וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקולה הבריאה": המשקה המוגז החדש שכולם מכינים - האם זה בריא או טעים?

26.6.2022 / 23:45

שילוב מפוקפק למדי של שני מרכיבים מופץ ברשת תחת האשטאג "קולה בריאה" כי לדברי כמה (אמיצים) שניסו - טעמו מזכיר את טעם הקולה, צבעו זהה לו והוא מכיל הרבה פחות סוכר וכמובן אפס קפאין. המשקה המוגז הפך לטרנד ויראלי - אך האם הוא באמת עומד במבחן הטעם?

ככה מכינים את ה"קולה הבריאה"/@mandyvjones

רבות דובר על הנזק הבריאותי של משקאות מוגזים. מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא ששתיית זירו או כל משקה דיאט אחר מזיקה לבריאות שלנו באותה מידה שמשקאות ממותקים רגילים מזיקים לה. כעת משקה מוגז חדש טוען שהוא באמת בריא - וככל הנראה עומד בהבטחה שלו. אולם, יוצריו טענו שהוא גם מחקה את הטעם האהוב של הקולה - ושם הוא כבר כנראה מזייף בגדול.

המשקה שזכה לשם המפוקפק "הקולה הבריאה" הוא למעשה שילוב של חומץ בלסמי עם סודה. הטיקטוקרית אמנדה ג'ונס, @Mandyvjones, הפיצה את "המתכון" שקיבלה לדבריה ממדריכת הפילאטיס שלה שטוענת שהיא נהנית ממנו כבר שנתיים ושהוא ממש מזכיר לה את טעמה הממכר של הקולה. יותר כמו "האלטרנטיבה הבריאה לקולה", כפי שהיא ציינה בסרטון. בעוד שהתוצר נראה כמו קולה - חום, מוגז ומרענן למראה - עניין הטעם הותיר אותנו סקפטיים. היא הוסיפה: "אני לא צוחקת איתכם, זה טעים בדיוק כמו קולה. אתם תחשבו שאני מטורפת. לכו ותנסו את זה".

לאמיצים שרוצים לנסות - כך תכינו אותו בבית: קחו כוס עם קרח, שפכו פנימה מעט חומץ בלסמי (15 גרם לפי מה שציינה אמנדה, או 1-2 כפות חומץ בלסמי אם לא בא לכם להסתבך) ולאחר מכן מלאו את הכוס בסודה לבחירתכם. אמנדה למשל השתמשה בסודה בטעם גויאבה של חברת LaCroix, אבל זה יעבוד לכם עם כל סוג שתבחרו. בפחות משבוע הסרטון שלה צבר קרוב לשבע מיליון צפיות והעניק השראה למאות, אם לא אלפי סרטונים שעלו תחת האשטאג #HealthyCoke, בעיקר של כאלה שלא האמינו שהחומץ יכול להפוך באורח פלא לקולה מתקתקה.

"אפס סיכוי שהטעם הוא כמו קולה", כתב צופה לא משוכנע ואחר הוסיף: "המטרה שלך זה פשוט לגרום למאות אנשים לשתות חומץ בלסמי עם קרח. זו התעללות". אדם נוסף כתב: "זה כמו שטבעונים אומרים לך שזה טעים כמו גבינה, אבל הם לא טעמו גבינה כבר שנים". אחר סיכם במילה אחת: "כלא!".

ככה התחילה הטרפת:

והבהרה:

מבחן הטעימה

ברשת תמצאו מספר מוגזם של אנשים שניסו להכין את הקולה הבריאה. לפני שאתם רצים לנסות גם - הבאנו לכם כמה תגובות. מיה מרקדו מ-The Cut לגמה וכתבה: "מאחר שאני תינוקת קטנה ומפוחדת, ניסיתי חצי כף חומץ בלסמי על כוס קרח והוספתי מי סודה רגילים עד שהמשקה היה דומה לקולה. זה היה בסדר. זה היה קל ומרענן באופן שבו משקאות מוגזים בדרך כלל קלילים ומרעננים, אבל בהחלט אפשר להרגיש בטעם החומץ. הוספתי קצת מיץ ליים כי לא היה לי מיץ לימון בבית - אני מלכת האלתורים - מה שהפך את זה לקצת יותר נסבל... השילוב אינו דוחה לחלוטין".

היא הוסיפה: "האם זה טעים 'כמו קולה'? בהחלט לא. את הטעם של הקולה קשה להשיג... זו בהחלט יכולה להיות אלטרנטיבה 'בריאה' לקולה, אם אתם מחפשים משקה עם פחות סוכר, אבל אתם יודעים במה יש גם פחות סוכר מקולה רגילה ואין לו טעם לוואי של חומץ? סודה, מים רגילים או דיאט קולה. מצאתי את המשקה הבלסמי הזה נעים בקטע מוזר, אם כי אין לי שום כוונה לשחזר אותו".

@mandyvjones #duet with @tinx to answer your question, just a "splash" #healthycoke ♬ original sound - Tinx

קלי מק'ארתי מ-abc News אמרה: "בעוד שהצבע נראה דומה מאוד לחום הקרמלי של הקולה, הריח והטעם היו רחוקים מאוד מהמקור. הטעם היה פחות מתוק אך עדיין הרגיש מעט סירופי, מינוס טעם הקולה הקלאסי. החומץ יצר טעם דומה יותר לקומבוצ'ה".

"לפעמים אתה פשוט יודע שטרנד טיקטוק הולך להרוס לך את היום, אבל משום מה פשוט הייתי חייבת לנסות את הקולה הבריאה כדי לראות אם היא באמת עומדת במבחן למקבילתה הסוכרתית", כתבה כתבת הלייפסטייל של The Mirror, דניאל קייט וורו, "מצפייה בסרטונים, כבר הייתה לי תחושת בטן שזה כנראה טעים בדיוק כמו לשתות כוס חומץ, אבל פשוט הייתי חייבת לנסות את זה בעצמי לטובת המדע. לומר שהייתי חייבת להיעזר בכל סיב מהווייתי כדי לא לירוק את המשקה הזה החוצה זה יהיה אנדרסטייטמנט. הייתי אסירת תודה שהכנתי אותו בכוס כה קטנה. ברגע שזה נגע בשפתיי, הרגשתי שמדובר בתקיפה על חושיי - הטעם הבלסמי החומצי החזק נשאר בפה לפחות עשר דקות אחרי".

ועוד אנשים ניסו:

@healthylittlepeach A healthy version of a coke?. Saw from @Amanda Jones #healthycoke #balsamicvinegar ♬ original sound - Ashley McCrary- Mac
@michaeljaimie trying @Amanda Jones viral "healthy coke".. it's definitely something! ? #balsamicvinegar #healthycoke #healthycokechallenge #viralrecipe #adelaide #fypシ ♬ original sound - Michael

גם בתכנית הבוקר האמריקאית החליטו לנסות את הטרנד והכינו את המשקה בעזרת שני סוגים של חומץ בלסמי. הראשון היה עם חומץ בלסמי סטנדרטי כשפסק הדין היה "לא" די מהדהד. השני היה עם בלסמי מיושן שדווקא קיבל ביקורת חיובית יותר ולכאורה הזכיר את טעם הקולה הקלאסי, לדברי המנחות הודה וג'נה.

אם נשפוט לפי כמה עשרות סרטונים ותגובות שנתקלו בהם, נראה שישנה הסכמה כללית על כך שהמשקה עשוי להיות טעים או לפחות לעבור לנו בגרון - כי בכל זאת המתיקות הטבעית של הבלסמי אכן מזכירה מעט את המתקתקות של הקולה - אבל הוא ממש לא טעים כמו או דומה לקולה שאנחנו מכירים.

וזה הגיע עד תכנית הבוקר האמריקאית בהנחיית הודה וג'נה:

טעים זה פחות, אבל האם זה בריא?

אולי השאלה שיותר נכון לשאול כאן היא האם הבריאות שווה לנו את הטרחה? מירנדה גלאטי, הבעלים של Real Life Nutritionist, טוענת כי "למרבה הצער, טעמו של המשקה הזה הוא ממש לא כמו הדבר האמיתי". היא אמרה ל-Newbeauty: "יש לו טעם כמו שהייתם מצפים שיהיה לו - חומץ במי סודה. מה שלא עומד לדיון היא עד כמה בריאה האלטרנטיבה הזו. היא בהחלט בריאה יותר".

לשם השוואה, פחית קולה קלאסית (330 מ"ל) מכילה 39 גרם סוכר, בעוד שכף אחת של חומץ בלסמי מכילה 2.4 גרם סוכר. "זה בריא יותר מקולה (רוב הדברים בריאים יותר) ולחומץ יש יתרונות בריאותיים, כולל הורדת סוכר בדם, הפחתת תשוקות למתוק ואפילו שיפור אריכות החיים", אומרת התזונאית ג'ניפר הנווי. מאמנת Noom קנדרה גוטשוב הוסיפה: "זה גם מסייע בהורדת הכולסטרול, משמש כנוגד חמצון ומסייע בעיכול".

"חומץ בלסמי מיוצר מענבים, העשירים בפוליפנולים. מאמינים שיש להם יתרונות בריאותיים רבים כמו שיפור מחזור הדם", אומרת ארין הנדריקס, רופאה ב- Salvo Health, "חומץ הוכח גם במחקרים מסוימים כגורם לשיפור ברמות הסוכר בדם".

@zozoroe WOW IT REALLY DOES TASTE EXACTLY LIKE COKE??? I'm shook!!!! #balsamicvinegar #healthycoke #healthycokechallenge ♬ original sound - The Zoe Roe Show

"עם זאת, ראוי לציין כי חומץ בלסמי הוא מעט גבוה יותר בסוכר מאשר - לדוגמא - חומץ תפוחים", מציינת הנווי, "כך שעדיף להשאיר את החומץ הבלסמי לסלט שלכם".

"עליכם גם לשים לב שאינכם משתמשים בחומץ בלסמי שהוסיפו לו סוכרים", מזהירה גוטשוב, "בנוסף, צריכת חומץ באופן ישיר ידועה גם כדבר ששוחק את האמייל בשיניים ומגרה את הוושט עקב החומציות הנמוכה שלו. זו הסיבה שחיוני לערבב אותו עם כמות הגונה של מי סודה".

באשר לסודה: "זו אלטרנטיבה טובה של משקאות מוגזים מופחתים בסוכר", אומרת גוטשוב. עם זאת, לא כולם חושבים ככה. ד"ר הנדריקס מציינת כי אנשים מסוימים עשויים לחוות "תסמיני נפיחות, גז או ריפלוקס מהפחמן שבמי הסודה".

"אם אתם נהנים באמת מהטעם של המשקה הזה, הוא עשוי להיות כדאי עבורכם, אחרת, זה לא תחליף שימושי. אין שום דבר מזין במיוחד או מקדם בריאות במשקה הזה", אומרת גלאטי, "'התחליף הבריא' מועיל רק אם זה משהו שאתם רוצים להמשיך לשתות ממנו. אם המשקה הזה מספק אתכם באותה דרך שהסודה עושה, זו עשויה להיות בחירה טובה. אבל אם המשקה הזה לא טעים לכם, סביר להניח שתחזרו למשקה המוגז הרגיל שלכם תוך זמן קצר ולכן אין בזה טעם".

ד"ר הנדריקס הוסיפה: "אם המשקה הזה לא יסייע לכם להפסיק עם הרגל הקולה המאוד לא בריא שלכם, כדאי לכם לחקור אלטרנטיבות אחרות. חשוב שיהיו לכם אפשרויות בריאות יותר לשתייה ודרכים להימנע מסוכרים נוספים. קולה רגילה עמוסה בסוכרים נוספים, שיכולים לתרום לעלייה במשקל, סוכרת ודלקת מערכתית".

גוטשוב נהנית מסודה בטעמים כשהיא משתוקקת לסוכר. היא מציינת שזה גם כלי נהדר לעזור בגמילה מקולה: "מי סודה יכולים גם להיות דרך נהדרת לחתוך בכמות הסוכר שבמיצים או משקאות ממותקים אחרים. הוספת 1⁄2 מי סודה למשקאות אלה והגדלתו בהדרגה היא אסטרטגיה שעובדת היטב עבור רבים שרוצים להקטין את צריכת המשקאות הממותקים שלהם", אומרת גוטשוב.

גלאטי מציעה להתמקד במים כמקור השתייה העיקרי שלכם. לקבלת אלטרנטיבה טעימה יותר, היא מציעה "להוסיף מעט מיץ, מיקס פירות או טיפות טעם למים שלכם במקום חומץ. אפשרות מהנה לקיץ היא לשמור על פירות טהורים במגשי קוביית קרח במקפיא ולהוסיף את אלה למים המוגזים שלכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully