וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבהיל: עישון מכפיל את הסיכון לדיכאון ובעיות נפשיות קשות אחרות

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 9:56

מחקר חדש גילה כי עישון מגביר את הסיכון להתאשפז עם מחלת נפש ב-250%. החוקרים מאמינים כי הסיבה לכך נגרמת מנזק מוחי שנגרם על ידי ניקוטין

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

עישון יכול להוביל למצבים בריאותיים כמו סרטן ריאות, התקפי לב ואפילו שבץ מוחי. אבל האם עישון סיגריות יכול להשפיע גם על בריאות הנפש? מחקר חדש מצביע על כך שעישון מכפיל את הסיכון לבעיות נפשיות כמו דיכאון והפרעה דו קוטבית.

במחקר שפורסם בכתב העת Acta Psychiatrica Scandinavica, חוקרים מאוניברסיטת ארהוס העריכו 337,140 משתתפים מה-Biobank של בריטניה כדי להבין את הקשר בין עישון ומחלות נפש.

"המספרים מדברים בעד עצמם. עישון אכן גורם למחלות נפש. למרות שזה לא הגורם היחיד, עישון מגביר את הסיכון להתאשפז עם מחלת נפש ב-250%", אמר דאג ספיד, מחבר שותף במחקר.

גבר מעשן סיגריה ברמת הגולן, 2016. AP
פוגע בגוף ובנפש. גבר מעשן/AP

"עישון בדרך כלל בא לפני מחלת הנפש. למעשה, הרבה לפני כן. בממוצע, אנשים ממערך הנתונים החלו לעשן בגיל 17, בעוד שהם בדרך כלל לא אושפזו בבית חולים עם הפרעה נפשית עד לאחר גיל 30", הוסיף.

חוקרים גילו שהסיכוי שילד יהפוך למעשן היה גבוה אם הוריו המאמצים עישנו. עם זאת, הסיכון היה גבוה יותר כאשר ההורים הביולוגיים עישנו. הצוות מצא ש"גנים הקשורים לעישון" שהועברו מההורים הביולוגיים ממלאים תפקיד מכריע בהחלטה אם אדם יעשן.

"כשבדקנו את המעשנים הרבים במאגר, מצאנו מספר וריאנטים גנטיים שחוזרים על עצמם. על ידי התבוננות במחקרי תאומים, שבהם לתאומים היו אותם גנים אך גדלו בבתים נפרדים, יכולנו לראות שהגנים שלהם יכולים להסביר 43% מהסיכון להפוך למעשן", אמר ספיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עישון עלול לגרום לדלקת במוח

המחקר לא העריך את המנגנון הביולוגי שבאמצעותו עישון גורם לבעיות נפשיות, אבל החוקרים מאמינים שהבעיות עשויות לנבוע מנזק מוחי שנגרם על ידי ניקוטין.

"אנחנו עדיין צריכים למצוא את המנגנון הביולוגי שגורם לעישון לגרום להפרעות נפשיות. תיאוריה אחת היא שניקוטין מעכב את הספיגה של הנוירוטרנסמיטר סרוטונין במוח, ואנחנו יודעים שאנשים עם דיכאון לא מייצרים מספיק סרוטונין", אמר ספיד. "הסבר נוסף יכול להיות שעישון גורם לדלקת במוח, שבטווח הארוך עלולה לפגוע בחלקים במוח ולהוביל להפרעות נפשיות שונות. אבל כמו שאמרתי: אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully