וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירת העשבים: טיפול בצמחי מרפא

עדן פלד

19.3.2014 / 15:41

צמחי מרפא יכולים לטפל בבעיות ובמחלות שונות, אם רק יודעים איך להתאים את הצמח הנכון לבעיה הרפואית ולאדם שסובל ממנה. המדריך המלא לתרופות שמלוות אותנו עוד מימי הרמב"ם

אילוסטרציה. ShutterStock
מהאבוריג'ינים ועד הרמב"ם/ShutterStock

צמחי מרפא הם ממש לא המצאה של השנים האחרונות. בכתבי היד של תרבויות עתיקות – הודו, סין, השבטים האינדיאניים, האבוריג'ינים והאפריקאים - מתוארים צמחים מסוגים שונים וסגולותיהם הרפואיות.

במערב היה היפוקרטס הראשון שהבדיל בין הרפואה העממית ובין רפואת הצמחים המדויקת המוכרת לנו כיום. היפוקרטס השתמש בידע קדום ומיפה את הצמחים ואת השפעותיהם על הגוף.

גלנוס, אבן סינא, הרמב"ם ואחרים הוסיפו, כל אחד בדרכו, עוד נדבך לבניין, ונראה שהיום אנחנו נהנים מכל העולמות: הצמחים גדלים בכל רחבי תבל, והמדע והמחקר המאפשרים לנו לאמוד את יעילותם.

שם המשחק: התאמה

בשימוש מושכל וחכם אפשר להשתמש בצמחי המרפא לטיפול במגוון בעיות, בהן ענייני יומיום או בעיות רפואיות ומחלות. חשוב להתאים את הצמח הנכון לבעיה הרפואית ולאדם.

כך לדוגמה, חשוב לא לייבש מחלה יבשה עם צמח מייבש ולא ללחלח מחלה עתירת לחות אצל אדם בעל מזג קר ולח. יש להתאים את הצמח לבעיה על פי התמונה הכוללת, ולא רק על פי התסמינים. מי היה מאמין שפצעים בפה מעידים על חום בקיבה או שפטרייה בציפורן על גודש רעלים בכבד?

הצמח גדול מסכום חלקיו

ברפואת צמחי המרפא נהוג לבדוק את תכונותיו הרפואיות של צמח על פי מונוגרף - מסמך המתאר את הצמח מבחינה בוטנית, את פעילותו הרפואית, את הרכיבים הפעילים בו, את ההתוויות, תופעות הלוואי, מחקרים עדכניים הקשורים בו, איכויות שקיימות בו לפי המסורת. מופיעה בו גם תמונה של הצמח, כמובן, כדי לשטוף את העיניים ולהיווכח בפלא.

יעילותם של הרכיבים הפעילים בצמחי מרפא רבים מגובה במחקר עדכני, אבל אין במחקר התייחסות ליעילותו של הצמח בשלמותו או לתדר שבו הוא פועל, שהרי זאת לא ניתן להוכיח. נדמה שכאן רק הרפואה המסורתית יכולה להאיר על סגולות הצמח ואיכותו.

הרבליסט, מרפא בצמחים, יישאף תמיד לתת למטופל את הצמח השלם. שימוש בכלל רכיבי הצמח יביא למיצוי טווח ההשפעות הפוטנציאליות של פעילות הצמח. פעילות של רכיב פעיל אחד עשויה לגבות את פעילותו של רכיב פעיל אחר, ולכן אין לראות בתרופה סינתטית או בבידוד של רכיב פעיל אחד (אפילו בצורתו הטבעית) צמח מרפא שלם.

מקורן של תרופות רבות בשוק בצמחי מרפא שעברו עיבוד וסונתזו לחומר כימי בעל תכונות דומות. אין לראות בתרופות צמחי מרפא, ועדיף לצרוך את הצמחים שמהם הפיקו את התרופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ומה עם מחלות קשות?

האם ניתן לרפא מחלות חשוכות מרפא? שאלה קשה. במשך אלפי שנים השתמשו בצמחי המרפא לטיפול במחלות חשוכות מרפא או לטיפול באלו שיש להן מרפא. לצמחים יש כוח ועוצמה רפואית, ובלבד שיהיו באיכות גבוהה ובמינון רפואי מתאים.

להרבה מחלות קשות אין מענה מתאים ברפואה המערבית. באומץ רב ניתן לשלב בטיפול הרפואי גם צמחי מרפא שפעילותם הרפואית הוכחה במצבים רבים. אם כן, החלטה בידכם: בכל שלב תוכלו להתייעץ עם מרפא בצמחים.

ואף על פי כן, חשוב לדעת שמחלות קשות שלא מתגלות בזמן (בשל חוסר רגישות לגוף, אורח חיים לקוי או ביורוקרטיה רפואית מסורבלת), עשוית להתפתח לשלב שבו אין לצמחי המרפא די להציע. ואם לא די בכך, את הצמחים העוצמתיים ביותר נטל משרד הבריאות מידי ההרבליסטים הקליניים והכניסם לרשימה המותרת רק לשימוש רוקחי.

קונים בזול, משלמים ביוקר

כפי שלא נקנה רכב זול אם נרצה שישרת אותנו במשך שנים רבות, כך לא יהיה חכם מצדנו להשקיע בצמחי מרפא זולים. צמחי מרפא זולים עשויים להיות צמחים שעברו עיבוד כה אינטנסיבי עד שלא נותר בהם זכר למקור. כשקונים צמחי מרפא זולים, התסכול הנובע מהעדר תוצאות יכול למנוע שימוש חוזר בהם.

אל תתייאשו. נסו את הצמחים בחברות הצמחים המורשות, אצל המגדלים, ובדקו את מה שקניתם אצל אנשי מקצוע. איכות חומר הגלם מהותית לסגולות הריפוי של הצמח. העדיפו תמיד, אם אפשר, להשתמש בצמחים עצמם.


עדן פלד היא מומחית להולותרפיה, נטורופתיה, והרבליזם קליני, מרצה במכללת "מירב" לרפואת צמחי מרפא ומרפאה בקליניקה פרטית בתל אביב ובמרכז "תודעה" בבאר שבע

  • עוד באותו נושא:
  • צמחי מרפא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully