פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      השינויים הקטנים שיכולים לשמור על המוח שלכם

      המוח הוא אחד האיברים המעניינים והחשובים ביותר בגוף האדם. ולמרות שאנחנו נוטים לחשוב שבניגוד לשרירי הידיים או הבטן, את המוח אי אפשר לחזק - אנחנו טועים. הנה כמה שיטות שיעזרו לכם לשמור על מוח חזק וצלול

      השינויים הקטנים שיכולים לשמור על המוח שלכם

      בווידיאו: 10 עובדות מעניינות על המוח

      "אם יחפוץ, כל אדם יכול לפסל את מוחו", כך טען לפני למעלה ממאה שנים סנטיאגו רמון אי קחאל, פתולוג ספרדי, חלוץ ניתוחי המוח וזוכה פרס נובל. במאמר שכתבה ד"ר סבינה ברנן, מרצה למחקר במכון למדעי המוח באוניברסיטת טריניטי קולג 'בדבלין ומחברת הספר "מוח צעיר יותר במאה ימים", היא טוענת טענה זהה ונותנת את עצמה כדוגמה חיה. ד"ר ברנן שמאמרה התפרסם בדיילי מייל, התחילה ללמוד באוניברסיטה לראשונה בגיל 42 ושש שנים לאחר מכן הפכה למדענית מוח.

      לדבריה של ד"ר ברנן אימוץ אורח חיים בריא הוא השקעה לא רק בגוף ובנפש אלא גם במוח. "למעשה על ידי קבלת החלטות חכמות אנחנו יכולים לבנות עתודות שנשתמש בהן בשלב כלשהו בעתיד, כאשר נתמודד עם אתגרים גופניים כמו הזדקנות, פציעה או מחלה", היא מסבירה. "בואו ניקח לדוגמה את מחלת האלצהיימר. כרגע אין לה תרופה. המוח של האלצהיימר מצומק ומאופיין במוות של תאים ואובדן רקמות. אף אחד לא יודע בוודאות מה גורם לכך. אבל, יש אנשים שהמוח שלהם חולה עם אותם מאפיינים של אלצהיימר אבל לא סובלים מדמנציה ואף ממשיכים לתפקד כרגיל עד שהם מתים. החוסן הזה מראה כי למוח יש את היכולת לשרוד, בתנאי שמאמצים אורח חיים בריא למוח".

      עוד בנושא:
      רוצים לשמור על המוח שלכם? תשמרו על לב בריא
      הסוד שבעזרתו תוכלו לגרום למוח להפוך לצעיר יותר בעשור
      מחקר חדש גילה שהמוח לא מפסיק להתפתח גם בגילאי 70

      גיף חברים (Giphy)

      לטענתה, מדענים נהגו לחשוב שהמוח הוא כמו בטון, אבל עכשיו כבר ידוע שהוא משתנה כל הזמן והוא מעוצב על ידי ההתנהגויות, החוויות ובחירות החיים שלנו. המוח לא רק משפיע על ההתנהגות, אלא מושפע גם מההתנהגות שלנו. לדבריה חשיפה לסביבה מגרה ולחוויות חדשות יכולה אף להוביל לצמיחת תאי מוח חדשים.

      הנה כמה מהשינויים הקטנים שהיא מציעה על מנת ולשמור על המוח:

      תהיו חברותיים
      שני מקורות לגירוי מנטלי המעודדים את צמיחת הנוירונים ותאי המוח הם חיברות ולמידה. במחקר במהלכו ראיינו מבוגרים ללא אבחנה של אלצהיימר, נמצא כי אלה שעסקו בפעילויות פנאי והיו יותר מעורבים חברתית היו בסיכון פחות לפתח דמנציה. רק עשר דקות של אינטראקציה חברתית יכולות לשפר את הביצועים המנטליים שלכם ובכך להפחית משמעותית את הסיכון לחלקות בדמנציה.

      תתנדבו
      ההתנדבות היא דרך מצוינת להגביר את האינטראקציה החברתית. בסקרים ובמחקרים שנערכו נמצא כי עובדי צדקה ומתנדבים מאושרים יותר, פחות מדוכאים ומדווחים על בריאות טובה יותר מאחרים.

      סלקו מחייכם אנשים לא תומכים
      לא כל מערכות היחסים החברתיות הן חיוביות, והדבר האחרון שאתם רוצים זה כאלה המערערות את בריאות המוח באמצעות סטרס. קשרים חברתיים לא תומכים עשויים לפגוע בבריאות שלכם. הישמרו מהם.

      תלמדו דברים חדשים
      הלמידה עשויה להיות ממש כמו תרופה לשינוי המוח, המייצרת תאי מוח חדשים ופותחת נתיבים חדשים שהמוח יכול להשתמש בהם כדי לעקוף נזקים. הלמידה יכולה להיות רשמית או בלתי רשמית, באופן מקוון או ישיר, לצורך הגשמה אישית או קידום מקצועי - כל עוד היא פותחת לכם אפיקים חדשים ומאתגרת אתכם - היא טובה גם למוח שלכם.

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      תקפידו על מה שאתם מכניסים לגוף. תזונה ים תיכונית (צילום: shutterstock)

      תשמרו על הלב שלכם
      בריאות הלב והמוח קשורים זה בזה מפני שבכל פעם שהלב פועם, הדם נושא חמצן וחומרים מזינים החיוניים לבריאות המוח ולהישרדותו. בשל כך נזק למערכת כלי הדם יכול להיות בעל השלכות חמורות על המוח ולמעשה כשליש מכל המקרים של דמנציה ניתנים לייחוס בשל בעיות וסקולריות, ואחד מכל שלושה אנשים ששורד שבץ יפתח בהמשך דמנציה.

      אכלו נכון
      תזונה מאוזנת היא מפתח לחיים בריאים וארוכים יותר, לכן חשוב מאוד להקפיד עליה גם בהקשר של המוח. דיאטה ים תיכונית למשל העשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות טריים, דגים ושמן זית, קשורה לסיכון נמוך יותר לחלות במחלות לב, לחוות ירידה קוגניטיבית וללקות באלצהיימר בהמשך.

      ותרו על המלח
      נתרן הוא אומנם מינרל חיוני ששולט בין היתר על מאזן הנוזלים של הגוף, אך עם זאת, יותר מדי נתרן מכניס מים לתוך כלי הדם, מגביר את לחץ הדם ויוצר עומס על הלב. נסו להמעיט בשימוש במלח והפחיתו אותו בהדרגה בעזרת שימוש בתבלינים אחרים.

      לחץ בעבודה (ShutterStock)
      תנשמו עמוק (צילום: shutterstock)

      תזוזו יותר
      פעילות גופנית לא רק משפרת את בריאות הלב, אלא גם משפרת את בריאות המוח. חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בארה"ב גילו ממש לאחרונה שמבוגרים שהתאמנו במשך כ-100 דקות בשבוע והקפידו על דיאטה עשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות, השיגו תוצאות טובות יותר במבדקי מיומנויות תכנון וארגון שנפגעות בגילאים מבוגרים יותר.

      שבו פחות
      עם קשר ישיר לפסקה הקודמת וגם ללא, אורח החיים היושבני הוא בעיה של רבים שמבלים שעות על גבי שעות בישיבה בעבודה מול מחשב. כדאי לערוך הפסקות של כמה דקות כל שעתיים, לקום ולהסתובב. ואולי תתפלאו לשמוע, המוח שלנו מתפקד טוב יותר כאשר אנו עומדים.

      שחררו לחץ
      מתח לא חייב להיות דבר רע, במיוחד אם הוא מגיע במינונים נמוכים שניתנים לשליטה. הבעיה מתחילה כאשר הלחץ הופך להיות כרוני והוא מונע על ידי הורמוני לחץ שמשפיעים על מבנה ותפקוד המוח לרעה.