וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מתסמונת המעי הרגיז? אלו המזונות שאסור לכם לאכול

יעל דרור

10.7.2023 / 7:39

עד 25 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלת מתסמינים כאלו ואחרים של מעי רגיז, שכוללים עצירויות, שלשולים וכאבי בטן תמידיים. דיאטת ה-FODMAP תאפשר לזהות את סוגי המזון הבעייתיים, להיפרד מהם, וגם מהכאבים והתסמינים המטרידים

כאב בטן. ShutterStock
תסמונת המעי הרגיז. עד 25% סובלים ממנה מדי יום/ShutterStock

תסמונת המעי הרגיז או הרגיש (Irritable bowel syndrome -IBS) היא אחת התסמונות הכי שכיחות של מערכת העיכול, המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. חולים רבים מקשרים את התסמינים של מערכת העיכול לאכילת מזונות שונים ולכן האסטרטגיה הטיפולית של מניפולציות תזונתיות הפכה להיות מאד פופולרית בשנים האחרונות. אחת הדיאטות שנמצאת בשימוש בקרב חולי המעי הרגיז היא דיאטת ה-FODMAP. מה היא אותה דיאטה? איך מבצעים אותה ולמי היא מתאימה?

מהי תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז היא הבעיה הבריאות השכיחה ביותר במערכת העיכול ברחבי העולם.
תסמונת זו משפיעה על כ-15% מאוכלוסיית העולם. חולים עם מעי רגיז חווים כאבי בטן
והפרעות בתפקוד המעיים, מצבים היוצרים באופן ישיר פגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם ובפרודוקטיביות. התסמינים של המעי יכולים לנוע בין עצירות, שלשולים לבין תחלופה בין שניהם לסירוגין. גם תלונות על כאבי בטן ונפיחויות מאד נפוצות בקרב חולי המעי הרגיז. מחלה זו נחקרת רבות בשנים האחרונות לבחינת הטיפול הטוב ביותר אך עדין לא ברורים כל הגורמים לתסמונות המעי הרגיז. מדברים על כך שיש כנראה שילוב בין גורמים פיזיולוגים פנימיים לבין גורמים סביבתיים המשפיעים על התפרצות המחלה והחמרת התסמינים. שיפור התסמינים כתלות בסוג התזונה הובילו את החוקרים לחפש אסטרטגיות תזונתיות להקלה ושיפור התסמינים.

מה היא דיאטת ה-FODMAP?

מדובר על תוכנית תזונה אשר מתמקדת בהורדת סוגי סוכרים מהתפריט שנמצאו במחקרים בקורלציה להופעת התסמינים של המעי הרגיז. הכוונה להורדת סוכרים במזון מסוג אוליגוסכרידים, דו-סוכרים, חד-סוכרים ופוליאולים הניתנים לתסיסה. מאמר סקירה שהתפרסם ב-2020 במגזין Annual reviews מצא כי בין 52-86 אחוז מהסובלים ממעי רגיז מדווחים על שיפור מובהק בתסמינים כאשר הם מתבססים על דיאטת ה-FODMAP הכוללת הפחתה ניכרת עד כדי הימנעות מוחלטת מאותם סוגי סוכרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

איך הימנעות זו מורידה/מפחיתה את התסמינים?

אותם סוגי סוכרים שנכללים בדיאטת ה-FODMAP לא מתעכלים במלואם או לא נספגים היטב במעי הדק ולכן עלולים ליצור תופעות לא נעימות ולהשפיע על היציאות (מה שגורם לעצירות ו/או שלשולים). הגעה של סוכרים אלו לאזורים שונים במעי הגס, גורמת לתסיסה שלהם על ידי חיידקים שונים שיוצרים את תופעות הלוואי הלא נעימות. מכאן שהימנעות מוחלטת ממזונות שמכילים סוגי סוכרים אלו, אמורה להקל מאד על התסמינים.

חשוב לומר מראש שעם כל העדויות לשיפור התסמינים בעזרת הדיאטה הזו, היא לא מתאימה לכולם וחשוב להבין מה היא דורשת לפני שאתם מחליטים להתחיל ליישם אותה.

איך מבצעים את הדיאטה?

הדיאטה כוללת שלושה שלבים. חשוב מאד לבצע אותם בליווי של דיאטן קליני שיוכל לעזור ולסייע בכל שלב כדי ליצור התאמה אישית והתקדמות נכונה בין השלבים.

שלב ראשון: מורידים לחלוטין מהתפריט את כל המזונות שמכילים את סוגי הסוכרים שנחשדים לבעייתיים. המטרה היא להפחית את החשיפה של מערכת העיכול לאותם סוגי סוכרים על מנת לראות אם יש הטבה בתסמינים. ההמלצה היא לדבוק בשלב זה של הימנעות מוחלטת מכל המאכלים למשך שישה שבועות, אך כבר אחרי שבועיים אפשר לראות אם יש הטבה והאם הכיוון הזה באמת מתאים לכם. אם אין שיפור אחרי שבועיים, צריך לבחור כיוון טיפולי תזונתי אחר או להבין שיכול להיות שיש עוד גורמים שפוגעים במערכת העיכול. סוגי מזונות שכן אפשר להשאיר בתפריט בשלב זה כוללים למשל אורז, קינואה, ביצים, גבינות קשות, רוב סוגי הבשר והדגים, סוגים רבים של ירקות ופירות כמו פירות הדר, תותים, גזר וברוקולי.

שלב שני: לאחר שישה שבועות בהם היה שיפור מובהק בתסמינים, מחזירים בהדרגה את המזונות העשירים באותו סוכרים מהם נמנעתם בשלב הראשון. הדרך הנכונה לעשות זאת היא להוסיף בהדרגה, כל פעם מאכל אחד למשך כמה ימים. במהלך ימים אלו מתחילים בחשיפה לכמות קטנה ועולים בהדרגה בכל יום. המטרה היא לזהות איזה מזון גורם לכם לתסמינים ובאיזה מינון.

שלב שלישי: בשלב זה אתם כבר אמורים להכיר אילו מאכלים טובים לכם, באילו מינונים ובאילו לא. עכשו המטרה היא לבנות תפריט אישי שתוכלו לחיות איתו ויהפוך לאורח החיים שלכם, שכולל את כל המאכלים שלא יוצרים תסמינים. כן, זה אומר שיש מזונות שתצטרכו להיפרד מהם בתפריט, אבל לפחות תדעו אילו סוגי מזונות מתאימים לכם ואז אפשר יהיה ליצור שגרת אכילה בריאה וטובה למערכת העיכול.

מקור: אוניברסיטת מונאש, מלבורן

חלוקת המזונות לפי דיאטת ה-FODMAP. ללא, מערכת וואלה!
חלוקת המזונות לפי דיאטת ה-FODMAP/מערכת וואלה!, ללא

בארץ אפשר לקבל מהדיאטן הקליני טבלה מפורטת אף יותר המתאימה למטבח הישראלי.

היתרונות של דיאטת ה-FODMAP

שלבי הדיאטה מאפשרים בדיקה אישית מדויקת של מגוון מזונות על מנת לאתר את אלו שמחמירים את התסמינים של המעי הרגיז. באמצעות דיאטת ה-FODMAP מתבצעת התאמה אישית של מזונות בודדים עד להרכבת תפריט יומי מלא ומגוון, כולל דגש על הבנת הכמות המתאימה באופן ייחודי לכל אחד. קיימים בשוק ספרים בנושא ומספר אפליקציות שעוזרים למי שרוצה להצליח לעבוד לפי דיאטת ה-FODMAP עם הרבה מידע וכלים להצלחת התהליך. עם זאת, חשוב לומר שדרושה כאן סבלנות רבה כי זהו תהליך ארוך שדורש הקפדה רבה על התזונה עד לגיבוש תוכנית התזונה האישית המתאימה לכם.

מה עשויים להיות החסרונות של הדיאטה?

יש אנשים שעלולים להישאר תקועים בשלב הראשון של ההימנעות ממזונות רבים מתוך חשש לחשוף את עצמם שוב לתסמינים לא נעימים. במקרים אלו הם עלולים להישאר על תפריט מאד מצומצם מבחינת המגוון שעלול בטווח הרחוק לגרום לחסרים תזונתיים. בנוסף לכך, ההגבלות הרבות על סוגי המזונות עלולות ליצור תחושת תסכול ולהוציא את ההנאה שבאכילה כאשר מזונות רבים אינם כלולים בתפריט. יש גם הגורסים שהתעסקות כל כך קפדנית בהגבלת מזונות עלולה לעורר רמות שונות של הפרעות אכילה ולכן רצוי לעשות את כל התהליך של השינוי התזונתי לפי דיאטת ה-FODMAP בליווי צמוד של דיאטן קליני מומחה בתחום זה.

לסיכום, תזונת ה-FODMAP היא כלי חשוב בסיוע להפחתת התסמינים מהם סובלים אנשים עם מחלת המעי הרגיז. שלבי הדיאטה לא תמיד פשוטים לביצוע, אבל בהחלט יכולים לסייע לאנשים רבים לאתר את סוגי המזונות שטובים להם ולזהות ולהיזהר מאלו שמחמירים את התסמינים. חשוב לומר שדיאטה זו היא גישה טיפולית תזונתית אחת מבין רבות המוצעות לחולי המעי הרגיז ואם היא לא מתאימה לכם או לא נותנת מענה לבעיות איתם אתם מתמודדים, חשוב לבחון גם דרכים אחרות.

יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, צוות התזונה במרכז רפואי "מדיקס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully