וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הירקות הפופולריים האלה עשויים למנוע סרטן?

מחקר חדש מצא כי עגבניות ותפוחי אדמה מכילים תרכובות צמחיות חזקות במיוחד שעשויות לעזור במלחמה נגד סרטן. אז איך זה בדיוק עובד והאם זה באמת אפשרי?

שיטה לקילוף תפוחי אדמה בשניות/מערכת וואלה! News

התקדמות הרפואה והטכנולוגיה מסייעת למדענים בפיתוח טיפולי סרטן מתקדמים ויעילים יותר. ולמרות זאת, טיפולים אלו עלולים לפגוע גם בתאים בריאים, ולעתים קרובות הם גם גורמים לתופעות לוואי קשות ושונות בחולי סרטן לסוגיו.

בחיפוש אחר מועמדים אפשריים, ואולי אפילו טבעיים, לתרופות סרטן עם פחות השפעות שליליות, חוקרים מאוניברסיטת אדם מיצקביץ' בפולין שמחקרם פורסם ב-Frontiers in Pharmacology בדקו את הגליקו-אלקלואידים, החומרים הביו-אקטיביים המצויים בירקות רבים, כמו תפוחי אדמה ועגבניות, ואת יעילותם הפוטנציאלית בטיפול בסרטן.

מדענים ברחבי העולם עדיין מחפשים את התרופות שיהיו "קטלניות לתאים סרטניים אך יחד עם זאת בטוחות לתאים בריאים", אמרה מגדלנה וינקיאל, עורכת המחקר בהודעה לעיתונות. "זה לא קל, למרות ההתקדמות ברפואה ופיתוח רב עוצמה של טכניקות טיפול מודרניות. לכן אולי כדאי לחזור לצמחי מרפא שהיו בשימוש לפני שנים בהצלחה בטיפול במחלות שונות. אני מאמין שכדאי לבחון מחדש את המאפיינים שלהם ואולי לגלות מחדש את הפוטנציאל שלהם".

טיפול משולב

צוות המחקר עבד על חמישה גליקואלקלואידים - סולנין, צ'אקונין, סולסון, סולמארגין וטומטין - הנמצאים בתמציות גולמיות ממשפחת הצמחים הסולניים. משפחת הצמחים הזו כוללת מספר מזונות, שחלקם אף רעילים כתוצאה מהאלקלואידים שהם מייצרים כדי להגן על עצמם מפני בעלי חיים אוכלי עשב. עם זאת, מחקרים קודמים מראים כי רעל יכול להפוך לתרופה אם הוא במינון הנכון.

עוד בוואלה!

אם תפוח האדמה נראה ככה, הוא עלול לגרום להרעלה

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. stocksnapp, ShutterStock
צמח מרפא? תפוחי אדמה/ShutterStock, stocksnapp

גליקואלקלואידים ידועים כמעכבים את הצמיחה של תאים סרטניים ועלולים להרוג אותם. לכן, לגליקו-אלקלואידים יש פוטנציאל עצום לטיפולים עתידיים. מחקרי סיליקו, אלה שבוצעו באמצעות סימולציה במחשב, גילו שהגליקואלקלואידים אינם רעילים ואינם מסכנים בפגיעה ב-DNA או בגרימת גידולים עתידיים, אם כי שם יש לו סיכון של השפעה מסוימת על מערכת הרבייה.

"גם אם לא נוכל להחליף תרופות אנטי סרטניות שנמצאות בשימוש בימינו, אולי טיפול משולב יגביר את היעילות של הטיפול הזה", אמרה וינקיאל. "ישנן שאלות רבות, אך ללא ידע מפורט על תכונות הגליקו-אלקלואידים, לא נוכל לדעת את התשובות."

הורגים תאי סרטן ומונעים דלקות

לאחר ביצוע מחקרי מבחנה ובעלי חיים כדי להעריך אילו גליקואלקלואידים בטוחים ומבטיחים מספיק כדי לבדוק בקרב בני אדם, צוות המחקר הדגיש את סולנין וצ'אקונין, גליקואלקלואידים המצויים בתפוחי אדמה. עם זאת, הכמויות של אלה בתפוחי אדמה משתנות בהתאם לזן וכן לתנאי הטמפרטורה והאור שהם נחשפו אליהם.

ועוד כמה סיבות לאהוב תפוחי אדמה:
עשינו עוול לתפוד: 4 סיבות בריאות לאכול תפוחי אדמה
לא הייתם מאמינים: תפוח אדמה מצטרף לרשימה מכובדת

סולנין מונע גרורות יחד עם עצירת תרכובות שעלולות להיות מסרטנות מלהמיר את החומרים המסרטנים בגוף. בנוסף, מחקר על סוג מסוים של תאי לוקמיה גילה שסולנין יכול להרוג תאים סרטניים בשימוש במינונים טיפוליים. לצ'אקונין יש פוטנציאל לשמש לטיפול באלח דם מכיוון שיש לו השפעות אנטי דלקתיות.

סולמארגין מעכב את הרבייה של תאי סרטן הכבד ומכוון לתאי גזע סרטניים, שצפויים למלא תפקיד משמעותי בעמידות לתרופות סרטן. אז זה יכול להיות מכריע כטיפול משלים. סולסונין, הקיים בצמחים שונים ממשפחת הסולניים, נחשב גם ככזה שיכול לתקוף תאי גזע סרטניים על ידי מיקוד באותו מסלול. אפילו לעגבניות יש פוטנציאל לשמש ברפואה בעתיד שכן טומטין עוזר לגוף לווסת את מחזור התא כך שהוא יכול להרוג תאים סרטניים.

צוות המחקר ציין כי נדרש מחקר נוסף כדי לוודא כיצד ניתן לתרגם בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל הזה לרפואה בעולם האמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully