פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הסוד שבעזרתו תוכלו לגרום למוח להפוך לצעיר יותר בעשור

      אף פעם לא מאוחר לתקן ולשפר. מחקר חדש מצא שאנשים מבוגרים שסובלים מפגיעה קוגניטיבית כתוצאה מהזדקנות המוח, עשויים לשפר את כישורי החשיבה שלהם ולהחזיר יכולות שאבדו עם השנים בעזרת אימון גופני ודיאטה מאוזנת

      אישה מרכיבה פאזל. אילוסטרציה זיכרון (ShutterStock)
      אפשר להחזיר את הזמן לאחור. מוח (צילום: ShutterStock)

      אפשר להניח בצד את הסודוקו ולהפסיק להתיש את המשפחה בחידות היגיון מעיקות, מפני שיש פתרון טוב יותר לשימור מיומנויות חשיבה שעלולות ללכת לאיבוד עם השנים. מחקר חדש מצא שאימון במשך שלוש פעמים בשבוע ואכילה בריאה עשויים להפוך את הזמן ולמנוע את הזדקנות המוח בכמעט עשור.

      חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בארה"ב גילו שמבוגרים שהתאמנו במשך כ-100 דקות בשבוע והקפידו על דיאטה עשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות, השיגו תוצאות טובות יותר במבדקי מיומנויות תכנון וארגון שנפגעות בגילאים מבוגרים יותר.

      עוד בנושא:
      האם מה שאתם אוכלים משפיע על גודל המוח שלכם?
      רוצים לשמור על המוח שלכם? תשמרו על לב בריא
      10 עובדות מדהימות על המוח

      החוקרים גייסו 160 משתתפים בני 65 בממוצע שלא סבלו מדמנציה, אך היו בעלי קושי בקבלת החלטות ובתכנון, בשל גילם. הם חילקו את המשתתפים לקבוצות שהתנסו בדרכים שונות שעשויות להיטיב עם בריאות מוחם.

      קשיש מתאמן בשכיבות סמיכה (ShutterStock)
      אימון גופני במשך 100 דקות מדי שבוע ישיב יכולות קוגנטיביות שאבדו עם השנים. מבוגרים מתאמנים (צילום: ShutterStock)

      רבע מהמשתתפים התאמנו בהליכה, רכיבה על אופניים או ריצה, במשך 35 דקות שלוש פעמים בשבוע במשך שישה חודשים, תוך הקפדה על תזונה שמפחיתה את לחץ הדם, דלה בנתרן, עשירה בסיבים עשירים בפירות וירקות, שעועית, אגוזים, מוצרי חלב דל שומן, דגנים מלאים ובשר רזה. הקבוצה השנייה התמקדה רק בפעילות הגופנית מבלי ששינו את התפריט שלהם, הקבוצה השלישית הקפידה על דיאטה אך לא התעמלה וחברי הקבוצה הרביעית קיבלו רק ייעוץ טלפוני שעודד אותם לשמור על בריאותם.

      חברי הקבוצה הראשונה התחילו את הניסוי כשתפקודם המוחי עמד על גיל 93 בממוצע, ציון קבוצתי שנקבע בסדרה של מבחני מיומנויות חשיבה. אחרי שישה חודשים, בהם התאמנו שלוש פעמים בשבוע ואכלו לפי המלצות התזונה של החוקרים, תפקוד מוחם השתפר וירד לגיל 84.

      ביצועיהם של חברי הקבוצה שקיבלו ייעוץ רפואי בלבד ירדו במהלך ששת חודשי הניסוי במבחני החשיבה. חברי הקבוצות האחרות הציגו שיפור קוגניטיבי מסויים, אך לא כמו זה שהשיגו חברי הקבוצה ששילבו את שני ההרגלים החיוביים. חשוב לציין שלא נרשם שיפור ביכולת הזיכרון של אף אחד מהמשתתפים.

      דגני בוקר עם פירות (ShutterStock)
      חשוב לשלב את הפעילות עם תזונה עשירה בסיבים, דגנים מלאים, פירות וירקות. יוגורט, פירות וגרנולה (צילום: ShutterStock)

      המחקר המעודד הוכיח שתקופה קצרה יחסית של שינוי באורח החיים עשויה לחולל הבדל של ממש בבעיות קוגניטיביות הקשורות לגיל. שלב טרום-דמנציה באוכלוסייה המבוגרת הוא חלון זמן קריטי בו ניתן להיות אקטיבי ולהשפיע על בריאות המוח על ידי אימון גופני קבוע, הפחתת מלח והוספת מזון עשיר באשלגן ומגנזיום. כל אלה הועילו גם לבריאות הלב, ושיפרו את זרימת הדם אל המוח.

      "אין כיום טיפולים רפואיים מוכחים שיכולים לעצור או להקטין את הירידה הקוגניטיבית הקשורה לגיל, ושינויים אלה באורח החיים הם בעלי פוטנציאל לעכב את הופעתה של דמנציה במשך שנים", אומר אחד החוקרים ג'יימס בלומנטל, שיחד עם עמיתיו ממליץ לכל קשיש לבצע פעילות שתתאים למגבלות התנועה ויכולתו הגופנית למען בריאות המוח שלו.