטרה מעובדים קשורה להופעה גבוהה יותר של תסמיני חרדה ודיכאון.

אתם מה שאתם אוכלים

אמירה זו כוונתה להגיד לנו שמה שאנו בוחרים לאכול מהווה את היחס שלנו לגופינו והדאגה לבריאותנו. מזון בעל ערך תזונתי הוא מזון טרי, ללא רעלים, חומרים משמרים וצבעי מאכל, שעבר כמה שפחות תהליכי עיבוד. ערך המזון נפגם כאשר הוא עובר שינויים פיזיים וכימיים. ככל שנצרוך מזון יותר טבעי ועם עיבוד מינימלי כמו ירקות, פירות, קטניות, דגנים, עשבי תיבול, דגים, ביצים ומעט עוף ומוצרי חלב נקבל יותר רכיבים תזונתיים שחשובים לבריאותנו הפיזית, והנפשית כאחד.

במיוחד כיום, בתרבות השפע, ניתן להזמין כל מאכל בלחיצת כפתור. מיומנות הכנת מזון בייתי היא נרכשת ויש לחנך לכך. לא מעט מחקרים הראו פעם אחר פעם כי ככל שמיומנויות המטבח גבוהות יותר, כך צריכת האוכל המעובד נמוכה יותר. פה מוטלת האחריות עלינו המבוגרים, לשתף את הילדים כבר מגיל צעיר בהכנת מזון בריא, מגוון וטרי על מנת לסגל לעצמם יכולות, מודעות ודאגה לעצמם.

יפעת אביקסיס היא נטורופתית ומרצה לאורח חיים בריא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully