וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאי סרטן חושפים את המזונות שהם לא יאכלו בחיים

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 13:24

בקצרה - סוכר ובשרים מעובדים. אבל ממש לא רק. כמה מהחוקרים המובילים בחקר הסרטן חושפים את הסכנות מאחורי המאכלים שכולנו מכניסים הביתה

ארגון הבריאות מכריז על בשר מעובד כמסרטן ומסוכן לבריאות/סיפור בדקה, מערכת וואלה!

כאשר אתם חושבים להפחית את הסיכון לסרטן, המחשבה כנראה עוברת להפסקת עישון, ביצוע של יותר פעילות גופנית סדירה ואולי מריחת קרם הגנה בשמש. אבל כל כך הרבה מהסיכון לסרטן תלוי גם בהתנהגויות אחרות, כמו כמה אלכוהול אתם שותים או סוגי המזון שאתם אוכלים. למרבה הצער, חומרים מסרטנים נמצאים בכל מקום וקשה להימנע מהם.

"הפילוסופיה שלי היא שאתה צריך לנהל את החשיפה שלך לחומרים גורמי סרטן או מסרטנים. אינך יכול להסיר חומרים מסרטנים מכל חייך", אמר לאתר ההפינגטון פוסט ד"ר אוטיס בראולי, המשנה למנהל של הסברה ומעורבות בקהילה במרכז המקיף לסרטן סידני קימל ב-Johns Hopkins Medicine. חלק מניהול החשיפה שלך הוא להבין אילו מזונות תורמים לסיכון לסרטן כדי שתוכל להגביל את הצריכה שלהם.

בנוסף, ד"ר חבייר ליור, המנהל הרפואי של התוכנית למניעת סרטן המעי הגס בבית החולים לסרטן Smilow ב-Yale New Haven Health, אמר שרבים מהמאכלים שהוא נמנע כדי לצמצם את הסיכון לסרטן הוא נמנע גם מסיבות בריאותיות אחרות.

"באמת, רוב הדברים האלה פשוט לא טובים ממגוון סיבות", אמר ליור. מעט מאוד דברים רעים להיבט אחד של הבריאות שלך אבל נהדרים עבור אחר - למשל, מזונות רבים נושאים גם סיכון לסרטן וגם סיכון קרדיווסקולרי, הוא ציין.

אז מאילו מזונות הם נמנעים מהם כדי לעזור להפחית את הסיכון שלהם לסרטן?

נקניקיות על מנגל. val lawless, ShutterStock
נקניקיות על מנגל/ShutterStock, val lawless

נקניקיות ובשרים מעובדים אחרים

אתם בטח יודעים שבשרים מעובדים הם לא בחירה של מזון בריא. למעשה, ד"ר דיאן ריידי-לגונס, אונקולוגית רפואית במרכז הסרטן Memorial Sloan Kettering, אמרה שבשרים מעובדים קשורים לסרטן (בנוסף למצבים כמו מחלות לב וסוכרת).

"בשרים מעובדים כוללים מזון כמו נקניקיות, נקניקיות, בייקון ואחרים", אמרה ריידי-לגונס להפינגטון פוסט "ההערכה היא שהחומרים המשמרים, (כגון ניטרטים) יכולים להוביל להיווצרות כימיקלים שעלולים לגרום לסרטן".

בשר מעובד מסווג כמסרטן מקבוצה 1 על ידי ארגון הבריאות העולמי, שנמצא באותה קטגוריה כמו טבק, עישון ואסבסט. "עם זאת, חשוב לציין שזה לא אומר שהסיכון לאכול בשר מעובד ולפתח סרטן זהה לסיכון לעישון ולהתפתחות סרטן; רמת הסיכון עם עישון וסרטן גבוהה משמעותית", אמרה ריידי-לגונס.

אבל, היא הוסיפה כי הימנעות מוחלטת מבשר מעובד או אכילה שלו רק מדי פעם היא תזונה בריאה יותר. במקום לאכול נקניקייה או כריך עם סלמי, ריידי-לגונס אמרה שבשרים רזים (כמו עוף) הם האפשרות הטובה יותר, יחד עם חלבונים כמו דגים, שעועית ואגוזים.

מזונות שנחרכו

מאכלים כמו עוף בגריל ודגים בגריל הם מזינים - הם עשירים בחלבון ודלים בקלוריות. הבעיה היא ברגע שהם עולים על הגריל ונחרכים. מה שמגדיל את הסיכון לסרטן.

מחקר משנת 2018 מצא כי ברביקיו יכול לחשוף אתכם לכימיקלים העלולים לגרום לסרטן. המחקר שפורסם בכתב העת journal Environmental Science & Technology מצא כי אנשים שנכחו סביב גריל עובד נחשפו לכימיקלים הנקראים פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAHs) דרך העור שלהם. כימיקלים אלה יכולים להיות מיוצרים עקב שריפת חומרים אורגניים, כגון פחם, דלק ועץ. הם גם נוצרים כאשר הבשר מבושל בטמפרטורה גבוהה כמו צליה או טיגון, כך על פי המכון הלאומי לסרטן.

בנוסף, סימני חריכה על גבי הבשר הצלוי מכילים כמות גדולה של תרכובות הנקראות אמינים הטרוציקלית (HCAs) שנוצרות במהלך בישול הבשר בטמפרטורות גבוהות וממגע ישיר בגריל. מחקרים אפידמיולוגיים הראו קשר בין הצריכה של HCAs וסרטן המעי גס, סרטן החלחולת, סרטן שד, סרטן ערמונית, סרטן הלבלב, סרטן הקיבה וסרטן הוושט. גם בניסויים שבוצעו בחיות מעבדה הודגם כי אכילת בשר חרוך העלתה את שיעורן של מחלות ממאירות שונות.

בשר אדום

ד"ר כריס סקודרי, רופא משפחה בג'קסונוויל, פלורידה, שהחלים בעצמו מסרטן, אמר שהוא לא אוכל בשר אדום כי זה יכול להגביר את הסיכון שלך לסוגים מסוימים של סרטן. "לא אכלתי בשר כבר 12 שנים", אמר סקודרי.

ליור הסכים והוסיף כי בשר אדום הוא דבר שהוא צורך לעתים רחוקות בגלל הסיכון שלו לסרטן והסיכון הקרדיווסקולרי (צריכת בשר אדום קשורה למחלות לב).

באופן ספציפי, מחקרים מראים שבשר אדום קשור להסתברות גבוהה יותר לסרטן המעי הגס ועל פי מחקרים הוא גם מגביר את הסיכון לסרטן הערמונית והלבלב.

פאי לימון. ShutterStock
פאי לימון/ShutterStock

דגנים ומזונות מעובדים ממותקים אחרים

ליור אמר שהוא נמנע ממזונות מעובדים במיוחד בגלל הקשר בין מזון מעובד לסרטן. בנוסף, הוא אמר שהוא משתדל לא לצרוך עוגות ומאפים מאותה סיבה.

בעוד שסוכר אינו משפיע ישירות על סרטן, הוא יכול להגביר גורמי סיכון אחרים, כמו השמנת יתר (אחד מגורמי הסיכון המובילים לסוגים רבים של סרטן) וסוכרת מסוג 2, שעלולה גם להגביר את הסיכון לסרטן. "יש קשר בין סוכרת והשמנה לסרטן", אמר בראולי. על פי מחקר משנת 2018 (בראולי הוא שותף למחקר), 7.8% ממקרי הסרטן נובעים ממשקל גוף עודף.

בנוסף, מחקר בריטי שנערך בקרב 200,000 אנשים מצא כי אלו שצרכו מזון מעובד במיוחד (כמו דגני בוקר ועוגות) היו בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן. סקודרי אמר שהוא גם נמנע ממאכלים מעובדים. "אני חולה סרטן, אז אני מקפיד היטב על התזונה שלי, וגם נמנע ככל האפשר ממזונות מעובדים וארוזים, ואוכל כמה שיותר נקי", הוסיף סקודרי.

לחם לבן

"הדבר שאני נמנע ממנו ככל האפשר, ואני לא נמנע ממנו ב-100%, הוא לחם לבן", הוסיף בראולי. כשנשאל מדוע, הסביר בראולי שללחם לבן אין תועלת תזונתית שאי אפשר לקבל עם לחם מדגנים מלאים. ובדומה למזונות דגנים וממותקים, זה קשור לגורמי סיכון לסרטן כמו סוכרת והשמנת יתר.

סודה ומשקאות ממותקים אחרים

"גם אני, אגב, לא שותה משקאות ממותקים", אמר בראולי. זה שוב בגלל חוסר הערך התזונתי והערך הקלורי הגבוה. ליור הוסיף כי משקאות קלים ומשקאות ממותקים הם גם משהו שהוא צורך לעתים רחוקות.

מחקר צרפתי שפורסם בשנת 2019 בכתב העת הנחשב British Medical Journal מצא כי קיים קשר בין צריכת משקאות ממותקים ובין סרטן.

החוקרים מאוניברסיטת פריז עקבו אחרי מאה אלף איש לאורך שנים. המשתתפים, שהיו בני 42 שנים בממוצע, היו במעקב במשך תשע שנים ונשאלו על צריכתם היומיומית של 3,300 פריטי מזון ומשקאות שונים, ביניהם שתיה ממותקת. אחרי שלקחו בחשבון משתנים שונים, הגיעו החוקרים למסקנה ששתייה של כ-100 מ"ל ממשקה ממותק ביום - בערך שתי פחיות בשבוע - יכולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן ב-18 אחוזים ונקשרה למוות מוקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully