וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנסה להיכנס להריון? אלה הוויטמינים והתוספים שאת צריכה לקחת

איילת שרון עופר

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 9:34

לפני הריון, בהריון או אפילו אחריו? דיאטנית קלינית בכירה מסבירה למה חשוב ליטול תוספים בזמנים האלה ואיזה מהם הכרחיים

פרופ' לירן הירש מסביר מהו הריון בסיכון ובאילו מקרים יש צורך בשמירת הריון/מערכת וואלה!

תקופת ההריון היא תקופה מרגשת במיוחד, ועם זאת דורשת הרבה משאבים מהגוף לטובת תהליך יצירת החיים וגידול העובר. בקרב נשים רבות לקראת הכניסה להריון עולה השאלה כיצד והאם ניתן להכי את הגוף? בחודש פברואר משרד הבריאות מציין את שבוע תכנון הריון בריא ולרגל מועד זה חשוב לרענן את ההנחיות הרפואיות בנוגע לתזונה בזמן ההריון. איגוד המיילדות והגניקולוגיה ומשרד הבריאות פרסמו הנחיות בנושא תזונה הנסמכות על ראיות מחקריות משמעותיות וחשוב שנשים יכירו את עיקרי ההמלצות הרפואיות בעניין זה.

תקופת ההריון כוללת את תקופת 1,000 הימים הראשונים, אלו למעשה שלוש השנים הראשונות בחיי הילוד והתינוק, בהם תשעת חודשי ההריון והשנתיים הראשונות לחיי התינוק. בתקופה זו קיימת חשיבות רבה לתזונה, לאור השפעתה על הגדילה, על ההתפתחות של התינוק, התפתחות המוח, מערכת החיסון, התפקוד ועוד. לפיכך, התזונה במהלך ההריון היא בעלת משמעות רבה, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

ברזל בהריון

במהלך ההריון וההנקה לגוף האישה יש צורך בכמות ברזל גדולה מהרגיל, אשר ברוב המקרים אינה מסופקת על ידי תזונה בלבד. חסר בברזל עלול להוביל לאנמיה אימהית, שעלולה לגרום לסיבוכים כמו לידה מוקדמת והאטה בקצב צמיחת העובר. מומלץ לצרוך תוסף ברזל מתום החודש השלישי להריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה, 30 מ"ג בכל יום. בנוסף לנטילת ברזל, יש להקפיד על צריכת מזונות עשירים בברזל.

מומלץ להפריד בין צריכת תוסף ברזל ומזונות עשירים בברזל ממוצרי חלב, קפה ותה. צריכת ברזל יחד עם מזונות עשירים בויטמין C כמו פירות הדר, מגבירים את ספיגתו במערכת העיכול.

תוסף חומצה פולית

חומצה פולית חיונית לבניה תקינה של דנ"א בגוף - וחשובה במיוחד לעובר המתפתח. במהלך שנות הפוריות מומלץ לאישה ליטול 400 מק"ג של חומצה פולית. נטילת חומצה פולית טרם הכניסה להריון ובמהלך השליש הראשון של ההריון מקטינה את הסיכון להתפתחות מומים במערכת העצבים בעובר. בנוסף לנטילת תוסף, מומלץ לצרוך גם מזונות עשירים בחומצה פולית כמו קטניות, פירות הדר וירקות עליים ירוקים.

עוד בוואלה!

לא רק חומצה פולית: המרכיב התזונתי שחשוב מאוד לאכול בהריון

לכתבה המלאה
אישה בהריון. ShutterStock
האם ניתן להכין את הגוף להריון? אישה בהריון/ShutterStock

יוד והריון

חשיבותו של היוד בזמן ההריון מגובה במחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, עד כדי כך שההמלצה על תיסוף יוד בזמן ההריון מופיעה גם בהמלצות משרד הבריאות בישראל ובמדינות נוספות. צריכה מספקת של יוד בהריון חיונית לייצור הורמוני התריס ולתפקוד בלוטת התריס.

חוסר ביוד עלול לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס, לפגיעה ביצירה של הורמוני התריס ואף להתפתחות השכלית של העובר. אפילו מחסור קל במהלך ההריון, הינקות והילדות עלול לגרום לנזק למוח ולמערכת העצבים המתפתחת ובכך להפחית את היכולת השכלית של ילדים בגילאי בית הספר ובשלבים מאוחרים יותר.

צריכת היוד בהריון עולה בשל עלייה בייצור הורמוני התריס ובשל פינוי מוגבר של יוד על ידי הכליות במהלך ההריון. מומלץ לצרוך יוד במינון של 150-250 מיקרוגרם לפחות חודש לפני שהאשה מתכננת להרות, הצריכה המומלצת של יוד במהלך ההריון הינה 220 מיקרוגרם ובזמן ההנקה 290 מיקרוגרם ליממה - כמות גדולה זו לרוב מצריכה נטילה של תוספי תזונה בתקופה זו. חשוב לוודא כי צריכת היוד במהלך ההריון מספקת.

ויטמין D

ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן המיוצר בגופנו בעת חשיפה לשמש, וכן נמצא באופן טבעי במעט מזונות. נחוץ לגדילת העצם, קשור בתפקוד מערכת החיסון ועוד. במשך תקופת ההריון, מומלץ ליטול ויטמין D במינון של 200 - 400 יחידות בינלאומיות.

סידן בהריון

כמות מספקת של סידן הכרחית להתפתחות תקינה של שלד העובר. צריכת הסידן המומלצת לנשים בזמן ההריון וההנקה היא 1000 מ"ג. מומלץ לצרוך מאכלים עשירים בסידן כגון מוצרי חלב, ירקות ירוקים, קטניות ואגוזים.

מעבר לשמירה על תזונה נכונה, ישנם הרגלים שחשוב להימנע מהם בהריון:

עליה במשקל בזמן ההריון

אנחנו נוטים לחשוב שבזמן ההריון האם אוכלת עבור שניים ויש בכך מין האמת: כאמור התזונה בזמן ההריון היא משמעותית מאוד. עם זאת, יש לשים לב שהתזונה תהיה מאוזנת ומוקפדת. עליה מותאמת מקטינה את הסיכון לסיבוכי הריון כמו יתר לחץ דם, רעלת הריון, סכרת הריון, לידה מוקדמת. הטווח המומלץ לעליה במשקל בהריון תלוי במשקל האם לפני תחילת ההריון.

עישון במהלך ההריון

לעישון בהריון יש השלכות חמורות על האם, מהלך ההריון ועל התינוק הנולד. עישון קשור לאי פריון, ליתר לחץ דם, לאסטמה, ועוד מצבים המשפיעים בין היתר גם על ההריון ועל העובר. עישון בהריון מעלה את הסיכון לסיבוכי הריון קשים, הפסקת העישון היא בעלת השפעה מכרעת על בריאותה של האם ושל התינוק.

צריכת אלכוהול במהלך ההריון

צריכת אלכוהול על ידי האם במהלך ההריון גם היא בעלת השפעות שליליות רבות ובלתי הפיכות על העובר. שתיית אלכוהול במהלך ההריון מעלה סיכון לפגיעה בהתפתחות המח של העובר, להפרעות גדילה ועוד. ככל שצריכת האלכוהול גבוהה יותר, כך עולה הסיכון. מכיוון שאין מספיק מידע מחקרי המאפשר לקבוע מה כמות האלכוהול הבטוחה לשתייה בהריון, מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול לאורך כל ההריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully