וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מה שאתם אוכלים משפיע על גודל המוח שלכם?

21.5.2018 / 8:58

רבות דובר על היתרונות הבריאותיים של תזונה ים תיכונית, אבל חוקרים מהולנד מצאו תרומה אחת חשובה במיוחד. אז מה צריך לאכול כדי שנפח המוח יהיה גדול יותר?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 5 עובדות על המוח

האם לתזונה שלכם יש השפעה נוספת מלבד על היקף המותניים? מחקר חדש שפורסם בכתב העת Neurology טוען כי מה שאתם אוכלים משפיע על גודל המוח שלכם וזו כבר סיבה טובה לשים לב טוב טוב למה שנכנס לכם לפה.

מייקה ורנוייג', פרופסורית לאפידמיולוגיה ורדיולוגיה במרכז הרפואי של אוניברסיטת ארסמוס בהולנד, ועמיתיה ביקשו לראות כיצד התזונה יכולה להשפיע על המוח. הם שאלו יותר מ -4,000 אנשים מבוגרים מרוטרדם שבהולנד, בגיל ממוצע של 65.7, על תדירות האכילה של 389 מאכלים שונים. בנוסף, הצוות ניתח את סריקות המוח שלהם על פני עשור, בין השנים 2005-2015.

הממצאים הראו כי אנשים שניזונו מתזונה שקרובה לדיאטה הים תיכונית - שעשירה במזונות כמו פירות, ירקות ודגים - נמצאו כבעלי נפח מוח גדל יותר בכ-2 מיליליטר, זאת לאחר התאמה לגיל, מין, נפח תוך גולגולתי, השכלה, צריכת קלוריות, עישון, פעילות גופנית ומדד מסת הגוף. בנוסף, היה להם יותר חומר אפור וחומר לבן, שמהווים אמצעי למדידת כמות צפיפות העצבים במוח. גם אזור ההיפוקמפוס האחראי לעיבוד זיכרונות במוח, היה גדול יותר באנשים שניזונו מתזונה בריאה יותר.

עוד בנושא:
מי גנב את המוח של אלברט איינשטיין ואיפה הוא היום?
אני רק שאלה: איך יודעים שזה זעזוע מוח?
רוצים לשמור על המוח שלכם? תשמרו על לב בריא

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
שילוב של מרכיבים גורמים להשפעה על המוח. מאכלים מהדיאטה הים תיכונית/ShutterStock

פרופסור ורנייג' ועמיתיה ניתחו גם את ההשפעה שיש למרכיבים תזונתיים מסוימים. הם מצאו כי אין מרכיב אחד יחיד שאחראי לתוצאות, אלא מדובר בשילוב של אכילת יותר פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים, מוצרי חלב ודגים. בנוסף, החוקרים מצאו כי אנשים ששתו משקאות ממותקים היו בעלי נפח מוח גדול יותר.

למרות שהמחקר לא עסק בהשפעה שיש לתזונה על תפקוד המוח, מחברי המחקר מאמינים שהממצאים יכולים להוביל למחקר חדש איך דיאטה יכולה להשפיע על הפרעות במוח. "אנחנו חושבים שתוצאות המחקר פותחות הזדמנויות רבות", אמרו החוקרים. "כבר ידוע שתזונה בריאה קשורה לבריאות מוח טובה יותר, והיא אף יכולה להגן עליו מפני התנוונות. אבל כדי לומר באמת שתזונה טובה יכולה להוריד את הסיכון לדמנציה, אנחנו צריכים מחקרי מעקב גדולים וארוכים יותר".

צוות החוקרים מקווה להמשיך בעבודתו ולבדוק האם שינויים בתזונה יכולים להשפיע על נפח המוח ואף להגדיל אותו כדי להאט או להקטין את ההתדרדרות הקוגניטיבית.

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully