וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: איך יודעים שזה זעזוע מוח?

13.8.2015 / 14:10

מדור חדש הולך לחסוך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. ד"ר עידן גורן עונה לכם על כל השאלות. והפעם, חטפתם מכה חזקה בראש? הנה הסימנים שכנראה יש לכם זעזוע מוח

מוח אנושי בתערוכה בבריטניה. GettyImages
מוח אנושי בתערוכה בבריטניה/GettyImages

שאלה: "נפלתי מהאופניים וקיבלתי מכה חזקה בראש, ואחריה היו לי כאבי ראש ובחילות. איך אדע אם היה לי זעזוע מוח?".

תשובה: חבלות ראש הן מצב שכיח מאוד בכל הגילאים, אך בעיקר בגיל צעיר מאוד ובקרב קשישים. למרות זאת, רוב החבלות הן חבלות קלות בלבד ואינן גורמות לנזק ממשי.

המושג זעזוע מוח מתאר מצב שבו חבלת ראש גורמת לטלטלה שמנענעת, פשוטו כמשמעו, את המוח בתוך הגולגולת. בפועל כל מכה קשה לראש, בין אם במהלך משחק ספורטיבי, תאונת אופניים או תאונת דרכים - יכולה להוביל לזעזוע מוח. לא בכדי אחת הדרכים העיקריות להגן על הראש בעת רכיבה היא באמצעות חבישת קסדה.

כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות

ישנם כמה סימנים שמגבירים את החשד לכך שנגרם זעזוע מוח. אובדן הכרה אפילו קצר לאחר החבלה (למרות שהדבר אינו קורה ברוב המקרים), כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות, ראייה מטושטשת והפרעה בחשיבה תקינה – כולם יכולים להעיד על זעזוע מוח.

אבל למזלנו, המוח מוגן היטב מפני נזקים מבחוץ בתוך גולגולת קשה, שכבות של קרומים ונוזל. למרות ההגנה הטבעית שלו, מכה משמעותית בהחלט יכולה להסב נזק שעלול להשפיע על תפקוד המוח. בהתאם לעוצמת החבלה, זעזוע מוח יכול להיות קל - ואז ההתאוששות היא מהירה יחסית, או קשה - ואז היא עשויה לקחת זמן רב יותר.

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
דימום מהאף עשוי להיות סממן לחבלה קשה/ShutterStock, Yuri Arcurs

התסמינים שיכולים להעיד על חומרת הזעזוע כוללים הפרעה בזיכרון, קושי בביצוע תנועות, אובדן שיווי משקל ושינויים במצב הרוח, כמו מעבר בין צחוק לבכי ללא סיבה. בכל מקרה שבו לא נגרם שבר משמעותי בגולגולת או בעצמות הפנים ואין דימום מוחי, עיקר הטיפול הוא טיפול תומך והשגחה. חשוב לנוח לאחר זעזוע מוח, לישון היטב ולחזור לפעילות רגילה רק באופן הדרגתי ואיטי.

הסימנים החשובים ביותר שמרמזים כי מדובר בחבלה קשה שמצריכה כמובן טיפול מיידי הם כאבי ראש מתמשכים או מתגברים, סחרחורת מתמשכת לאחר נפילה, בחילות והקאות חוזרות, ובמצבים קיצוניים גם אובדן הכרה או פרכוסים. סימן חשוב שיכול להעיד על שבר בגולגולת הוא דליפה של נוזל צלול או של דם מהאף או מהאוזניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully