וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל היתרונות של מקלחת קרה - ולמה עדיף שהיא תהיה על הבוקר

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 10:01

אין זמן טוב למקלחת קרה כמו הקיץ הישראלי, אבל זה לא מתאים לכולם. מחקרים בדקו האם זה משפר את הבריאות הפיזית והנפשית שלנו וזה מה שהם מצאו

האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?/מערכת וואלה! News

מזג האוויר מתחמם והגיע הזמן להיפרד מהמקלחות הרותחות שאפיינו את החורף. ביקשנו לבדוק מה היתרונות של מקלחת קרה לבריאות שלנו ואיך עושים את זה בצורה נכונה מבלי לקפוא?

המחקר הגדול ביותר שנערך על הנושא הוא מחקר שנערך בהולנד ב-2016. המחקר ביקש לבדוק האם מקלחות קרות באמת מחזקות את המערכת החיסונית שלנו ומשפרות ריכוז ומחשבה, או שמדובר במיתוס.

לצורך המחקר גייסו החוקרים 3,000 אנשים שלמשך חודש ימים חולקו לכמה קבוצות: חלק נדרשו להתקלח רק במים קרים, למשך זמן קבוע, ואילו אחרים התקלחו במים חמים ופושרים. התוצאות הראו כי אלה שעמדו במשימה והתקלחו במים קרים במשך חודש, הרגישו טוב יותר מעמיתיהם וגם לקחו פחות ימי מחלה מהם בהמשך השנה.

החלק המרשים ביותר של המחקר, הוא לאו דווקא התוצאות שלו, אלא העובדה ששני שלישים מהנחקרים המשיכו להתקלח במים קרים, גם לאחר גמר הניסוי. הסיבה, לטענתם, הייתה שמדובר בפתרון מעורר יותר מאשר כוס קפה בבוקר.

מקלחת קרה. ShutterStock
יותר טוב מכוס קפה בבוקר. אישה מתקלחת במים קרים/ShutterStock

הסיבה שמקלחות קרות עשויות למנוע מאנשים לחלות עדיין לא ברורה. כמה מחקרים מראים שזה מחזק את המערכת החיסונית. מחקר צ'כי הראה כי טבילה במים קרים (14 מעלות צלזיוס למשך שעה אחת) שלוש פעמים בשבוע במשך ששה שבועות, נתנה דחיפה קלה למערכת החיסון של "גברים צעירים אתלטים", הקבוצה היחידה שנבדקה.

אחרים טוענים כי מים קרים מפעילים את מערכת הלב וכלי הדם, ולכן משפרים את תפקודה. כאשר עושים מקלחת קרה, קצב הלב ולחץ הדם עולים. ישנן עדויות לכך שמים קרים מפעילים את מערכת העצבים הסימפתטית, שהיא החלק השולט בתגובת "הילחם או ברח" (תגובה פיזיולוגית אוטומטית לאירוע שנתפס כמסוכן, מלחיץ או מפחיד). כאשר המנגנון הזה מופעל, כמו למשל בזמן מקלחת קרה, מקבלים עלייה בהורמון הנוראדרנלין (Noradrenaline). זה מה שסביר להניח שגורם לעלייה בקצב הלב ובלחץ הדם הנצפים כאשר אנשים מתקחים במים קרים.

טבילה במים קרים הוכחה גם כמשפרת את זרימת הדם. כאשר נחשפים למים קרים, כלי הדם בעור הולכים וקטנים, ומפחיתים את זרימת הדם. כאשר המים הקרים מפסיקים, הגוף צריך להתחמם, ולכן יש עלייה בזרימת הדם ככל שכלי הדם גדלים עקב התרחבות. מחקר שבחן טבילה במים קרים לאחר פעילות גופנית מצא כי לאחר ארבעה שבועות, זרימת הדם אל השרירים וממנו השתפרה.

מנגד, מקלחת קרה יכולה להיות פחות טובה עבור חולי לב מכיוון שהיא מגבירה את קצב הלב ואת לחץ הדם. זה יכול להשפיע לרעה על אלה עם מחלת לב שכן זה יכול לזרז התקף לב או אי-סדירות בקצב הלב.

מקלחות קרות נחשבות גם כטובות לבריאות הנפש. המחקר ההולנדי אולי לא מצא שיפורים בחרדה עם מקלחות קרות, אבל הן כן עשויות להפחית את הסימפטומים של דיכאון. הסיבה המוצעת לכך היא שלאנשים יש צפיפות גבוהה של קולטני קור על העור שלנו ומקלחת קרה מפעילה אותם ושולחת כמות עצומה של אוות חשמליים למוח, שעשויה להיות להם השפעה אנטי-דיכאונית. יש גם מחקר בקרב מבוגרים המצביעים על כך שמים קרים המושמים על הפנים והצוואר קשורים לשיפורים זמניים בתפקוד המוח, כולל שיפורים בזיכרון ובקשב.

איך עושים את זה נכון?

כמובן שלא חייבים שכל המקלחת תהיה קרה, ואפשר ממש רגע לפני שאתם מסיימים להתקלח במים חמים להשפריץ על עצמכם מים קרים/קפואים למשך 30 שניות, לאחר מכן לחזור למים החמים ואז שוב להעביר לקרים לפני שאתם סוגרים את המים. השינויים הפתאומיים הללו ממים קרים לחמים ואז שוב לקרים פותחים את הנימים שמתחת לעור ומגבירים את זרימת הדם בגוף.

מקלחות קרות אינן מתאימות לכל אחד, ולכן אם אתם בכל זאת מחפשים דרכים אחרות לקום רעננים יותר, נסו לפתוח את הבוקר בשתיית מים והקפידו על שנת לילה רגועה וארוכה ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully