וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוסף התזונה הפופולרי שעלול לגרום נזק חמור לכבד

מומחים קבעו שהתוסף הזה "יעיל כמו תרופה" והוא אכן עשוי לסייע מאוד בהפחתת דלקות בגוף - אך במקרים מסוימים הוא עלול להזיק מאוד לכבד וכבר הוביל לכמה מקרים של אשפוזים ארוכים בשל נטילת תוספים, ואפילו בגלל שתיית תה

טבליית כורכום. ShutterStock
כל כך עוצמתי שהוא יכול להזיק. תוספי כורכום/ShutterStock

תוספי תזונה מספקים הצעה שקשה לסרב לה: מצד אחד הם מבטיחים לשפר את הבריאות בשורה ארוכה של היבטים, ומי שמשווקים אותם מתהדרים במחקרים שתומכים ביתרונות הרבים שלהם. מהצד השני, הם ניתנים ללא מרשם, וכל אחד יכול לרכוש אותם, בגלל שהם מכילים רכיבים טבעיים בלבד, מה שעשוי להגביר את תחושת הביטחון ולגרום לנו להאמין שההחלטה הזאת לא תסכן אותנו.

בפועל, רופאים רבים מזהירים מפני נטילת תוספי תזונה שלא לצורך, ומבהירים כי במקרים מסוימים מדובר בהחלטה שתבזבז לכם את הכסף במקרה הטוב, או אפילו תפגע בבריאות במקרים קיצוניים. הסיפורים שנציג כאן עכשיו ממחישים למה בדיוק זה כל כך מסוכן.

עשרות מקרי אשפוז

כורכום הוא תבלין שמוכר מאוד במטבח הישראלי ובשנים האחרונות הפך לאחד מתוספי התזונה הפופולריים בעולם. גם אנחנו סיפרנו לכם לא מעט על היתרונות שמיוחסים לתבלין הזה, ואף הצגנו נתונים שמראים כי במקרים מסוימים, יעילותו דומה לזו של תרופות מרשם. אולם, דווקא ההשפעה העוצמתית הזאת של הכורכום עלולה להפוך אותו, במקרים מסוימים, למסוכן, בדיוק כמו תרופות שעלולות לגרום לתופעות לוואי ולסיבוכים.

הסיבוך המשמעותי ביותר שעלול להיגרם כתוצאה מנטילה מוגברת של כורכום הוא ככל הנראה נזק לכבד. באוקטובר 22, נערך בארצות הברית כנס לאומי של מומחים לגסטרולוגיה (ACG 22), שבמהלכו הוצגו נתונים על חמישה מקרים חדשים של מחלות בכבד שהופיעו לאחר צריכת תוספים המכילים כורכומין. זאת לאחר שבמאי 2021, המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות בארצות הברית, הציג נתונים על יותר מתריסר מקרים דומים נוספים.

עוד בוואלה!

אלו תוספי התזונה ששולחים הכי הרבה אנשים לחדר מיון

לכתבה המלאה

אפילו תה עם כורכום עלול להזיק לכבד

בכנס המדובר, הוצג בין היתר סיפורה של אישה בת 49, שלא סבלה מבעיות רפואיות משמעותיות והגיעה לבית חולים בלאס וגאס לאחר שהחלה לחוות בחילות והקאות לא מוסברות. לדבריה, היא נטלה תוסף כורכומין במינון רגיל למשך שלושה חודשים, על פי ההנחיות שצורפו למוצר שרכשה. במקביל לבעיות במערכת העיכול, האישה הבחינה בהצהבה של גוון העור ושל לחמיות העיניים (האזורים הלבנים).

בבית החולים, הרופאים גילו שהיא סובלת מפגיעה חמורה בכבד. הפגיעה הזאת מתבטאת בין היתר בהצהבה של העור ולחמיות העיניים משום שכשהכבד לא מתפקד כמו שצריך, הוא מתקשה לפרק חומר בשם בילירובין, שהוא כימיקל בעל גוון צהוב שנוצר במהלך פירוק תאי דם אדומים.

במקרה הזה, האישה בסופו של דבר החלימה לאחר שקיבלה טיפול בסטרואידים ובתרופה שבדרך כלל משמשת לטיפול במינון יתר של אקמול (פרצטמול). היא שוחררה לאחר שלושה שבועות בבית החולים ובסופו של דבר הכבד שלה חזר לרמת תפקוד תקינה.

אישה לבושה בסוודר מחזיקה ספל של משקה חם. ShutterStock
שלושה שבועות של תה עם כורכום הובילו לפגיעה בכבד. אישה אוחזת כוס/ShutterStock

במקרה אחר, משונה ומפתיע הרבה יותר, אישה בת 62 פיתחה בחילות, כאבי בטן והצהבה של לחמיות העיניים - אך לא בגלל שנטלה תוסף תזונה, אלא פשוט שתתה במשך שלושה שבועות תה עם כורכום. לאחר שורה של בדיקות, הרופאים אישרו כי האישה סבלה מפגיעה בכבד - אך גם היא החלימה לאחר כמה שבועות של טיפול בבית החולים.

ולא רק כורכום עלול לגרום לתופעות לוואי לא צפויות. בכנס הוצגו גם מקרים של פגיעה בכבד כתוצאה מתוספי תזונה נוספים. באחד המקרים, צעיר בן 19 פיתח גרד חמור והצהבה של העור כתוצאה מנטילת תוספים המכילים את צמח האשווגנדה. במקרה אחר, אישה בת 55 סבלה מגרד, שתן כהה ואובדן התיאבון, לאחר ששתתה תה צמחים עם ריבס (תה אדום דרום אפריקאי), סקוטלריה סינית וגרדניה יסמינית.

אז האם כורכום ותוספים אחרים באמת צריכים לעורר דאגה?

לכורכום עדיין עשויה להיות השפעה חיובית על בריאות הגוף בהיבטים מסוימים. בראש ובראשונה, כורכומין, הרכיב הפעיל שבו, עשוי להפחית דלקות בגוף ולעזור לאנשים שסובלים מכאבי מפרקים ומחלות דלקתיות מסוימות. מומחים מעריכים כי הרוב המכריע של אנשים שנוטלים תוספי כורכום, או שותים תה המכיל את התבלין, לא יפתחו נזקים בכבד, אך כידוע, כל אדם הוא ייחודי וחומרים שונים יכולים להשפיע על אנשים שונים בצורה שונה ולא צפויה.

ד"ר קן ליו, גסטרולוג אוסטרלי, הסביר זאת כך בראיון למגזין New Scientist: "כשנוטלים תוספי תזונה, הם מתעכלים ונספגים בזרם הדם ואז נספגים בכבד כדי לעבור חילוף חומרים לפני שהרכיבים השונים שבהם עוברים לתאי הגוף. המטבוליזם הזה נעשה על ידי אנזימים שהם שונים מבחינה גנטית אצל אנשים שונים. אם אצל אדם מסוים התהליך הזה יתנהל בצורה תקינה, אצל אנשים אחרים הוא עלול להיות רעיל ומסוכן".

ד"ר ליו אף חידד והדגיש שאם אתם אוהבים להוסיף כורכום לארוחות שאתם מבשלים, כנראה שאין סיבה מיוחדת לדאגה, אך בתוספי תזונה, הרכיב הפעיל כורכומין נצרך בכמויות גבוהות ולעיתים אף מוסיפים לו רכיבים נוספים שמעצימים מאוד את הספיגה שלו, כמו פלפל שחור שעשוי להגביר את הספיגה פי 30.

כאמור, הסיכון לנזק לכבד בגלל נטילת כורכומין עדיין נחשב נדיר - אך בכל זאת חשוב להכיר אותו ולהתייחס אליו. בכל מקרה, אם אתם נוטלים תוספים ותרופות מכל סוג, חשוב לעשות זאת לאחר התייעצות עם רופא ולבצע בדיקות שגרתיות כדי להבין האם ואיך כל אלו משפיעים על הבריאות שלכם - לטוב ולרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully