וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60% מהנשים בגיל הזה מתקשות לישון, אבל יש מה לעשות

פרופסור יואב פלד

16.7.2023 / 6:49

גיל המעבר מביא עימו שינויים הורמונליים שגורמים בתורם לבעיות שונות ומשונות. אחת מהן היא הפרעות שינה. אז מה אפשר לעשות? מומחה עם כל הפרטים

אישה ישנה עם סמארטפון. ShutterStock
נדודי שינה הם עניין שמוכר לרבים מאיתנו/ShutterStock

נדודי שינה הם עניין שמוכר לרבים מאיתנו, אך נשים רבות, דווקא בגילאי 45-65, החוות הפרעות בשינה לא יודעות כי אחת הסיבות לכך היא הכניסה לתקופת גיל המעבר. אז למה נשים סובלות יותר מהפרעות שינה בתקופה הזו? מתי זה מחמיר ואיך ניתן לטפל?

מה זה גיל המעבר?

נשים רבות המגיעות לעשור החמישי לחייהן, מתחילות לסבול מתסמינים שונים, פיזיים ונפשיים, שאת חלקם כלל אינן מקשרות לתחילתה של תקופה חדשה בחייהן הנקראת גיל המעבר, או בשמו המדעי "מנופאוזה", התקופה השלישית בחיי האישה (לאחר תקופת הילדות והפריון).

ככלל, כבר החל משנות ה-40 לחייה האישה נכנסת לתקופת גיל המעבר, עקב תחילת תהליך ירידה הדרגתית ברמות ההורמונים המיוצרים ומופרשים על ידי השחלות, בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון. הירידה בפעילות השחלתית וברמות ההורמונים עלולה לגרום להופעתם של תסמינים רבים, שחלקם, אם לא רובם, לעיתים פוגעים באיכות חייהן של הנשים. מלבד גלי החום, העייפות והירידה באנרגיה, אחד התסמינים הקשים והמשמעותיים של תקופה זו היא הפרעות השינה.

איך מתבטאות הפרעות השינה בגיל המעבר?

אחד התסמינים שקשורים באופן ישיר לשינויים ההורמונליים בגיל המעבר הוא ההפרעות בשינה. הירידה ברמות האסטרוגן המאפיינת את תקופת גיל המעבר, תורמת לתסמינים כמו גלי חום והזעת לילה, שעלולים להקשות על ההירדמות או להפריע למהלך שינה רציף לאורך כל הלילה. גם רמת הורמון המלטונין האחראי על מחזורי השינה הערות יורדת עם הגיל, דבר המפריע להרדמות ושינה טובה.

ככלל, יש כמה סוגים של הפרעות בשינה כאשר אחת מהן הינה הפרעות בהירדמות, בהן מתקשים להירדם באופן מהיר בלילה. השנייה היא שינה לא רציפה, שמתבטאת ביקיצות ליליות מרובות, דבר התורם למספר שעות שינה מועט והפרעה באיכות השינה.

עם הגיל ישנן גם הפרעות נוספות הגורמות לפגיעה בשינה, כמו דום נשימה בשינה (שאומנם שכיח יותר בגברים אך קיים גם בנשים) או סיבות נוספות כמו שלפוחית רגיזה הגורמת להתעוררות בלילה לשם מתן שתן.

מסקר שנערך לאחרונה על ידי האגודה לגיל המעבר, נמצא כי למעלה מ 60% מהנשים בגיל המעבר, בין הגילים 45-55, חוות הפרעות שינה מסוגים שונים. לעיתים הפרעות אלו הם כתוצאה מגלי החום והזעות הלילה, אך לעיתים קרובות נשים יתקשו להירדם או יתעוררו באמצע הלילה ולא יצליחו לחזור לישון, גם ללא נוכחות גלי חום או הזעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

למה כל כך חשוב לישון?

ישנם מחקרים המראים כי פגיעה בשינה מביאה לפגיעה המערכת החיסונית לעליה במשקל על המשמעויות הרבות שלה לעליה ברמת הדלקתיות בגוף ולפגיעה בתפוקת העבודה. כאשר ישנה פגיעה באיכות השינה, חשוב לנסות ולאבחן מה מקורה, ובהתאם לסיבה, ניתן לטפל ובכך להחזיר את השינה הטובה.

אישה שותה קפה במיטה. ShutterStock
יש כמה הרגלים שכדאי לשנות. אישה שותה קפה במיטה/ShutterStock

מה אפשר לעשות?

על מנת להשיג שינה טובה, יש לדאוג ראשית לתנאים סביבתיים טובים, כמו חדר שינה חשוך, שקט ומאוורר בטמפרטורה נוחה, להרחיק מסכים, בעיקר טלפונים, ומסכי טלוויזיה. בנוסף, רצוי להימנע מצריכת קפאין לפני השינה, להקפיד על שעות שינה קבועות ככל האפשר ולהימנע מארוחות כבדות לפני השינה.

במידה ומדובר בסיבה רפואית כמו דום נשימה בשינה ניתן להשתמש במכשיר מיוחד המטפל בבעיה, וגם בשלפוחית רגיזה ניתן לטפל במספר דרכים, תרופתיות ואחרות.

כאשר הגורם להפרעות שינה הוא השינויים ההורמונליים, דבר הנפוץ בתקופת גיל המעבר, ובדרך כלל מתבטא ביקיצות רבות בשל גלי חום, ניתן לטפל בתרופות הורמונליות על מנת לצמצם את היארעות גלי החום ובך לאפשר שינה ערבה, וניתן גם להשלים את החסר במלטונין על ידי תרופה. לנשים שאינן מעוניינות או לא יכולות ליטול טיפולים הורמונליים, קיימת כיום האפשרות לטפל בתרופות ממקור צמחי אותן ניתן להשיג גם ללא מרשם רופא, או ליטול תוספי תזונה, להשתלב בטיפולים התנהגותיים כגוןCBT, יוגה נשית ועוד.

פרופסור יואב פלד הוא מנהל מרפאת גיל המעבר והמרכז לבריאות האישה בהוד השרון ומומחה לגיל המעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully