וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היפטרו ממי הפה וממשחת הפחם: 4 טעויות שהורסות לכם את השיניים

10.5.2023 / 0:04

רופא שיניים טוען שכמעט כולנו נוהגים לעשות 4 טעויות הנוגעות לשמירה על בריאות השיניים שלנו - שחלקן מטרידות ממש. משימוש חוזר במי פה ועד לטיפולי שורש - הנה כמה דברים שרצוי לנסות להימנע מהם

רופאת שיניים מסבירה למה לא כדאי להתמש במי פה/Dr Abinaash Kaur

ד"ר גרי קוראטולה, רופא שיניים מניו יורק שייסד את מרפאת "רפואת שיניים מתחדשת" במנהטן, יוצא נגד כמה משיטות הטיפול השגרתיות בשיניים שלנו, החל מצחצוח בעזרת משחת שיניים פחם ועד טיפולי שורש. הנה כמה דברים שאולי כדאי לנו להתחיל להימנע מהם:

שטיפת פה
הניחו את הליסטרין בצד, טוען המומחה לאמייל. "למי פה אין שום ערך בטיפול בפה", הוא הזהיר, "זו עוד יצירה מעשה ידי אדם של תעשיית מוצרי הצריכה". על אף הנחיית איגוד רופאי השיניים האמריקני הטוענת כי מי פה מסוימים עשויים למנוע ביצירת חיידקים, רובד, עששת ודלקות חניכיים, קוראטולה מתעקש שהם עלולים לגרום רק נזק. לטענתו, חלק ממי הפה מכילים חומרים משמרים, כמו פרבנים, שיכולים להרוס את המיקרוביום של הפה.

"אני תמיד נדהם מכך שרופאי השיניים נותנים לאנשים בקבוקים קטנים של מי פה בביקורי השיננית שלהם שעמוסים באלכוהול וצבעים מלאכותיים כמו הצבע הכחול ניאון הזה, העשוי מזפת פחם, שהיא חומר מסרטן ידוע", אמר קוראטולה.

על פי Healthline, מי פה עלולים להזיק אם משתמשים בהם יתר על המידה. מומחים מזהירים מפני שימוש תכוף במי פה שיכול להביא ליצירת כתמים בשיניים, להסרת המיקרוביום הבריא ולסיכון פוטנציאלי לסרטן, שעל כך יש עדויות מוגבלות.

שימוש במי פה. ShutterStock
הפחיתו את השימוש במי פה/ShutterStock

טיפול שורש

יותר מ-41,000 טיפולי שורש מבוצעים מדי יום בארה"ב - אך קוראטולה מסרב להמליץ על הטיפול הזה. "זה ההליך היחיד שאנחנו עושים שבו אנחנו שומרים רקמות מתות אנושיות בתוכנו", הסביר. הטיפול כולל הוצאת חיידקים וריקבון מהשן, חיטוי האזור, מילוי השורשים ואיטום למניעת ריקבון נוסף.

לא רק שטיפולי שורש כואבים וכמו כל הליך רפואי נושאים סיכונים, אלא שהם גם נקשרים לרמות אנדוטוקסין מוגברות. עם זאת, קיים מחקר מוגבל על הנושא. "אלה חיידקים ותוצרי לוואי של חיידקים שיכולים להביא לחוסר ויסות של מערכת החיסון שלכם, אז הם באמת לא בריאים למטופל לטווח ארוך", אמר קוראטולה.

Healthline הפריך את הקשר לכאורה בין סרטן לטיפולי שורש, בטענה שה"מיתוס" גורם לפחד מיותר אצל מי שירוויח מההליך. סיכונים בטיפולי שורש כוללים זיהומים מתמשכים, אטימות לא תקינות ומילוי לא מספק, אך הסיכון הגדול ביותר נמצא בתעלה לא מטופלת.

לעומת זאת

נשיקות טובות לשיניים בדיוק כמו צחצוח - כך טוענים רופאים

לכתבה המלאה
אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
רופא שיניים קורא להפסיק את טיפולי השורש/ShutterStock

משחת שיניים פחם

פחם פעיל גדל בפופולריות שלו עם הבטחות להלבנת שיניים ולהענקת נשימה רעננה, אבל קוראטולה מזהיר שהוא יכול לשחוק ואפילו להרוס את אמייל השיניים. "זה שווה ערך לשימוש באג'קס על השיניים שלכם", הסביר, "אם אתם מצחצחים עם זה כל יום, אתם הולכים לסלק את האמייל שלכם והשיניים שלכם הולכות להיות רגישות יותר".

למרות שנמכרה על ידי קולגייט, קרסט ומותגי שיניים גדולים אחרים, מחקר מוגבל העלה כי משחת שיניים עם פחם עשויה להיות שוחקת מדי לשימוש יומיומי ולעתים קרובות אינה מכילה פלואוריד, המינרל המאפשר חיוך יפה בריא.

עוד סודות של רופאי שיניים
רופאי השיניים מאשרים: טריק פשוט להלבנת שיניים מ-3 מרכיבים ביתיים

מסתבר שכולנו הגזמנו (ממש) עד עכשיו בכמות משחת השיניים בצחצוח

צחצוח שיניים עם פחם - מוצר מדהים או טרנד מסוכן?/מערכת וואלה!

סתימות מתכת

זה אמנם כבר לא נפוץ כל כך והרבה רופאי שיניים לא מסכימים עוד לעשות אותן, אך סתימות מתכת היו פעם דבר שבשגרה ברפואת השיניים. לפי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA), הסתימות, הנקראות גם סתימות אמלגם, הן לרוב עשויות מתערובת מתכות - כסף, בדיל, נחושת וכספית המווה 50 אחוז מהסגסוגת.

לתכולת הכספית בסתימות יש פוטנציאל לשחרר אדי כספית לתוך הפה, שעלולים להישאף על ידי הריאות. חשיפה לכספית נקשרת להשפעות בריאותיות שליליות רבות, מה שהוביל את ה-FDA להוציא בשנת 2020 הנחייה לרופאי שיניים הקוראת להימנע מפני שימוש בסתימות מתכת עבור אנשים הנמצאים בסיכון גבוה.

קוראטולה ממליץ על אפשרויות אחרות, כגון סתימות קרמיקה, פורצלן או שרף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully