וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחרים? זהירות, ייתכן שאתם סובלים מבעיה קשה יותר

ד"ר יצחק ברוורמן בשיתוף zap doctors, בשיתוף זאפ

16.12.2018 / 7:59

הנחירות מקלקלות לכם את הזוגיות? לא נעים, לא נורא. עם זאת, חשוב לדעת: נחירות עלולות להוות נורת אזהרה המתריעה על בעיה רפואית קשה - דום נשימה בשינה. הזנחה שעלולה להסתיים בהתקף לב או באירוע מוחי

בחור נוחר. ShutterStock
העיסוק בהן הפך להלצה, אבל לעיתים מדובר בסימן אזהרה. גבר נוחר/ShutterStock

אנחנו לא נוטים לייחס יותר מדי משמעות לנחירות. נכון, הן מעצבנות מאוד את מי שישן לידינו ועלולות לגרום לא פעם למתחים בזוגיות - אך ברוב המקרים אנחנו כל כך רגילים אליהן, עד שהעיסוק בהן מהווה לא יותר מהלצה.

חשוב לדעת: נחירות משמשות במקרים רבים נורת אזהרה, שמאחוריה מסתתרת בעיה המחייבת התייחסות רצינית. הנחירות עלולות להיות תסמין ל"דום נשימתי בשינה" - מצב שבו יש חסימה בדרכי הנשימה העליונות, הגורמת לקשיי נשימה למשך יותר מעשר שניות, בתדירות גבוהה במשך הלילה. החסימה מובילה לירידה ברמת החמצן בדם ולחנק, כתוצאה מעליה בריכוז של פחמן דו חמצני בדם.

עוד בנושא:
אחת ולתמיד: מי נוחר יותר, גברים או נשים?
היצירתיות משתלמת: 7 דרכים מפתיעות להיפטר מהנחירות
מה המשמעות האמיתית של הנחירות שלכם?

מדוע התופעה מתרחשת? איך דום נשימה משפיע על הגוף?

כאמור, הגורמים לדום נשימתי בשינה קשורים בחסימה של דרכי הנשימה העליונות. החסימה עלולה להיגרם כתוצאה ממבנה אנטומי בעייתי (למשל: לסת קטנה). בעיות נוספות עלולות להגביר את הסיכון להתפתחות התופעה: משקל עודף, עישון, צריכת אלכוהול או שימוש בתרופות מסוימות.

ויסקי עם קרח. ShutterStock
צריכה מופרזת של אלכוהול יכולה גם לגרום לדום נשימתי בשינה. כוסית ויסקי/ShutterStock

השינה הבלתי רציפה שנגרמת כתוצאה מהתסמונת עלולה לשבש את פעילות המוח ולגרום בין היתר לפגיעה בריכוז, בזיכרון ובזמן התגובה. דום נשימה חסימתי בשינה עלול גם להעלות את לחץ הדם - וכתוצאה מכך להגביר את הסיכון למחלות לב. עייפות היא בעיה שכיחה אצל חולים אלו.

בנוסף, מחקרים מצאו קשר בין דום נשימתי בשינה לבין סיכון מוגבר לשבץ מוחי. באופן לא מפתיע, הסובלים מדום נשימתי מצויים גם בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים.

כיצד ניתן לדעת אם אני סובל מדום נשימתי בשינה?

בנקודה זו, חשוב להרגיע: בקרב רוב האנשים - נחירות הן לא יותר מרעש מטריד ובלתי מזיק. עם זאת, במקרים שבהם הנחירות אכן מהוות תסמין לדום נשימתי בשינה, חשוב לטפל בהקדם בבעיה, כדי להביא לשיפור באיכות החיים.

הדרך הטובה ביותר לדעת אם אתם סובלים מדום נשימתי בשינה היא לבצע אבחון של השינה. אם אתם או בני הזוג שלכם מבחינים בנחירות חריגות ובהשתנקויות מרובות לאורך הלילה, מומלץ להגיע לרופא המשפחה ולשתף אותו בחשש.

רופא יושב ליד מחשב. ShutterStock
רצוי להגיע ליעוץ עם הרופא האישי כדי להבין את המנגנון מאחורי הנחירות. רופא במרפאה/ShutterStock

אם רופא המשפחה ימצא לנכון, הוא עשוי להמליץ על בדיקת אף אוזן גרון שתפנה לניטור מצב השינה שלכם במעבדה מקצועית, או בעזרת מכשיר ביתי למעקב אחר איכות ורצף השינה. בדיקת השינה באמצעות מכשיר לשימוש ביתי היא בחירה מעולה, למי שמתקשה לישון במעבדה חיצונית, אך חשוב לדעת כי בדיקה ביתית פחות מקיפה מבירור מקצועי במעבדה.

באבחון בוחנים כמה פעמים במשך הלילה הנשימה נעצרת ולמשך כמה זמן. ישנן דרגות חומרה שונות של דום נשימה חסימתי בשינה: חומרה קלה בינונית וקשה, זה תלוי גם בכמות הפסקות הנשימה בשעה ובירידת כמות החמצן בדם.

איך מטפלים בבעיה?

כיום יש מספר דרכים, שבהן אפשר להקל על המצב ולהפחית את הפסקות הנשימה. הטיפול נקבע בהתאם לדרגת החומרה ולמידת ההשפעה שלה על אורח החיים של המטופל. אלו הטיפולים המרכזיים והמוכרים ביותר:

שינוי אורח החיים: אם הבעיה נגרמת כתוצאה ממשקל עודף (ולא בעקבות מבנה אנטומי בעייתי) - ניתן בהחלט להשיג הקלה משמעותית או אפילו לפתור את הבעיה, באמצעות ירידה במשקל. במצב כזה, יומלץ על ליווי של דיאטנית להתאמת תפריט בריא יותר, על פעילות גופנית ועל הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול. חשוב לשמור על היגיינת שינה טובה, למשל לא לראות טלוויזיה ולא להשתמש במסכים בחדר השינה.

מכשיר Continuous Positive Airway Pressure) CPAP): זוהי מסכה שחובשים בזמן השינה על הפנים או האף, כדי להזרים אוויר בלחץ קבוע לדרכי הנשימה. המכשיר נחשב יעיל בצמצום הפסקות הנשימה בלילה ובשמירה על שינה רציפה יותר. עם זאת, המכשיר עלול לגרום גם לתופעות לוואי כמו גודש באף או כאבי ראש ואוזניים.

זוג מתחבק במיטה. ShutterStock
אין שום סיבה שלא תצליחו לפתור את בעיית הנחירות ולישון יחד בשקט. זוג מתכרבל בשינה/ShutterStock

התקן דנטלי: ההתקן מקבע את הלסת והלשון בקדמת הפה - ובכך מפנה מקום לאוויר בזמן השינה. ההתקן מתאים לטיפול במקרים קלים עד בינוניים של דום נשימתי בשינה. יש להיוועץ ברופא מומחה שיתאים את ההתקן למידותיכם המדויקות במידה ויש אפשרות אנטומית לכך.

ניתוח: הליך כירורגי באזור חלל הפה, הלוע או באזור בסיס לשון, מבוצע רק כאשר כל השיטות האחרות לא הצליחו לסייע למטופל. לפני ניתוח, מבצעים בדיקה נוספת בזמן השינה, (אנדוסקופיה בזמן שינה), שמגלה היכן בדיוק נמצאת החסימה בדרכי הנשימה וכיצד ניתן לטפל בחסימה. הרופא יגבש תכנית פעולה ממוקדת, שמתאימה למבנה האנטומי של המטופל. הניתוח בדרך כלל יתבצע באזור האף, החך, השקדים, בסיס הלשון או באזור שמתחת ללשון (בהתאם לחסימה).

לסיכום: לפעמים נחירות הן "סתם" תופעה מעצבנת, אך נחירות עלולות גם להתריע מפני סכנה חמורה. אם אתם מרגישים עייפים ובלתי מרוכזים גם אחרי שנת לילה ארוכה, ייתכן שכדאי לבדוק האם מדובר למעשה בדום נשימתי בשינה. חשוב לטפל בבעיה, כדי לשפר את איכות החיים.


ד"ר יצחק ברוורמן הוא מנהל יחידת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש-צוואר, במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה.
סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

ד"ר יצחק ברוורמן בשיתוף zap doctors, בשיתוף זאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully