וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו ממקלחת חמה: זו הדרך הכי בריאה להתקלח

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 18:05

יש אנשים שלא יוצאים מהמקלחת לפני שהם אדומים מרוב חום, ויש כאלה שלא יוותרו על מקלחת קרה גם בשיא החורף. אבל מסתבר שהדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות היא אחרת לגמרי

האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?/מערכת וואלה! News

אף שרוב האנשים מעדיפים מקלחות חמות על קרות, בטח שבתקופה הזו של השנה, כל כמה זמן מתפרסם מחקר שמדבר בשבחן של מקלחות קרות, וגורם לרבים לנסות את זה. אבל האמת היא שכמו ברוב הדברים בחיים, הדרך הטובה ביותר היא דרך האמצע. ולא, אנחנו לא מדברים על מקלחת פושרת, אלא על מקלחת שבה חלק מהזמן המים רותחים, וחלק מהזמן - קרים.

ד"ר נינה ואסן, פסיכיאטרית וקצינת רפואה ראשית בפלטפורמת הבריאות הנפשית ריאל, אמרה בראיון ל- huffpost כי תוך כדי מקלחת כדאי לשנות טמפרטורת המים מחמים לקרים, ואז שוב בחזרה. "בדרך כלל, זה מורכב ממחזורים מרובים של מעבר בין מים חמים לקרים, וזה נמשך בין 5-10 דקות בסך הכל", אמרה.

גיף גבר במקלחת. Giphy
אפשר גם פחות לוהט. גבר במקלחת/Giphy

אפשר לבצע מקלחת כזו, הידועה גם בשם מקלחת ניגודית, בכל מיני דרכים: ניתן להשתמש במים חמים במשך כשלוש דקות, ולאחר מכן לעבור לדקה אחת של מים קרים, ואפשר לבחור במרווחים קצרים יותר של כ-15 שניות. כל עוד כל עוברים בין חום לקור - זה עובד. רוב המחקרים בנושא ממליצים לסיים עם מים קרים.

למה לעשות את זה בעצם?

"למקלחות ניגודיות יש פוטנציאל להגביר את רמות האנרגיה שלך", אמרה ד"ר וסאן, "האיכות המפתיעה של החלפה ממים חמים למים קרים יכולה לספק פרץ מהיר של אנרגיה וערנות". רופאת העור ד"ר לורן פלוך הסבירה כי ההגוף שלנו נוטה להסתגל לטמפרטורת המים, ולכן מקלחת כזו "מזעזעת את המערכת על ידי החלפת טמפרטורות בדיוק כשהגוף שלנו מתחיל להסתגל לטמפרטורה הקודמת".

עוד בוואלה!

אישה שמתקלחת פעם בעשרה ימים מנסה לשכנע אתכם להצטרף

לכתבה המלאה

בנוסף, מים קרים מפעילים את מערכת הלב וכלי הדם, ולכן משפרים את תפקודה. ישנן גם עדויות לכך שמים קרים מפעילים את מערכת העצבים הסימפתטית, שהיא החלק השולט בתגובת "הילחם או ברח" (תגובה פיזיולוגית אוטומטית לאירוע שנתפס כמסוכן, מלחיץ או מפחיד). כאשר המנגנון הזה מופעל, כמו למשל בזמן מקלחת קרה, מקבלים עלייה בהורמון הנוראדרנלין (Noradrenaline). זה מה שסביר להניח שגורם לעלייה בקצב הלב ובלחץ הדם הנצפים כאשר אנשים מתקחים במים קרים.

עוד כמה יתרונות של מקלחת טובה:
כל כמה זמן באמת צריך לקלח את הילדים?
בבוקר או בערב, קצר או ארוך? מיתוסים על מקלחת שהגיע הזמן לנפץ

טבילה במים קרים הוכחה גם כמשפרת את זרימת הדם. כאשר נחשפים למים קרים, כלי הדם בעור הולכים וקטנים, ומפחיתים את זרימת הדם. כאשר המים הקרים מפסיקים, הגוף צריך להתחמם, ולכן יש עלייה בזרימת הדם ככל שכלי הדם גדלים עקב התרחבות. מחקר שבחן טבילה במים קרים לאחר פעילות גופנית מצא כי לאחר ארבעה שבועות, זרימת הדם אל השרירים וממנו השתפרה.

בבוקר או בערב?

"מקלחת ניגודית טובה במיוחד בבוקר מכיוון שהטמפרטורות הקרות מעוררות", אמרה ד"ר פלוך, והוסיפה כי "אנשים רבים משתמשים בטכניקה זו לאחר אימון אינטנסיבי כי זה יכול להפחית את כאבי השרירים. עם זאת, אין כללים קשוחים לגבי הזמן הטוב ביותר לעשות מקלחת ניגודית - או סתם מקלחת רגילה, לצורך העניין.

"אני מאמינה שזה מסתכם בהעדפה אישית של מתי אתה מתקלח," אמרה ד"ר ואסן, "עבור אנשים מסוימים, מקלחת ניגודית בבוקר כדי להתעורר עדיפה. עבור אחרים, מקלחת מסוג זה בערב כדי לעזור לנוח היא הטובה ביותר".

  • עוד באותו נושא:
  • מקלחת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully