וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפול הפשוט שאתם לא מכירים שיכול למנוע נפילות בגיל מבוגר

לאה אלימלך

2.7.2023 / 6:47

בניגוד לאדם צעיר שיכול להתאושש יחסית במהירות מנפילות, הנפילה עלולה להפוך אדם מבוגר מאדם מתפקד לאדם סיעודי. אבל לפי מחקרים יש תוסף תזונה אחד ממש יעיל

אישה הולכת. ShutterStock
נפילות שכיחות יותר אצל האוכלוסיה המבוגרת. אישה הולכת/ShutterStock

מעל גיל 65, קיים איום משמעותי שיכול להשפיע לרעה על בריאותו של כל אדם, והוא לא תלוי בהכרח במגדר, גנטיקה או מצב רפואי קודם. האיום הזה הוא דווקא נפילה. נפילה מוגדרת על פי ארגון הבריאות העולמי כמקרה בו אדם מוצא עצמו על הרצפה ולא מרצון, ולצערנו השכיחות של מקרים אלו בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי עומדת על כ-30% בקרב בני 65 ומעלה ועד 50% בקרב בני 80 ומעלה, מידי שנה.

אבל בניגוד לאדם צעיר, שיכול להתאושש יחסית במהירות מנפילות, הנפילה עלולה להפוך אדם מבוגר מאדם מתפקד, וכזה המנהל שגרת חיים עצמאית, לאדם סיעודי, הנאלץ להיתמך בטיפול רפואי ואף עד לכדי לאשפוז ממושך. בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, נפילות עלולות להוביל בחלק מהמקרים לשברים, אשפוז, מוגבלות בתנועתיות ואף פגיעה רגשית כתוצאה מהמצב הרפואי החדש. הנפילה היא קו פרשת מים בחייהם, ורבים מהם לא יתאוששו ממנה כלל. יתרה מזאת, נפילות הם אף סיבה מובילה למקרי מוות בקרב קשישים.

ברור לכל שמרגע הנפילה חייו של המטופל משתנים מהקצה אל הקצה. אבל האם ניתן למנוע את הנפילה? מחקרים וממצאים רבים בספרות הרפואית טוענים כי תוסף תזונה פשוט ונגיש יכול לסייע במניעת נפילות, והתוסף הזה הוא ויטמין D.

אוכלוסיה בסיכון

מאפיינים בריאותיים מסויימים, שהופכים את המבוגרים לאוכלוסייה בסיכון לנפילות, הם בין היתר לחץ דם גבוה, דלדול שרירים, חוסר שיווי משקל, תחלואה, שימוש רב בתרופות וסביבה שלא מתאימה ליכולותיו של הקשיש. חוסר יציבות הינה סיבה מרכזית המתרחשת כתוצאה מהתנוונות של מערכות חישת הראייה ושיווי המשקל. קשישים רבים חושבים שהליכה איטית וצעדים קטנים ישפרו להם את היציבות, אבל בפועל איטיות במהירות ההליכה נחשבת לגורם שתורם לנפילות. בנוסף, חוסר יציבות מתקשר לפחד מנפילה, דבר שמשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של המטופל והם בעלי נטייה גדולה יותר לחוות נפילה.

ויטמין D. ShutterStock
ויטמין D/ShutterStock

על המחסור העולמי בוויטמין D כתוצאה מאורח החיים המודרני כבר דובר ונכתב רבות. המעבר לעבודה משרדית ממושכת בחללים סגורים לצד העליה החשובה במודעות לנזקים של חשיפה לשמש הובילו לכך שפחות אנשים מקבלים כיום ויטמין D מהמקור הטבעי שלו - חשיפה של תאי הגוף לשמש. לאור זאת נפוץ גם השימוש במתן תוסף של ויטמין D כמענה לבעיות רפואיות רבות, דוגמת אוסטאופורוזיס, לחץ דם גבוה, עייפות ואפילו קורונה.

המידע המחקרי שהצטבר על מתן תוסף ויטמין D למניעת נפילות הראה כי תהליך המטבוליזם של ויטמין D משפיע על תהליך המטבוליזם של תאי השריר. כלומר,כאשר ישנו מחסור בויטמין D, הדבר משפיע על חוזק השריר ויכולות התפקוד ולכן מוביל לסיכון גבוה יותר של נפילות. מתן תוספת של ויטמין D לקשישים הסובלים ממחסור בוויטמין D, יכול לסייע להפחית את שיעור מקרי הנפילות, ולמנוע מצבים רפואיים מורכבים הרבה יותר.

למרות שנראה כי ההשפעה לא גדולה או יכולה להיתפס כלא משמעותית במיוחד, ויטמין D הוא אינו יקר וללא תופעות לוואי משמעותיות. ירידה בשיעור מקרי הנפילות, באמצעות תוספת ויטמין D, יכולה להביא למניעה משמעותית של מצבי חירום רפואיים שנובעים מהנפילה, ובד בבד להוביל לירידה בכמות האשפוזים כתוצאה מנפילות אלו.

לאה אלימלך היא מנהלת הסיעוד במחלקת מונשמים במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully