וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש גילה שהמוח לא מפסיק להתפתח גם בגילאי 70

12.4.2018 / 14:35

למרות שאנשים חווים הידרדרות קוגניטיבית בגילאים מאוחרים, מסתבר שהמוח שלהם לא מפסיק לייצר תאי עצב חדשים. אז מה בכל זאת גורם לירידה? זה מה שטוענים חוקרים מאוניברסיטת קולומביה

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידיאו: עוד עובדות על המוח שלא הכרתם

במשך עשורים קיים בקהילה הרפואית ויכוח על השאלה אם בני אדם מפסיקים לייצר תאי מוח חדשים אחרי הילדות. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קולומביה חשף שתאי מוח חדשים נוצרים גם אצל מבוגרים בשנות ה-70 שלהם, בדומה למוחם של בני נוער. למרות זאת, קשישים רבים חווים ירידה קוגניטיבית, והחוקרים חיפשו תשובות שיסבירו מדוע זה קורה.

המחקר שפורסם בתחילת אפריל בכתב העת Cell Stem Cell מתייחס לתהליך של ייצור נוירונים - תאי עצב - במוח. לדברי הכותבת הראשית, ד"ר מאורה בולדריני, הממצאים מצביעים על כך שמבוגרים נשארים "שלמים" מבחינה קוגניטיבית ורגשית. התגלית סותרת מחקרים קודמים שהראו כי בקרב עכברים מזדקנים ופרימטים הופסקה גדילתם של נוירונים. "זה לא נחקר באופן שיטתי בעבר, אבל במכרסמים ובעלי חיים אחרים, אנחנו לא רואים המשך צמיחה במוח", הסבירה בולדריני, פרופסור לנוירוביולוגיה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

עוד בנושא:
מטורף: ככה נראה מוח על השפעת LSD
לא רק הסמארטפון: 7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את המוח
לראשונה זה 100 שנה: מדענים ייצרו מפה חדשה של המוח

התקף אפילפסיה. ShutterStock
הקשירויות בין תאי העצב נפגעת/ShutterStock

היא ועמיתיה בחנו את מוחם של 28 בני אדם שמתו מתאונות ולא ממחלות ארוכות טווח. כל הנבדקים, בגילאי 14 עד 79, היו בריאים ולא נטלו תרופות נגד דיכאון. החוקרים צפו בהיפוקמפוס - אזור במוח השולט ברגשות, זיכרון ובניווט מרחבי. התוצאות הראו כי מוחם של מבוגרים הכיל תאי עצב חדשים רבים. "מצאנו כי לאנשים מבוגרים יש יכולת דומה לייצר אלפי נוירונים חדשים בהיפוקמפוס, ממש כמו שמתרחש אצל אנשים צעירים", אמרה בולדריני. "מצאנו שמבנה ההיפוקמפוס המשמש לרגש והכרה לאורך הגילאים דומה גם אצל מבוגרים"

להמשיך להפעיל את הגוף ואת המוח

אבל איך זה מסביר את הירידה בתפקוד המוח ויכולות קוגניטיביות אשר קשורות לעיתים קרובות ההזדקנות? הסיבה הראשונה נובעת מהעובדה שלאנשים מבוגרים יש גם מאגר קטן יותר של תאי גזע עצביים - תאים שיכולים להתפתח בסופו של דבר להיות נוירונים שלמים - באזור מסוים של ההיפוקמפוס הקרוי Dentate Gyrus, אזור המעורב בזיכרון. הסיבה השניה לדברי בולדריני היא שקשישים הציגו היווצרות מפוחתת של כלי דם בהשוואה לצעירים, ואולי "יכולת מופחתת של נוירונים חדשים לייצר קשר עם נוירונים אחרים".

בסופו של דבר, הידרדרות המוח נגרמת עקב זרימת דם מופחתת ולא מספקת לנוירונים מה שמוריד את הקישוריות בין התאים. החוקרים מוסיפים כי ממצאים אלה עשויים לסייע לאנשי מקצוע רפואיים לפתח אסטרטגיות לטיפול בהידרדרות קוגניטיבית עקב הזדקנות. המפתח הוא להגביר את זרימת הדם למוח. תרגילי ספורט והתעסקות אינטלקטואלית יכולים לעזור בכך, על פי בולדריני. היא הוסיפה כי יש צורך מחקר נוסף כדי להבין אם גילוי זה יכול לעזור לשפר את הטיפולים במחלות כמו דיכאון ואלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully