וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 תוספות קטנות לתפריט שמשפרות את תפקוד המוח

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 7:20

הזדקנות האוכלוסיה ברחבי העולם מביאה עמה עליה במחלות ניווניות שונות, בעיקרן של המוח. למרביתן אין תרופה - אז מה אפשר לעשות בכל זאת כדי לשמור על המוח שלנו? לאכול בריא

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

מחלות ניווניות של המוח, כמו דמנציה ופרקינסון, מהוות איום בריאותי ממשי ככל שאוכלוסיית העולם הולכת ומתבגרת. למעשה המחלות האלה הופכות לאט לאט לגורם משמעותי למוות מוקדם והן ומדורגות בחמישיה הראשונה יחד עם מחלות לב. ולמרות כל זה, פרקינסון ודמנציה הן מחלות שעדיין אין להן טיפול.

גורמי הסיכון למחלות האלה מונים גנטיקה, אורח חיים ועוד, אך גם השמנת יתר וסוכר גבוה בדם הם שניים מגורמי הסיכון, ולכן מה שאנו אוכלים הוא המפתח לשמירה על בריאות המוח שלנו. הנה שלוש דרכים שבהן התזונה יכולה לעזור להגן על המוח שלכם ולחזק אותו.

תוסיפו חמוציות ואוכמניות לתפריט

מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת מזרח אנגליה מצא כי למשתתפים, בגילאי 50-80, שאכלו כוס חמוציות ליום היו ביצועי זיכרון טובים יותר וזרימה משופרת של חומרים מזינים חיוניים למוח מאשר אלו שנטלו תרופת דמה. חוקרים מייחסים זאת לכמות הגדולה של נוגדי החמצון שמגינים על התאים מפני נזק חמצוני של רדיקלים חופשיים.

סלט ירוק עם אוכמניות. ShutterStock
תוסיפו פירות יער לאוכל. סלט עם אוכמניות וחמוציות/ShutterStock

גם אוכמניות יכולות לתרום לשיפור תפקוד תקין של המוח. מחקר שנערך במסצ'וסטס ארה"ב ופורסם בשנת 2012 במגזין לחקלאות וכימיה של המזון מצא תועלת נוירולוגית הנקשרת עם צריכה של אוכמניות. לפי המחקר, בנוסף ליתרונות הידועים של רכיבים נוגדי חימצון באוכמניות, כנראה שיש לפרי הטעים הזה גם השפעה חיובית על המוח. השפעה חיובית זו יכולה למנוע איבוד זכרון ושינויים אחרים המתרחשים בתהליך ההזדקנות.

לאכול הרבה עלים ירוקים

ירקות עליים ירוקים כוללים עלי חסה, כרוב, תרד, קייל, ארוגולה, רוקט, ברוקולי ועוד. ירקות אלו - המכילים נוגדי חימצון, ויטמינים מקבוצת B ומינרלים - יכולים לתרום במניעת מחלות לב, סוכרת, סוגים מסויימים של סרטן ובנוסף יכולים לתרום לזיכרון, ליכולת הריכוז ולבריאות הכללית של המוח. דיווח שנערך לאחרונה ב-Journal of Neurology מצא כי מנה יומית - 65 גרם של ירקות עלים ירוקים כמו תרד, כרוב, מנגולד וגרגר הנחלים - חיים או מבושלים הייתה קשורה לירידה קוגניטיבית איטית יותר הקשורה לגיל.

עוד בוואלה!

6 מאכלים שהורסים לכם את המוח

לכתבה המלאה

מחקר שנערך בשיקגו בשיתוף המכון הלאומי למחקר הזדקנות בשנת 2006 ופורסם במגזין לנוירולוגיה מצא כי משתתפים שאכלו יותר משתי מנות של ירקות בשבוע חוו 40 אחוזים פחות הידרדרות מנטלית מאשר אלו שאכלו פחות או בכלל לא. לירקות בעלי עלים ירוקים היתה את ההשפעה הגדולה ביותר לעומת שאר הירקות. אחד ההסברים לכך הוא הימצאות ויטמין E ומרכיבים נוגדי חימצון נוספים המונעים נזק לתאים בגופנו.

תוסיפו תבלינים לאוכל ולשתייה

החורף כאן וזו הזדמנות מעולה להוסיף תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר, קינמון וכורכום לתה ולאוכל. תבלינים אלה הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות ומחקרים הראו כי הכללתם בתזונה עשויה להוריד את הסיכון להפרעות נוירודגנרטיביות.

כך למשל, הכורכום הראה במחקרים פגיעה בהתקדמות של מחלת האלצהיימר. כיוון שיש קשר בין התפתחות מנגנון דלקתי לאלצהיימר, נמצא שכורכום יכול להאט ולעכב את התפתחות המחלה. בנוסף, במחקרים שבוצעו בקרב עכברי מעבדה נמצא שכורכום עוזר בעיכוב התפתחות מחלת הטרשת הנפוצה שבה מערכת החיסון תוקפת את המיאלין שעוטף את תאי העצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully