פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      השמן שאתם מטגנים בו לביבות מגדיל את הסיכון לאלצהיימר

      הוא אחד משמני הבישול הנפוצים ביותר ועד כה נחשב גם לאחד הבריאים שבהם, שני רק לשמן זית. אבל מחקר חדש מגלה שלמרות שהוא ידידותי ללב, שמן הקנולה עלול להזיק למוח ולזרז תהליכים הקשורים באלצהיימר

      השמן שאתם מטגנים בו לביבות מגדיל את הסיכון לאלצהיימר
      צילום: עידו שחם עריכה: רן צימט

      בווידאו: כמה שמן באמת מסתתר בתזונה היומית שלנו?

      באיזה שמן אתם מטגנים את הלביבות והסופגניות שלכם בחנוכה? כדאי שתקדישו לשאלה הזאת קצת מחשבה, כי מחקר חדש שהתפרסם השבוע מצא ששמן קנולה – אחד השמנים הצמחיים הפופולריים ביותר בבישול וטיגון - עשוי לפגוע בבריאות המוח ולהחמיר תהליכי התנוונות הקשורים באלצהיימר.

      תכולה גבוהה של שומנים בלתי רוויים ונמוכה בשומנים רוויים זיכתה את שמן הקנולה במוניטין של שמן בריא יחסית לשמנים אחרים, שמכילים שומני טראנס המזיקים לבריאות הלב. למעשה, בשמן הקנולה יש הכי מעט שומן רווי מכל השמנים הצמחיים האחרים וכמות נאה של שומנים טובים שמסייעים בהפחתת כולסטרול. נוסף על כך, מדובר גם בשמן שהליך הפקתו אינו יקר (במיוחד בהשוואה לשמן זית). כל הסיבות הללו הפכו את שמן הקנולה לנפוץ במטבחים רבים בעולם, וגם כאן בישראל.

      עוד בנושא:
      ריבה או שוקולד: באיזה סופגניה יש 800 קלוריות?
      ארגון הלב האמריקאי מזהיר: שמן קוקוס – מסוכן כמו חמאה
      איזה שמן הכי בריא לטיגון ואיזה הכי גרוע?

      לביבות (מערכת וואלה! NEWS , צילום: יעל לאור)
      אז במה נטגן את הלביבות שלנו? (צילום: יעל לאור)

      אבל בעוד שהמוניטין החיוביים שלו בכל הנוגע לבריאות הלב מבוססים מאוד במחקרים מדעיים, יחסית מעט מחקרים נעשו אודות ההשפעות שלו על איבר חשוב אחר – המוח. מחקרים עדכניים שנערכו בשנים האחרונות ובדקו כיצד משפיעה צריכת שמנים שונים על בריאות המוח, גילו קורלציה חיובית בין צריכת שמן זית והפחתה בסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. מחקר דומה שנערך בשמן קנולה, לעומת זאת, הוביל למסקנה הפוכה.

      המחקר שבוצע על עכברים בדק כיצד תזונה עשירה בשמן קנולה השפיעה על רקמת המוח של העכברים בהשוואה לקבוצת ביקורת שניזונה מתזונה רגילה. קבוצת העכברים הראשונה קיבלה מינון יומי המקביל לצריכה אנושית של 2 כפיות שמן קנולה ביום. בעוד העכברים בקבוצת הביקורת צרכו מזון רגיל ללא תוספת שמן. החוקרים עקבו אחר שתי הקבוצות במשך 6 חודשים.

      השמן פגע בתפקודי הזיכרון

      בתום תקופת הניסוי הבחינו החוקרים שתפקודי הזיכרון של העכברים שצרכו שמן קנולה היו גרועים באופן משמעותי ביחס לעכברים מקבוצת הביקורת. בנוסף, במוחם של העכברים מהקבוצה הראשונה היתה כמות פחותה של פפטיד מסוג עמילואיד בטא 1-40, מצב שגורם להצטברות מוגברת של מרבצי חלבון רעילים שהם מהתסמינים הקשורים במחלת האלצהיימר. ממצאיהם פורסמו בכתב העת Scientific Reports וגם ב-Nature.

      אילוסטרציה (ShutterStock , dominique landau)
      היה ועודנו - המלך הבלתי מעורער של השמנים הבריאים. בקבוקי שמן זית (צילום: shutterstock)

      "עמילואיד בטא 1-40 מנטרל את פעולתו של עמילואיד 1-42. משמעות הדבר היא שירידה בכמותו של עמילואיד 1-40 כמו שראינו במחקר שלנו, מובילה לחוסר ריסון של עמילואיד בטא 1-42", הסביר ד"ר דומניקו פראטיקו, אחד החוקרים הבכירים שהיה מעורב בניסוי, שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טמפל. "במודל שאנחנו בדקנו, ההבדלים הללו ביחס העמילואידים הובילו לנזק נוירולוגי משמעותי, ירידה במספר הקשרים העצביים ופגיעה בזיכרון", הוסיף.

      הוא גם משמין, אבל זה כבר פחות מפתיע

      החוקרים ציינו במסקנותיהם גם תוצאה נוספת של התזונה הרוויה בשמן קנולה, והיא שהעכברים בקבוצה זו גם העלו יותר במשקל ביחס לעכברים בקבוצת הביקורת. היות שמדובר במחקר בעכברים בלבד בשלב זה קשה לומר מה משמעות הממצאים הללו עבור בני אדם. אולם, גם אם מתייחסים אליהם כהצצה מקדימה בלבד על ההשפעות שעשויות להיות לשמן קנולה על בריאות המוח, עדיין מדובר בממצאים מדאיגים.

      "על אף ששמן קנולה הוא שמן צמחי, אנחנו צריכים לחשוב היטב לפני שאנחנו מגדירים אותו כ'בריא'. בהתחשב בממצאים של המחקר הנוכחי, אנחנו לא צריכים לשים שמן קנולה באותה שורה יחד עם שמנים אחרים שהוכחו מדעית כבעלי תועלות בריאותיות", אמר החוקר ד"ר פראטיקו בהודעה שמסר לעיתונות.