וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המטורף בין כאב הבטן ובין מצב הרוח שלכם

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 11:52

זהו אולי אחד התחומים הכי נחקרים של השנים האחרונות, ולא בכדי. כך מיקרוביום המעי משפיע על בריאות המוח ומערכת העיכול שלכם

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

גוף האדם מהווה מקום משכן לאוכלוסיה מגוונת של מיקרואורגניזמים המכונים מיקרוביום, כאשר חלק ניכר מהם נמצאים במערכת העיכול. למיקרוביום השוכן במערכת העיכול יש תפקיד מרכזי בוויסות של תפקודים פיזיולוגיים שונים בגוף. המיקרוביום במעי הוא גם בעל תפקיד חשוב בנתיב תקשורת דו כיווני הקיים בין המעי למוח, וידוע כ"ציר מיקרוביום המעי והמוח". הפרעות במיקרוביום המעי, הידועות כ"דיסביוזיס", יכולות להוביל להפרעות נוירולוגיות ולהפרעות במערכת העיכול. באופן דומה, המוח יכול להשפיע על הרכב ותפקוד מיקרוביום המעי באמצעות מערכת העצבים האוטונומית.

מאמר מדעי שהתפרסם השנה במגזין הרפואי ACS Chemical Neuroscience בחן את המחקרים האחרונים על מיקרוביום המעי והשפעתו על בריאות המוח ומערכת העיכול. המאמר בחן את הקשר בין הרכב מיקרוביום המעי למחלות שונות, וכן את התפקיד של חומרים המיוצרים על ידי מיקרוביום המעי על תפקוד המוח והמעי.

שינויים בהרכב המיקרוביום נקשרו למגוון מחלות

במחקרים שפורסמו לאחרונה ניתן לראות שהקשר בין מערכת החיסון למעי הוא אחד התחומים הנחקרים ביותר. תחום מחקר נוסף הבוחן את היחסים בין המעי לבין המוח הוא תחום המחקר שבו חלה העליה הגדולה בשנים האחרונות, דבר המדגיש את חשיבותו ואת העניין שמגלה בו המחקר המדעי.

שינויים בהרכב מיקרוביום המעי נמצאו קשורים למגוון של מחלות, כולל מחלות פסיכיאטריות, הפרעות מטבוליות, והפרעות במערכת העיכול. דיסביוזיס, שהינו חוסר איזון של חיידקי המעי, נמצא קשור במגוון של מצבים כמו תסמונת המעי הרגיז, מחלות מעי דלקתיות (כמו קרוהן, וקוליטיס כיבית), השמנה, סוכרת, ומחלות עצבים ניווניות (כמו פרקינסון, ואלצהיימר). מיקרוביום המעי הוא גם בעל תפקיד חשוב בוויסות של התגובות של מערכת החיסון ושל מצבי דלקת, אשר קשורים במגוון של מחלות.

כאב בטן. ShutterStock
כאב בטן/ShutterStock

מה זה פוסט-ביוטיקה?

המאמר שפורסם לאחרונה דן ביישומים הקליניים של חומרים ותוצרים הקשורים למיקרוביום המעי. פרוביוטיקה, מיקרואורגניזמים חיים המספקים יתרונות בריאותיים, הראתה יעילות בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון וחרדה, וכן בטיפול במחלות של דרכי העיכול כמו תסמונת המעי הרגיז.

פרה-ביוטיקה, שהיא חומרים שבאופן סלקטיבי מעודדים שגשוג של חיידקים מיטיבים, נחקרה אף היא בשל יכולתה לשפר את בריאות המוח ומערכת העיכול. פוסט-ביוטיקה, שהינה מרכיבים של חיידקים מתים או החומרים המיוצרים על ידי החיידקים, היא תחום מחקר מתפתח עם פוטנציאל לשפר את הבריאות. השתלות צואה אף הן תחום מחקר מתפתח בעל יכולת לטפל במחלות שונות ולשפר את הבריאות.

עוד בוואלה!

זה מה שקורה כשטריליוני החיידקים בגוף שלכם יוצאים מאיזון

לכתבה המלאה

המאמר שפורסם לאחרונה מדגיש את הצורך בהמשך מחקר מדעי על מנת להבין את היחסים המורכבים הקיימים במיקרוביום המעי עצמו, וכן את השפעותיו על בריאות המוח ובריאות המעי.

התחום המתפתח של הרפואה המותאמת אישית, המתייחסת להרכב המיקרוביום הייחודי למטופל הבודד, נראה כתחום מבטיח ביותר לגישות טיפוליות בעתיד. באופן כללי, מיקרוביום המעי הינו תחום מחקר מרתק עם פוטנציאל לשפר את ההבנה שלנו לגבי בריאות וחולי ולאפשר לנו לפתח גישות טיפול חדשניות לטיפול במגוון של בעיות רפואיות.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

  • עוד באותו נושא:
  • מוח
  • מעיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully