וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיות שינה? זה מה שגורם לישראלים לא לישון בלילה

עודכן לאחרונה: 28.6.2022 / 7:59

סקר שנערך לאחרונה מצא כי חמישית מהישראלים ישנים לכל היותר חמש שעות מדי לילה, ומחצית סובלים מבעיות שינה כאלה ואחרות, והסיבות לכך מגוונות

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

שינה היא אחת הפעולות החשובות ביותר למען הבריאות שלנו בטווח הקצר והארוך כאחד. הפרעות שינה, מנגד, עלולות לגרום לבעיות כמו היחלשות המערכת החיסונית שלנו, שיבוש היכולות שלנו במישורים הפיזייים, הקוגניטיביים והמנטליים, התפתחות גידולים או מצבי טרום סוכרת, קשיי זיכרון, עייפות, שינויים תדירים במצבי הרוח - והרשימה עוד ארוכה.

אין תחליף למספר מספק של שעות שינה, פעולה שצריכה למלא לפחות שליש מהחיים שלנו, כשגם איכות השינה משחקת תפקיד. הבעיה היא שיש פער לא קטן בין המצוי לבין הרצוי בתחום. הוא גורם לכך שישראלים רבים חווים הפרעת שינה כזו או אחרת ואינם יודעים כיצד להתמודד איתה.

סקר שנערך במרץ 2022 - על ידי מכון המחקר רושינק בשיתוף חברת התרופות כצט המייצרת תכשיר לטיפול בהפרעות שינה זמניות - מראה כמה תובנות חשובות, שמצביעות על דבר אחד: לישראלים רבים יש קשיי שינה שחשוב להכיר ולטפל בהם. החדשות הטובות הן ששינה טובה היא ממש לא חלום, אלא מציאות שאפשר להגשים בצורה פשוטה. בסקר השתתפו 879 משיבים, בטווח הגילים 64-18, שנשאלו לגבי הרגלי השינה וההפרעות שהם סובלים מהן.

אישה צעירה לא מצליחה לישון. Maridav, ShutterStock
בעיה של חצי מדינה. אישה מתקשה לישון/ShutterStock, Maridav

מחצית מהישראלים חווים בעיות שינה

הסקר הצביע על כך שלא פחות ממחצית מהישראלים סובלים מהפרעת שינה. תדירות ההפרעות היא בהחלט גבוהה, כאשר כשליש מהנשאלים מדווחים על הפרעה בשינה כמעט מדי לילה, מה שפוגע בהתנהלות היומיומית שלהם. כחמישית מהישראלים ישנים לכל היותר חמש שעות מדי לילה, בעיקר גברים ונשים החל מגיל 30.

שיעורים גבוהים באופן יחסי של הפרעות שינה זוהו בקרב אנשים המשתייכים לקבוצות הגיל 64-50, נשים ותושבי המרכז. נראה שגם רמת ההכנסה עשויה להשפיע, כפי שתעיד העובדה ששיעורים גבוהים יותר של קשיים תפקודיים עקב הפרעות שינה זוהו אצל אנשים בעלי הכנסה נמוכה באופן יחסי, לעומת אקדמאים. שיעור הפרעות גבוה זוהה בקרב אנשים שאינם עבדו בנקודת הזמן של קיום הסקר בהשוואה לאנשים עובדים.

למה אנחנו לא ישנים?

לאחר שהבנו שרבים מהישראלים פשוט לא מצליחים לישון מספיק, עולה השאלה מהן הסיבות העיקריות לכך. מהסקר עולה שעיקר הקושי להירדם נובע מגורמים נפשיים (כ-70% מהנשאלים), ובאופן פרטני יותר: מחשבות (26%), דאגות (23%), בריאות (12%) ומצבי לחץ ומתח (12%).

הסקר הראה שהדאגות המציפות את הישראלים ומקשות עליהם לישון קשורות בעיקר למצב האישי שלהם. אנחנו דואגים בעיקר בנושאי בריאות, משפחה, עבודה וקריירה, כלכלת הבית וזוגיות. המצב הביטחוני אמנם מדאיג חלק מהנשאלים, אבל הוא נמצא הרחק מאחור, בסוף הרשימה, אחרי אותם גורמים פרטניים.

מה אפשר לעשות?

גם אם הפרעות שינה הן מצב נפוץ, שעלול להיגרם עקב גורמים שונים ומגוונים, הטעות הגדולה ביותר שאפשר לעשות היא להתייחס אליו כטבעי או כמובן מאליו, וזאת על רקע הפתרונות היעילים המוצעים כיום לבעיה. ראשית, מומלץ לעשות את כל המאמצים על מנת ליצור שגרת שינה בריאה ולהקפיד לנסות לישון מספיק שעות מדי לילה. רצוי ליישר קו עם ההמלצות של איגוד השינה האמריקני לגילים שונים, שממליצות על מינימום 9-7 שעות שינה החל מגיל 18 ו8-7 שעות שינה מגיל 65 ואילך.

כדי לישון טוב יותר מומלץ מאוד לשאוף לכך שזמני השינה וההשכמה *כל השנה* יהיו פחות או יותר באותם זמנים. בנוסף, מומלץ לא לישון עם טלוויזיה או מסכים. טיפ נוסף שכדאי לאמץ הוא לתת "פרוזדור לשינה" - ההכנה צריכה להיות להוריד הילוך, מה שעבור רובנו אומר להיפרד מהמסכים, בעיקר מהעבודה וכל התקשרות דרך המסכים, זמן מה לפני הכניסה למיטה. גם פעילות גופנית כדאי לסיים 3 שעות לפני שהולכים לישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully