וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סיבות לגלי חום שממש לא קשורות לגיל המעבר

הפנים מסמיקות, הזיעה ניגרת למרות שאנחנו כבר בינואר והדופק מואץ גם כשנחים על הספה. גלי חום הם ממש לא תופעה שחוות רק נשים בגיל המעבר. תתפלאו לגלות שגם בילוי תמים בפאב השכונתי או הקפה של הבוקר עלולים לגרום לכם להצטער שלא הצטיידתם במניפה

אישה מזיעה מול מאוורר. ShutterStock
הם תוקפים את כולם, בכל גיל ובכל מצב. אישה סובלת מגל חום/ShutterStock

אין באמת צורך להציג את התופעה המרגיזה הזאת. כשהבזקים של חום מציפים את הפנים, הצוואר והחזה אי אפשר שלא לרצות להחזיר את הנשמה לבורא ולדחוף את הפרצוף למקפיא. כל הטוב הזה מלווה גם בהזעה מוגזמת, אדמומיות של העור ודפיקות לב מואצות עד שמגיעה הצינה המיוחלת.

גלי חום הם אחד הסימפטומים הנפוצים ביותר מהן סובלות נשים בגיל המעבר ובתקופת קדם גיל המעבר. אבל למעשה, גלי חום יכולים לתקוף אתכם בשל מסיבות נוספות, ובכל גיל ומגדר. כן, גם אתם גברים. מה מפעיל את התופעה הלא נעימה הזו ואיך אפשר להתגבר עליה?

עוד בנושא:
רטוב פה: למה בעצם אנחנו מזיעים בלילה?
גיל המעבר זה הרבה יותר מגלי חום
הטמפרטורות עולות: חייבים להוריד חום?

ממחר דיאטה

אם עליתם לאחרונה במשקל סביר להניח שאתם מועדים יותר לפורענות. גברים ונשים בעלי מסת גוף גבוהה יותר עלולים לחוות גלי חום בכל שלב בחייהם. הפתרון במקרה הזה לא יצירתי במיוחד. "אנשים שסובלים מעודף משקל ומוטרדים בגלל גלי חום יכולים להפחית את אי הנוחות באמצעות דיאטה ופעילות גופנית", מסבירה פרופ' אליסון ג'ונג הואנג, מומחית לרפואה פנימית באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו שחקרה את הנושא.

אימון בוקר. ShutterStock
פעילות גופנית עשויה להפחית במידה ניכרת את תסמיני התופעה הלא נעימה. גבר רץ/ShutterStock

במחקר שערכה פרופ' הואנג השתתפו 338 נשים בגילאי 30 ומעלה עם BMI של 25-50 שהעידו שהן סובלות מגלי חום. הנשים חולקו לשתי קבוצות כשרק קבוצה אחת ביצעה יותר מ-200 דקות שבועיות של פעילות גופנית. כמחצית מהמשתתפות דיווחו שהן חוות פחות גלים לא נעימים לאחר שהורידו במשקל וצמצמו את היקף בטנן.

בעיות בפעילות בלוטת התריס

הבלוטה שממוקמת בקדמת הצוואר, שצורתה דומה לפרפר, מפרישה הורמונים למחזור הדם ששומרים על התפקוד התקין של מערכות חשובות בגופנו. תת פעילות או דווקא פעילות מוגברת של בלוטת התריס משפיעה על משקל הגוף, גורמת לעייפות, דפיקות לב מואצות וגלי חום לא נעימים במיוחד.

אלרגיה למזון

גלי חום ותסמינים שדומים להם יכולים להתחיל גם בגלל אלרגיות למזונות כמו חיטה, תפוזים או ביצים. אפשר להימנע מההשפעה המבאסת שלהם בעזרת יומן לרישום הארוחות. הסירו בהדרגה מזונות ומשקאות מסוימים מהתפריט וכך תוכלו לאתר בקלות את דפוסי האכילה שקודמים להופעת גלי החום.

קפה עם ביצה. ShutterStock
אולי זה מה שגורם לכם לסומק בלתי נשלט בפנים? כוס קפה/ShutterStock

החדשות המבאסות לא נגמרות כאן מפני שאולי תצטרכו לוותר על מרכיב עיקרי בשגרת הבוקר שלכם. חוקרים מצאו שקפאין מייצר חום בגוף ומגביר את קצב הלב. אם אתם חווים גלי חום, הוא עלול להחמיר אותם.

נטילת תרופות מרשם חדשות

גלי חום הם גם חלק מתופעת הלוואי של תרופות מסוימות כגון סטרואידים, תרופות ממשפחת האופיואידים, תרופות נוגדות דיכאון ובמיוחד תרופות לטיפול בסוכרת שעשויות לגרום להזעה מוגברת וחום. אם התחלתם לאחרונה ליטול תרופות חדשות, כדאי לדווח לרופא על תסמינים מיוחדים כדי למצוא חלופה מתאימה במידה והם לא חולפים לאחר פרק זמן סביר.

קודם כל תרגעו

תחושות של עומס יתר או חרדה עלולות לגרום לכם להרגיש כאילו שאתם עולים בלהבות בשל עודף האדרנלין שקל לבלבל עם גלי חום. לחרדה יש "השפעה פיזיולוגית", מסביר ד"ר ג'וש קלאפו, פסיכולוג קליני. "קצב הלב עולה, גם לחץ הדם, השרירים הופכים למתוחים והגוף מתחמם". כדאי לנסות להרגיע את תחושת הפאניקה באמצעות תרגילי נשימה או יציאה אל האוויר הצח כדי להרגיע את העצבים המתוחים ולאפשר לגוף להתקרר.

את בימים הקשים של החודש

כשאת מתקרבת אל מחזור הווסת, רמות האסטרוגן שלך מתחילות לרדת. "בתקופה הקדם-וסתית הגוף חווה נסיגה וקושי לווסת את הטמפרטורה שלן בשל צניחת האסטרוגן", מסבירה ד"ר רבקה בות', גניקולוגית ומומחית לבריאות הורמונלית מקנטקי, "נשים רבות טוענות שהן מזיעות יותר או שהן אפילו מפרישות ריח גוף אחר".

אישה מחזיקה שתי ידיים על אזור המפשעה שלה. ShutterStock
לכל הטוב הזה מתווספים גם גלי חום מעצבנים. אישה במחזור/ShutterStock

המומחית מוסיפה שגם לפרוסטגלנדינים, חומרים דמויי הורמונים שמצויים במגוון רחב של רקמות ונוזלי גוף כמו הרחם, המוח, הריאות והכליות מוסיפים לתחושת החום הנוראית. "רמות החומרים האלה עולה בתקופה זו כדי לסייע לרחם לפנות את דם הווסת, אבל הם גם יכולים לגרום להזעה מוגברת, לבעיות עיכול ולבחילות".

לכו לישון, אתם שיכורים

"אלכוהול מרפה את כלי הדם בפנים, מה שגורם לתחושה שהעור מתחמם וסומק עז עולה בלחיים", מסבירה ד"ר בות'. יותר מדי בירות יגרמו לכם להזיע בלילה כאילו שאין מחר ולקלל את הרגע שזרמתם לפאב העצוב מתחת לבית. "האפקט נמשך בערך שלוש עד ארבע שעות אחרי שתלכו לישון בהן הכבד שלכם יפרק את האלכוהול ויוריד את רמות הסוכר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully