וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו 50 מחברי מערכת וואלה: לכמה מהם יש טרום סוכרת?

14.11.2017 / 7:47

54 מתנדבים אמיצים מהמערכת קיבלו דקירה קטנה באצבע והצצה מדאיגה לעתידם הבריאותי. טרום סוכרת הוא מצב לא תקין שמגביר מאוד את הסיכויים להתפתחות סוכרת בהמשך החיים, ואפילו בטווח הקרוב

מערכת וואלה!

כל שנה אנחנו כותבים כאן על מחלת הסוכרת ועל הסיכונים שלה, אבל השנה החלטנו לבדוק באופן אישי מה הסיכון שלנו לחלות בסוכרת. כדי לעשות את זה, הזמנו את ד"ר גניה אהרון-חננאל והאחות תמר ארזי ממרכז DMC, המרכז לטיפול בסוכרת, לערוך בדיקות סוכר לחברי המערכת.

בבדיקות שלנו השתתפו 54 נבדקים אמיצים שהסכימו לקבל דקירה קטנה באצבע. המדגם הזה אמנם קטן יחסית ולא מייצג את האוכלוסייה הכללית בישראל מבחינת גיל (נבדקו אנשים בגילאי 24-54), אבל הוא עדיין מצייר תמונה מעט מדאיגה שכן 4 מהנבדקים שלנו נמצאים במצב של טרום-סוכרת. מדובר בכמעט עשירית מהמדגם, שנמצאים בסיכון אמיתי לחלות בסוכרת אם לא ישנו את אורח חייהם.

מה זה בדיוק טרום סוכרת?

טרום סוכרת הוא מצב שבו רמות הסוכר בדם לא עונות על ההגדרה של סוכרת, אולם הן גם נמצאות מעל לטווח התקין. אנשים שנמצאים במצב של טרום סוכרת נמצאים בסיכון גבוה מאוד להפוך לסוכרתיים בהמשך חייהם - עד 10 אחוזים לחלות בטווח של שנה, ועד כ-74 אחוזים לחלות בהמשך החיים. בנוסף, טרום סוכרת מהווה גורם סיכון לסיבוכים לבביים ובכלי הדם.

החדשות הטובות הן שמצב טרום סוכרתי, על אף שהוא מדאיג, הוא גם הפיך וניתן לשנות אותו באמצעות שינויים באורח החיים כמו שינוי תזונה, התחלת פעילות גופנית והפסקת עישון, למשל.

בדיקה למחלת סוכרת. ShutterStock
בישראל יש יותר מחצי מיליון חולי סוכרת, ומספר דומה של אנשים במצב טרום סוכרתי. בדיקה עצמית לזיהוי רמות הסוכר בדם/ShutterStock

ההערכה היא שבישראל יותר מחצי מיליון בני אדם סובלים מסוכרת, ועוד כחצי מיליון סובלים מטרום סוכרת. כ-80 אחוזים מהטרום סוכרתיים אינם מודעים כלל למצב רפואי זה.

מהם גורמי הסיכון להתפתחות סוכרת?

• נטייה גנטית - הסיכון עולה משמעותית כאשר קרוב משפחה מדרגה ראשונה סובל מסוכרת.
• השמנה, ובעיקר השמנה בטנית
• נשים שסבלו מסוכרת הריון ונשים שילדו תינוקות במשקל גבוה מעל 4 ק"ג.
• טרום סוכרת
• גורמים נוספים כמו שומנים גבוהים בדם, לחץ דם גבוה והשתייכות לקבוצה אתנית עם נטייה גבוהה לפתח סוכרת.

הבדיקות שערכנו במערכת נותנות סיכוי של 50 אחוזים לזהות סיכון להתפתחות סוכרת. לאנשים שנמצאו בסיכון גבוה לטרום סוכרת, מרכז DMC העניק הולטר סוכר, כלי המתבסס על טכנולוגיה חדישה ללא דקירות המאפשרת מדידה רציפה של רמות הסוכר על מנת להגיע לאיזון טוב יותר.

לדברי ד"ר אהרון-חננאל, "למרות גילם הצעיר של הנבדקים זיהינו סימנים לטרום סוכרת ולהתפתחות סוכרת בזמן הקרוב אצל כעשירית מהם. גילוי וטיפול מוקדם של טרום סוכרת וסוכרת עשוי למנוע סיבוכים עתידיים. לכן, חשוב שאוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה יבצעו מעקב רפואי מסודר בכדי לקבל החלטה על הצורך והמועד להתחלת טיפול".

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully