וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך האחרון של בריטני ספירס גורם לרבים לדאוג. זו הסיבה

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 11:43

העולם נהנה לראות את בריטני ספירס קורסת, אבל האמת העצובה היא שאם היא לא תטופל נכון, הסוף הטרגי שלה יהיה בלתי נמנע. וזה לא צריך לקרות, לאף אחד, בטח לא בשנת 2023 כשיש כל כך הרבה אפשרויות לטיפול נכון גם בהפרעות קשות

בריטני ספירס/Gettyimages

בסוף השבוע האחרון התבשרנו שבריטני ספירס שינתיה את שם המשתמש שלה באינסטגרם לריבר רד (River Red) - מה שגרם לרבים מהמעריצים שלה לא רק להרים גבה, אלא לדאוג לשלומה הנפשי, שוב. רק לפני שבוע תועדה ספירס במסעדה בלוס אנג'לס כשהיא במצב פסיכוטי חריף. צועקת, תוקפנית, תוך סינון משפטים לא קוהרנטיים בג'יבריש המובן אך ורק לה. בעלה הטרי עזב את המקום כי לא התמודד עם הסיטואציה המביכה, בה אנשים מסריטים אותה באופן טראגי. בשבילם זה פוסט או סטורי לרשתות החברתיות, עבורה זה החיים. היא לבסוף הוצאה מהמקום על ידי שומר ראשה.

נראה כי הסוף של ספירס ידוע מראש ואם לא תטופל נכון, האסון כתוב על הקיר, וזה עצוב ונורא כי זה לא צריך לקרות. אסור שיקרה מצב כזה לאף אחד. ב-2023 אפשר לתת לה ולאחרים שסובלים ממחלה דומה לשלה טיפול איכותי ומותאם אישית ולאפשר לה נורמליות ואיכות חיים מירבית ומיטבית.

ביוני 2021 , בדיון בבית המשפט העליון בלוס אנג'לס בבקשתה להשתחרר מאפוטרופסותו של אביה ג'ימס, צימררה בריטני ספירס את העולם בעדותה. במשך 23 דקות שלמות היא התחננה על נפשה ועל חירותה. זעקה לעזרה וביקשה להיות כאחת האדם - חופשיה. "לא דיברתי עד עכשיו כי התביישתי", היא אמרה, "שידרתי ברשתות החברתיות ומול המצלמות שהכל בסדר וחיי מושלמים. האמת היא שאני אסירה. שבויה בידי אפוטרופסות מוחלטת לגופי ולרכושי, על פי צו בית משפט, שהוצא לפני 13 שנה".

עוד בוואלה!

מה עובר על קניה ווסט? המחלה שמשבשת לו את החיים

לכתבה המלאה

ספירס הוסיפה בעדותה אז כי היא מקבלת טיפול תרופתי פסיכיאטרי בכפיה, צריכה לקבל אישור על קניית מוצרים בסיסים בסופרמרקט וכי הותקן ברחמה התקן למניעת היריון והיא מנועה להינשא ולהביא ילדים נוספים ללא אישור אפוטרופוס. "עשרות אנשים נהנים מהמיליונים הרבים שלי, ולא אין מילה בנושא. אבי מחליט בלעדית על כל אספקט בחיי. אני מדברת אליכם מכלאי".

מחשבות שווא, פראנויה ואי קשר למציאות

ספירס סובלת ממחלה נפשית כרונית המחייבת טיפול תרופתי קבוע ומתמיד, תוך מעקב פסיכאטרי נכון. מדובר על מעין וריאנט של מחלה ביפולרית - מחלה דו קוטבית (מאניה דפרסיה). ככל הנראה, במקרה שלה, לאור עדויות על מצבים פסיכוטיים חריפים חוזרים, בהם המציאות והדימיון התערבבו אצלה, ללא יכולת להפרידם, תוך התנהגות חסרת שיפוט ותובנה מדובר במחלה סכיזואפקטיבית. מחלה שכל גל בה עלול לגרום לשרידים של ליקוי ולירידה במדרגות הקוגניציה.

מחלה זו גם מתאפיינת בגלים של התלקחות מאנית-פסיכוטית סוערת, אז סובלת מדלוזיות - מחשבות שווא, שאין קשר ביניהן למציאות ולא ניתן לשכנע את האדם שהן אינם נכונות. המחשבות הללו יכולות להיות של יחס - בהן האדם מייחס משמעות נסתרת ולא נכונה לפעולות בסביבתו, גדלות - בהן האדם משוכנע שיש לו כוחות מיוחדים תוך תחושת יעוד ושליחות, רדיפה (פארנויה) -"עוקבים אחרי, מקליטים אות , יש קונספירציה נגדי", שידור - "אמצעי התקשורת שולחים אלי מסרים". לפעמים המצב החריף מלווה גם בהפרעות בפרספציה: הלוצנציות שמיעה - קולות שיכולים להיות מאד מסוכנים ביחוד שהם פוקדים על האדם לבצע פעולות, הפרעות במהלך החשיבה, כמו שתועד בסרטוני בריטני האחרונים.

עוד בנושא:
למה כל כך הרבה מפורסמים סובלים מדיכאון?
הקיסר המודרני: מה עובר בראש של פוטין? פסיכיאטר מסביר

ההתלקחות הזו מלווה במצב רוח מרומם-רוגזני, לעיתים אגרסיה ותוקפנות, פעילות יתר, חוסר שינה, בזבוזי כספים, לעיתים פעילות מינית מוגברת, אי שקט, דיבור בשטף ובקול רם תוך קפיצה מנושא לנושא עם ובלי הקשר. מדובר על מצב זמני ובר חלוף של חוסר שיפוט ותובנה, התנהגות חסרת שליטה ולפרקים מסוכנות לאדם וסביבתו. ובכל זאת היא ברת חלוף.

בריטני ספירס. AP
גלים של התלקחות מאנית-פסיכוטית סוערת. בריטני ספירס/AP

בטיפול פסיכיאטרי נכון, תוך מעקב קפדני וסבלנות מביאים את הלוקה לנסיגה מלאה. דהיינו להחלמה ותפקוד מעולים בכל המישורים. אנשים מפורסמים בעולם ובישראל חולים במחלה דומה בווריאנטים שונים ואין ספק כי אומנים מועדים יותר לפורענות. ויויאן לי מ"חלף עם רוח", הצייר האלמותי ואן גוך, וירג'יניה וולף, ריי צ'ארלס, מרילין מונרו, קורט קוביין, שיינד אוקונר ,קנייה ווסט ובטוח יש עוד כמה שמות שנותרו עלומים.

אני מטפל באנשים הכי מוכרים והכי מצליחים בתחומם שמקפידים ליטול טיפול מונע קבוע (פרופלקטי) להישנות ההתקפים, לרוב בזריקה חודשית קבועה בכתף. זריקה שאין לה תופעות לוואי ומאפשרת להם להגיע לפסגות מקצועיות ובין אישיות, תוך הקמת בית ומשפחה, ובעיקר מיצוי עצמי של איכות חיים מקסימלית התואמת כישרונם הרב. קיימים בשוק מספר סוגים של זריקות ארוכות טווח, כשהמטרה היא להתאים את הטיפול לאדם ולא את האדם לטיפול, בבחירת האופציה הכי מתאימה ונכונה עבורו אישית.

שוחררה מהאבא, לא מהמחלה

המצב של ספירס בו בית המשפט נותן אפוטרופסות קבועה לאדם שנמצא במצב נפשי סוער זמני ובר חלוף היה נדיר מאוד ולכן אפוטרופסות אביה בוטלה אחרי יותר מעשור. בעדותה המזעזעת וקורעת הלב סיפרס סיפרה שהוכרחה אז ליטול ליתיום - תרופה מייצבת מצב רוח ישנה עם המון תופעות לוואי. חובה על רופא להסתכל בעיני מטופלו ולומר: אני מתאים לך את הטיפול הכי איכותי שקיים כרגע בעולם עבורך, הכי עדכני. כזה שאם היית ילדי הייתי נותן לו ללא היסוס.

ליתיום היא תרופה שחייבת ניטור קפדני של רמותיה בבדיקות דם. רמה גבוהה עלולה לגרום להרעלה עד מוות. אסור לקחת אותה למשל בהיריון ולמעלה מ-80 אחוזים מהנוטלים את התכשיר סובלים מתופעות לוואי, שהשכיחות בהן כוללות עלייה במשקל, רעד באצבעות הידיים, אקנה ופריחה, חוסר ספונטניות, מועקה, זמן תגובה מוארך ופגיעה בזיכרון, השפעה על הכליות והשתנת יתר, ירידה בפעילות בלוטת התריס ועוד.

מעריצי בריטני ספירס מחוץ לביהמ"ש בלוס אנג'לס בתום ההחלטה על שחרורה מאפוטרופסות, 12 בנובמבר, 2021. רויטרס
זה לא מספיק. מעריצי בריטני ספירס מחוץ לביהמ"ש בלוס אנג'לס בתום ההחלטה על שחרורה מאפוטרופסות/רויטרס

כרופא רב ניסיון לא הייתי מטפל בכוכבת עולמית שחזותה הוא חלק ממקצועה וביטחונה העצמי בליתיום. לרשותנו הפסיכיאטרים שלל רב של תכשירים הרבה יותר מתקדמים ואיכותיים עם פחות תופעות לוואי. צדקה בריטני כשהיא שאלה איך מצפה אביה האפוטרופוס שתופיע מדי ערב מול אולמות מלאים עם תופעות לוואי כאלו. גם בטיפול בכפיה כשיש תופעות לוואי כאלו, ההיענות לטיפול התרופתי היא אפסית ואז הלוקה נכנס שוב לגל התקפי והתוצאה: מעגל שלא נגמר עם קורבן זועק.

שחררתם את בריטני מאביה אבל לא באמת שיחררתם אותה ממחלתה. היא עדיין בכלא של אדם חולה ולא מאוזן עקב טיפול כושל. לא מגיע לבריטני. לא מגיע לאף מטופל. עשו יותר: תחליפו לאלתר ומיידית את הרופא הפסיכיאטר שלה, כך היא תוכל להתייצב נפשית ולהשתחרר מקללת מחלתה .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully