וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מאכלים שהורסים לכם את המוח

על הקשר בין תזונה להשמנה ומחלות לב אתם בוודאי כבר יודעים, אבל הייתם מתארים לכם שהתזונה שלכם משפיעה באופן ישיר גם על המוח? הנה כמה מאכלים מאוד שכיחים שכדאי שתשקלו להפחית את צריכתם

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 5 עובדות על המוח

מזונות שאנחנו אוכלים מדי יום עלולים להשפיע על הבריאות שלנו ולגרום למחלות לב והשמנה, אבל גם המוח שלנו יכול להיות קורבן של תזונה גרועה. בתפריט היומיומי של כל אחד מאיתנו קיימים מספר מזונות שיכולים להשפיע לרעה על היכולות הקוגניטיביות ולהגביר את הסיכון למחלות המשפיעות על הזיכרון, כמו דמנציה ומחלת אלצהיימר.

עוד בנושא:
אכילת אגוזים מדי יום עושה את הדבר הזה למוח
רוצים לשמור על המוח שלכם? תשמרו על לב בריא
השינויים הקטנים שיכולים לשמור על המוח שלכם

הנה 6 מאכלים שעלולים להשפיע לרעה או להרוס את המוח שלכם:

מאכלים עתירי סוכר

ארוחת פיקניק, עוגיות. דרור עינב
מתוק ומזיק למוח. עוגיות שוקולד/דרור עינב

מאמר שפורסם בשנת 2012 במגזין Nature קבע כי סוכר הוא חומר רעיל שיש להכניס תחת פיקוח, בדומה לטבק ולאלכוהול. חוקרים הדגימו במספר מחקרים שכמות גדולה של סוכר (גם סוכרוז טבעי וגם סירופ פרוקטוז שמופק מתירס) לא רק הופכת את האוכלוסייה המערבית לשמנה יותר אלא גם פוגעת בכבד, משבשת את חילוף החומרים בגוף, מגבירה את הסיכון לתחלואת לב ולסוכרת, וגם - משבשת את פעילות המוח שלנו.

כדי לבחון את ההשפעה של סוכר על המוח שלנו, ערכו חוקרי התמכרויות סריקות מוח לאנשים שאכלו מזונות מתוקים. הם מצאו כי התגובה המוחית לסוכר דומה לתגובה המוחית שמופיעה אצל מכורים לסמים בעת השימוש. בסריקות נמצא כי אצל נבדקים שאכלו סוכר הופעלו במוח אותם האזורים שפועלים כאשר אלכוהוליסט צורך אלכוהול או מכור לסמים צורך סמים.

שמן צמחי

שמן קנולה. ShutterStock
שמן בישול פופולרי. שמן צמחי/ShutterStock

מחקר שהתפרסם לפני שנתיים בכתב העת Scientific Reports וגם ב-Nature מצא ששמן קנולה - אחד השמנים הצמחיים הפופולריים ביותר בבישול וטיגון - עלול לפגוע בבריאות המוח ולהחמיר תהליכי התנוונות הקשורים באלצהיימר.

תכולה גבוהה של שומנים בלתי רוויים ונמוכה בשומנים רוויים זיכתה את שמן הקנולה במוניטין של שמן בריא יחסית לשמנים אחרים, שמכילים שומני טראנס המזיקים לבריאות הלב. למעשה, בשמן הקנולה יש הכי מעט שומן רווי מכל השמנים הצמחיים האחרים וכמות נאה של שומנים טובים שמסייעים בהפחתת כולסטרול.

אבל בעוד שהמוניטין החיובי שלו בכל הנוגע לבריאות הלב מבוסס מאוד במחקרים מדעיים, יחסית מעט מחקרים נעשו אודות ההשפעות שלו על איבר חשוב אחר - המוח. מחקרים עדכניים שנערכו בשנים האחרונות ובדקו כיצד משפיעה צריכת שמנים שונים על בריאות המוח, גילו קורלציה חיובית בין צריכת שמן זית והפחתה בסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר.

דגים

סביצ'ה פרואני. ShutterStock
דגים זה בריא, רק צריך לדעת איזה מהם לאכול. סביצ'ה/ShutterStock

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי אכילת דגים דווקא מסייעת למוח. עם זאת, מחקרים נוספים הצביעו על האפשרות שצריכת זנים של דגים המכילים כמות גבוהה של כספית, עלולה להוות סכנה. דגים שמכילים הכי פחות כספית הם אנשובי, באקלה, מטיאס, סלמון, מושט ועוד.

מחקר שנערך ב-2017 באוניברסיטת בוסטון שבארה"ב מצא כי צריכת דגים בתקופת הילדות מעלה את הסיכון לפתח הפרעת קשב וריכוז (ADHD). המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי International Journal of Environmental Research and Public Health, מצא כי נבדקים שצרכו דגים מספר פעמים בשבוע בילדותם, היו בעלי סיכוי גבוה פי 4.5 לפתח ADHD, בהשוואה לנבדקים שלא צרכו דגים כילדים. בנוסף, נבדקים אלה התקשו יותר לשבת בשקט ולהקדיש תשומת לב לנושא מסוים.

מחקרים קודמים מצאו כי ילדים שהאימהות שלהם צרכו בקביעות דגים במהלך ההיריון, בדגש על זני דגים שהכילו כמות נמוכה של כספית, נטו להשיג ציונים גבוהים יותר במבחני התפתחות בהשוואה לילדים לאימהות שצרכו כמויות קטנות של דגים או לא צרכו דגים כלל בהיריון. מחקרים אחרים הצביעו על קשר בין חשיפת העובר לכספית במהלך ההיריון לבין פיתוח סימפטומים של ADHD בהמשך חייו.

מזונות עתירים בנתרן

לחם ומלח. ShutterStock
לאט עם המלח. לחם ומלח/ShutterStock

מלח מתקשר אצלנו ישר במחלות לב, שבץ והשמנה, אבל מסתבר שהוא בעל השפעה גם על המוח.

מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Nature Neuroscience ונערך על עכברים, מצא כי קיים קשר בין צריכת מלח גבוהה לבין בעיות בזיכרון וביכולות הלמידה, והחלק המפתיע הוא שהקשר נובע מקשר אחר שיש למוח עם איבר אחר בגוף - המעיים שלנו. הממצאים הראו כי אצל העכברים שהוזנו ברמה גבוהה של מלח התואמת את צריכת המלח של בני אדם, הייתה ירידה ניכרת בשחיקת זרימת הדם במוח בשני אזורים במוח המעורבים בלמידה ובזיכרון: ירידה של 28 אחוזים בקליפת המוח ו-25 אחוזים בהיפוקמפוס.

"גילינו כי עכברים שקיבלו תזונה עתירת מלח פיתחו דמנציה גם כאשר לחץ הדם לא עלה", אמרו החוקרים. "זה היה מפתיע, כי בבני אדם, ההשפעות המזיקות של מלח על קוגניציה יוחסו ללחץ דם גבוה".

ג'אנק פוד

המבורגר צ'יזבורגר גבינה אילוסטרציה. ShutterStock
זה מנחם אתכם? המבורגר עם צ'יפס/ShutterStock

כמעט כולנו נוטים לאכול מאכלים משמינים כדי לנחם את עצמנו, אבל האם יכול להיות שהאוכל הוא זה שבכלל משפיע על מצב הרוח?

במחקר שהתבצע על ידי אוניברסיטת גלאזגו בסקוטלנד ופורסם בכתב העת Translational Psychiatry חוקרים מצאו כי שומן רווי בעצם נכנס למוח דרך זרם הדם. לטענתם, השומן הרווי משפיע על תפקוד החלק השולט ברגשות שלנו, ההיפותלמוס, ומוביל לעלייה בתסמיני דיכאון. המחקר אומנם בוצע בעכברים, אך המדענים מאמינים כי הממצאים עשויים להסביר את הקשר בין דיכאון להשמנה. למעשה הם טוענים כי השמנת יתר היא גורם נוסף לדיכאון, כשתזונה עתירת שומן היא האשמה.

החוקרים שעקבו אחרי עכברים שניזונו מתזונה שהכילה 60 אחוזים של שומן רווי ושומן לא רווי, מצאו כי חלק מהשומנים עשו את דרכם למוח דרך זרם הדם.

אלכוהול

אוהד נבחרת אנגליה שותה בירה. רויטרס
גם כשלא שותים המון. בירה/רויטרס

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים שטענו כי כוס יין אחת ביום עשויה להגן עלינו מפני דמנציה, כמו גם ממחלות לב. אולם מחקר מהעת האחרונה טוען כי צריכת אלכוהול, ואפילו צריכה מתונה, פוגעת בבריאות שלנו, ובפרט ביכולות הקוגנטיביות והמנטליות.

לדברי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת British Medical Journal, בקרב אנשים שצרכו אלכוהול במתינות - כוס או שתיים ביום, במשך 30 שנה, הסיכוי לחוות הידרדרות ביכולות המנטליות והקוגנטיביות היה גבוה פי שלושה מאלה שלא צרכו אלכוהול כלל.

הם מצאו כי עבור אנשים ששתו אלכוהול במתינות - מה שהוגדר כ-14 עד 21 יחידות אלכוהול בשבוע (בין שש לשמונה כוסות יין), הסיכון לסבול מניוון של ההיפוקמפוס היה גבוה פי שלושה מאשר אצל אנשים שלא צרכו כלל אלכוהול.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully