וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו את הסוד לשינה טובה יותר בחורף

בחורף כולנו עייפים קצת יותר, ולרוב משייכים את זה לדכדוך הכללי שמגיע עם העונה הקרה. אבל חוקרים גילו שהבעיה פשוטה הרבה יותר - וגם הפתרון שלה. הנה כל הפרטים

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

בחורף כולנו קצת עייפים יותר, ובטוח מתקשים יותר לצאת מהמיטה בבוקר, ומחקר חדש גילה מה הסיבה לכך - וגם מה הפתרון. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Pineal Research מצא שהסיבה שאנחנו עייפים יותר בחורף היא פשוט מחסור באור, וכי ספיגה של אפילו מעט שמש בשעות הבוקר יכולה לשפר מאוד את איכות השינה שלנו בלילה.

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון השתמשו בשעונים חכמים כדי למדוד את דפוסי השינה והחשיפה לאור של 507 סטודנטים בין השנים 2015 עד 2018. הנתונים הראו כי הנבדקים הלכו לישון 35 דקות מאוחר יותר והתעוררו 27 דקות מאוחר יותר, בממוצע, במהלך החורף בהשוואה לימי הקיץ.

אף שהנתונים האלה לא נשמעים דרמטיים במיוחד, הם הפתיעו את החוקרים, שלא חזו את השפעת הזריחות והשקיעות המוקדמות של החורף. "ציפינו שדווקא בקיץ, הסטודנטים יקומו מאוחר יותר בגלל כל האור הזמין", אמר מחבר המחקר הבכיר הוראסיו דה לה איגלסיה בהודעה לעיתונות של האוניברסיטה.

החוקר הסביר כי בני אדם עוקבים אחר שעון ביולוגי שפועל קרוב למחזור של 24 שעות. התהליך - המנחה את רמות האנרגיה שלנו ומשפיע ישירות על לוחות הזמנים של השינה שלנו - מושפע מגירויים סביבתיים כמו חשיפה לאור. "אם אתה לא נחשף מספיק לאור במהלך היום כשהשמש בחוץ, זה 'מעכב' את השעון שלך ודוחה את תחילת השינה בלילה", ציין דה לה איגלסיה. למעשה, החוקרים גילו כי מחזורי השינה של הנבדקים זזו 40 דקות מאוחר יותר בחורף מאשר בקיץ.

רוצים לישון טוב יותר?
7 מאכלים מפתיעים שיעזרו לכם לישון טוב יותר בלילה
מומחים קבעו: הטיפים המוזרים שיעניקו לכם שינה מושלמת

כמה שיותר אור טבעי ביום, כמה שפחות אור מלאכותי בערב

"אור במהלך היום - במיוחד בבוקר - מקדם את השעון שלך, כך שתתעייף מוקדם יותר בערב, אבל חשיפה לאור מאוחרת ביום או מוקדם בלילה תעכב את השעון שלך, ותדחה את הזמן שבו תרגיש עייף", הסביר דה לה איגלסיה, "בסופו של דבר, הזמן שבו אתה נרדם הוא תוצאה של האיזון בין ההשפעות ההפוכות הללו של חשיפה לאור בזמנים שונים של היום".

עוד בוואלה!

רוצים לישון טוב יותר? חוקרים מצאו פתרון ש"עובד תמיד ולכולם"

לכתבה המלאה
אישה שותה קפה אחרי אימון גופני. ShutterStock
צאו החוצה לקפה או אימון, או גם וגם. רק תצאו. אישה שותה קפה אחרי אימון/ShutterStock

לפי המחקר, לאור הבוקר יש השפעה גדולה יותר על השינה מאשר לאור הערב, כאשר כל שעה של אור יום קידמה את השינה של הנבדקים, ואילו אור ערב (אפילו מלאכותי ממנורות או מסכים) עיכבה אותה. היתרונות של אור היום נמצאו גם בימים מעוננים או אפרוריים, שכן כל אור טבעי נמצא משפיע יותר מאור מלאכותי.

"רבים מאיתנו חיים בערים ובעיירות עם הרבה אור מלאכותי ואורחות חיים ששומרים אותנו בבית במהלך היום", סיכם דה לה איגלסיה, "מה שהמחקר הזה מראה זה שאנחנו צריכים לצאת החוצה - אפילו לזמן קצר ובמיוחד בבוקר - כדי להיחשף לאור הטבעי. בערב, צמצמו למינימום את זמן המסך ואת התאורה מלאכותית כדי לישון טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully