וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אלכוהול גורם לנו לעשות מלא פיפי? בדקנו

עודכן לאחרונה: 27.10.2022 / 8:56

לגוף שלנו יש כמה פיצ'רים חכמים מאוד, אבל יש בו גם כמה באגים שאנחנו פשוט לא מצליחים להבין. אחד מהם הוא הצורך להשתין הרבה בכל פעם שיושבים לשתות כוס בירה. ביקשנו מד"ר ליאורה ברזג פרו להסביר לנו למה זה קורה

איריס קול בשיחה עם ד"ר יריב שטבהולץ מאיכילוב על דליפת שתן - סיבות ופתרונות/מערכת וואלה

כל מי שאי פעם שתה אלכוהול שם לב לתופעה המציקה הזאת - אחרי דרינק או שניים, אנחנו חייבים לרוץ לשירותים ולעשות פיפי. ומהרגע הזה, המסעות לשירותים נמשכים לאורך כל הערב. אז החלטנו לבדוק אחת ולתמיד למה זה קורה.

הצורך הדחוף במתן שתן לאחר שתיית אלכוהול מתחיל בהורמון קטן ויעיל עם הרבה שמות: ואזופרסין (Vasopressin) או Arginine Vasopressin, או הורמון נוגד שתן (Antidiuretic hormone) שנקרא בקיצור ADH. וכשאנחנו שותים משקאות אלכוהולים ההורמון הזה קצת בבעיה.

אלכוהול הוא חומר משתן, וההורמון ADH הוא נוגד שתן, כלומר הורמון שגורם לנו לא לתת שתן יותר מדי. ההורמון נוצר במוח ונשלח על ידי הדם לאיברים מרוחקים, שם הוא מחלק הוראות. ADH מיוצר על ידי נוירונים בבלוטת ההיפותלמוס שנמצאת במוח שלנו ומאוחסן בבלוטת יותרת המח (היפופיזה) עד שיש בו צורך. כאשר הגוף צריך לשמר נוזלים, כמו למשל במצב של התייבשות או אפילו בזמן השינה, ADH משתחרר מבלוטת יותרת המח וגורם לכליות לשמר יותר מים, ובכך מיוצר פחות שתן שמגיע לשלפוחית.

בירה. Giphy
הגוף שלנו יודע "למנוע" שתן, אבל האלכוהול מבלבל אותו. בירה/Giphy

אבל כאשר אלכוהול נכנס לתמונה, הוא משבש את הכל. משקאות אלכוהולים בעצם מונעים את הפרשת ההורמון מבלוטת יותרת המח ובכך "מונעים את מניעת השתן". זה אומר למעשה שאלכוהול גורם בעקיפין למתן שתן בכמות גדולה מהרגיל. ולא, אין איך לעקוף את המעגל הזה.

זו הסיבה שלא כדאי לערבב אלכוהול וקפאין

חדשות גרועות עוד יותר הן שגם קפאין הוא חומר משתן, כך שאם תערבבו רום עם קולה או וודקה עם רד בול, תצטרכו לרוץ לשירותים אפילו יותר. עוד חדשות פחות טובות הן שאלכוהול וקפאין הם חומרים שגורמים לגירוי השלפוחית. כך שלא רק תייצרו יותר שתן אלא גם יהיה לכם קשה יותר להחזיק אותו. הסיבה לכל היא שהשריר שאמור להיות מכווץ כדי לשחרר את השתן מהשלפוחית מגורה כל הזמן, וקשה יותר להתאפק.

עוד בוואלה!

שותים יותר אלכוהול מבעבר? אתם ממש לא לבד

לכתבה המלאה

ועוד נקודה חשובה לסיום - העובדה שעשיתם יותר פיפי, לא אומרת ששתיתם מספיק מים. אם אתם מתכננים ערב שתייה, חשוב מאוד להקפיד על נוזלים נטולי אלכוהול כדי להימנע מהתייבשות, שתגרום לכם לבוקר קשה מאוד למחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully