וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: ככה נראה מוח על השפעת LSD

13.4.2016 / 11:00

ה-LSD שיוצר במקור בכלל כתרופה לחולים פסיכיאטריים נהפך בעשורים האחרונים לסם הזיות פופולרי, אבל לא חוקי. כעת חוקרים מצאו בדיוק איך הוא משפיע על המוח, והתוצאות פסיכדליות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין המוח על LSD, משמאל על פלצבו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדענים הצליחו לראות בפעם הראשונה את ההשפעות של LSD על המוח האנושי וזה מדהים. באמצעות סריקת מוח וטכניקות אחרות, החוקרים באימפריאל קולג' בלונדון הצליחו להראות מה קורה כאשר מישהו לוקח את הסם הפופולרי והלא חוקי. הממצאים עשויים להראות כיצד הסם גורם להזיות החזותיות המורכבות שקשורות בלקיחתו.

הסם LSD (Lysergic acid diethylamide) הוזרק ל-20 מתנדבים בריאים עם ניסיון בנטילת סמים פסיכדליים ולמחרת ניתנה לאותה קבוצה תרופת פלצבו. מוחם נסרק ב- fMRI כדי לחזות את בפעילות המוחית שלהם. "בתנאים רגילים, מידע מהעיניים שלנו מעובד בחלק האחורי של הראש שנקרא קליפת הראייה (Visual cortex)", הסבירו החוקרים בהצהרה. "עם זאת, כאשר המתנדב לקח LSD, אזורים רבים אחרים במוח - לא רק בקליפת המוח הראייתית - תרמו לעיבוד החזותי שלו."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלקים של המוח מתקשרים בצורה הרבה יותר פעילה אחד עם השני/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמונות של המוח תחת השפעת הסם הראו שכמעט כל החלקים שלו פעלו ותיקשרו זה עם זה. כך למשל הפכה קליפת המוח החזותית להיות הרבה יותר פעילה עם שאר המוח, וזרימת הדם התגברה לאיזורים הוויזואלים של המוח. לטענת החוקרים זה מה שככל הנראה גורם לתחושה של שינוי תודעה, חוויה רוחנית ותחושת הפירוק והחיבור מחדש עליה מעידים רבים משמשתמשים בסם. לאחר השפעת הסם כל התחושות האלה מתמעטות ונעלמות.

ה-LSD יוצר לראשונה בשוויץ בשנת 1938 ונועד בכלל לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות. הפופולריות שלו כסם פסיכדלי הפכה אותו ללא חוקי בשנות ה-60 במדינות רבות רחבי העולם. דווקא בשנים האחרונות, מדענים רבים קוראים לשקול מחדש את המעמד של התרופה שהפכה סם, ובמיוחד את השימוש בה לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות, אלכוהוליזם ודיכאון. כעת, בעקבות התוצאות החוקרים יכולים לראות את ההשפעה העמוקה על התודעה ובכך אולי לסייע לחולים שסובלים ממצבים של דיכאון.

  • עוד באותו נושא:
  • lsd
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully