וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 דרכים שיעזרו לכם לשמור על ערנות במהלך היום

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 7:38

בוקר אחד אתם קמים עם מלא אנרגיה, ובוקר לאחר מכן עייפים וחסרי כוחות ליום הקרוב. אז מה אתם יכולים לעשות כדי לשמור על אנרגיה במשך היום, כל יום? הנה התשובות

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

גם אתם מתקשים להתעורר בבוקר? נמרחים במיטה בלי חשק לקום ממנה אל עמל יומכם? ובכן, מחקר חדש זיהה ארבעה גורמים עיקריים שעושים את ההבדל בהתעוררות טובה בבוקר ושמירה על אנרגיות במהלך היום.

הצוות שמאחורי המחקר שפורסם ב-Nature Communications אומר שארבעת הגורמים אינם תלויים בגנטיקה שאיתה אדם נולד, והם ניתנים לשינוי במידה מסוימת כדי להבטיח שנתחיל את הימים שלנו טוב יותר. "מדוע אנו בני האדם משתנים ברמת הערנות שלנו מהיום למחר?", שאל צוות החוקרים בראשותו של מדען המוח וחוקר השינה רפאל ולאט מאוניברסיטת קליפורניה (UC) ברקלי, "מדוע אנו מתעוררים בוקר אחד בתחושת ערנות, ובוקר אחר, מתקשים לקום ולשמור על אנרגיות במהלך היום?"

המחקר שערכו החוקרים כלל 833 אנשים, רובם היו תאומים (זה עזר לחוקרים לסנן שינויים גנטיים). במשך שבועיים נרשמה צריכת מזון, פעילות גופנית, דפוסי שינה ורמות גלוקוז, בעוד המתנדבים דירגו גם את ערנותם במספר נקודות במהלך היום.

בנוסף לדיווח על ההתנהגויות היומיומיות שלהם, המשתתפים אכלו ארוחות סטנדרטיות וענדו שעון למדידת שינה ופעילות, ומכשיר לניטור גלוקוז רציף (למדידת רמות הסוכר בדם לאחר הארוחות), וזה טוב יותר מרוב המחקרים המסתמכים על שאלונים בלבד.

אישה צעירה לא מצליחה לישון. Maridav, ShutterStock
קשה לקום בבוקר. אישה מתעוררת/ShutterStock, Maridav

הממצאים הראו כי הגורם הראשון שחשוב הוא פרופיל השינה: משך הזמן, התזמון והיעילות של השינה בלילה. באופן מפתיע, או שלא, שינה ארוכה יותר והתעוררות מאוחרת מהרגיל היו קשורות שתיהן לערנות טובה יותר בבוקר.

הגורם השני היה כמות הפעילות הגופנית שאנשים ביצעו יום קודם לכן. רמות גבוהות יותר של תנועה ביום (כמו גם פחות פעילות גופנית בלילה) היו קשורות לשינה רציפה יותר ופחות מופרעת, מה שבתורו ניבא ערנות מוגברת של המשתתפים בבוקר.

שלישית, הייתה ארוחת בוקר. ארוחות בוקר עם יותר פחמימות הובילו לרמות ערנות טובות יותר, בעוד שליותר חלבון הייתה השפעה הפוכה. על ידי שמירה על כמות קלוריות זהה בארוחות שסופקו, החוקרים יכלו להתמקד בתכולה התזונתית של מה שנאכל.

לבסוף, עלייה ברמות הסוכר בדם לאחר ארוחת הבוקר - שנבדקה באמצעות משקה נוזלי שהכיל גלוקוז טהור - הייתה קשורה לירידה בערנות. תגובה נמוכה יותר של גלוקוז בדם, שנראתה לאחר שהמשתתפים אכלו ארוחת בוקר עתירת פחמימות, שיפרה את הערנות. במילים אחרות, האופן שבו הגוף מעבד את המזון הוא חשוב, ויותר מדי סוכר מוביל להתרסקות סוכר.

גורמים נוספים שהשפיעו על הערנות היומיומית כללו את מצב הרוח ואת גיל המתנדבים. "רוב הגורמים הקשורים לערנות ניתנים לשינוי, ולכן ניתנים להתערבות התנהגותית", כותבים החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully