וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: מדענים מצאו דרך להפוך פיצות ועוגות לבריאות יותר

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 17:56

הבעיה הכי גדולה עם תזונה בריאה היא שזה פשוט הרבה פחות כיף מלאכול מזונות מושחתים. כעת, חוקרים אוסטרליים מאמינים שמצאו דרך להפוך את המאכלים שאנחנו הכי אוהבים לבריאים יותר, בלי שתרגישו בהבדל

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

אתם בטח כבר יודעים שסיבים הם מרכיב שכדאי להוסיף לתפריט, ואם לא - הנה סקירה קצרצרה: סיבים הם פחמימות שאינן ניתנות לעיכול במעי וכך הם דווקא משפרים את תפקוד מערכת העיכול ושומרים על בריאותה. מחקרים מראים שצריכה מספקת של סיבים עשויה למנוע השמנת יתר, להפחית את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב, לשפר את מאזן החיידקים הטובים במעי ואפילו, על פי מומחים מסוימים, לשפר את מצב הרוח.

מנגד, כולנו יודעים שפחמימות אחרות, פשוטות יותר, אולי גורמות לנו להרגיש מעולה בטווח המיידי, אבל, פחות תורמות לבריאות במקרה הטוב וממש מזיקות לה במקרה הרע. כעת, פרויקט מעניין של חוקרים מאוסטרליה מבקש לשנות את התמונה ולהפוך גם את הפיצות והעוגות שאנחנו כל כך אוהבים לשנוא, לבריאות הרבה יותר.

פיצה ניו יורקית. OKMG, ShutterStock
המטרה - שזה ירגיש כמו הדבר האמיתי. פיצה/ShutterStock, OKMG

הוספת סיבים למזונות עתירי פחמימות היא לא דבר חדש. כבר היום אתם יכולים למצוא בסופר הרבה לחמים, עוגות ומוצרים אחרים עם תוספת סיבים. הבעיה היא שהמוצרים האלו לא בדיוק מצטיינים בטעם שלהם והם ממש לא מרגישים כמו "הדבר האמיתי", המושחת והטוב הזה שאנחנו לא יכולים בלעדיו.

כעת, מדענים מאוניברסיטת RMIT (המכון הטכנולוגי המלכותי של מלבורן), מצאו דרך חדשה ומעניינת להוסיף סיבים למאכלים האהובים האלו בלי לפגוע בטעם, בצבע או במרקם שלהם. הפיתוח שלהם נקרא FiberX והוא מופק מעמילן שנמצא בחיטה, תירס וקינואה. באמצעות הנדסה גנטית, הצליחו המדענים להפיק מהעמילן הזה את מה שהם מכנים "סיבים בלתי נראים", שלא מתעכלים במעיים ומייצרים את אותה ההשפעה המיטיבה של הסיבים על חיידקי המעי בפרט ועל תהליך העיכול בכלל.

"כמו הורים שמחביאים ירקות בארוחה"

אסגר פאראהנאקי, מרצה לטכנולוגיית מזון מאוניברסיטת RMIT הבטיח בהודעה לעיתונות ש"המוצר שלנו הוא כזה שאי אפשר אפילו להבחין בו כשמוסיפים אותו למזון, ממש כמו שהורים מחביאים ירקות בארוחות של ילדים כדי להפוך אותן למזינות יותר". לדבריו, מבחני טעימה הראו כי גם לאחר שהוסיפו עשרה אחוזים של "סיבים בלתי נראים" למזון, אנשים עדיין לא הצליחו להבחין בינם לבין המאכלים הרגילים.

עוד בוואלה!

אכלתם מגש פיצה שלם? לפי המחקר הזה, זה ממש בסדר

לכתבה המלאה

כדי להגיע לתוצאה המרשימה הזאת, המדענים שינו את ההרכב המקורי של העמילן ברמה המולקולרית - ואז בחנו איך הוא משפיע על אנזימי עיכול בתנאי מעבדה. זה אמנם נראה פשוט בתיאוריה, אך חשוב להבין שעד כה, רוב המומחים חשבו שבלתי אפשרי לבצע שינוי כזה בעמילן ולהפוך אותו לעמיד בתהליכי הפירוק המורכבים שהמזון עובר בתוך הגוף שלנו.

פריכיות אורז. ShutterStock
זה יקח עוד זמן. אז בינתיים נסתפק בזה. פריכיות אורז/ShutterStock

אולם על אף החדשות המעודדות, המדענים מדגישים שיש עוד דרך ארוכה לעבור עד שכולנו נוכל ליהנות מפיצות, לחמים ומאפים בריאים יותר ללא רגשות אשם. כעת הם בוחנים דרכים "ירוקות" יותר לייצור הסיבים הבלתי נראים שלהם, כאשר השאיפה המרכזית שלהם היא להפחית את השימוש בכימיקלים בתהליך ולהוזיל את העלויות שלו כדי להפוך אותו למשתלם ורווחי לחברות מסחריות.

ובנוסף להשפעה על הבריאות, החוקרים מקווים שלממצאים שלהם יהיו השפעות חיוביות גם על הסביבה. לדבריהם, באמצעות השיטה הזאת ניתן יהיה להפוך כמויות פסולת עצומות שמופקות בתהליכי ייצור של מזונות שונים לעמילן יבש ולאחר מכן ל-FiberX. ממצאי המחקר שלהם אף פורסמו בכתב העת Food Hydrocolloids ולשיטתם יכולים להביא לשינויים מרחיקי לכת בהרגלי התזונה שלנו בעתיד. "הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לכולם לצרוך מספיק סיבים כדי להגיע לצריכה היומית המומלצת, לאכול פחות וגם לנהל בקלות רבה יותר מצבים כמו משקל עודף וסוכרת", סיכם פאראהנאקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully