וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום הגדול לאנושות: רשימה של 19 גורמי סיכון לבריאות שלנו

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 9:58

הן לכאורה נראות לא מאיימות אבל פטריות מהוות סכנה אמיתית לבריאות של כולנו. ארגון הבריאות העולמי פרסם אזהרה מדאיגה, וכלל בה רשימה של 19 מינים שיכולים לגרום להרס רב

טחב. GettyImages
האיום הגדול לאנושות. צלחת פטרי/GettyImages

הסכנה הבריאותית הבאה? ארגון הבריאות העולמי פרסם את הרשימה הראשונה שנערכה אי פעם של פתוגנים פטרייתיים המהווים את האיום הגדול ביותר על בריאות האדם, והזהיר שחלק מהזנים עמידים לתרופות והופכים נפוצים יותר ויותר.

האו"ם, שמחזיק רשימות דומות לגבי וירוסים וחיידקים, אמר כי זיהומים פטרייתיים ועמידותם הגוברת לטיפול הם סיכון הולך וגובר. עם זאת, חוסר התמקדות היסטורי בסכנה גרם לכך שהיו פערים עצומים בידע, כמו גם היעדר מעקבים, טיפולים ואבחון. קשה היה אפילו להעריך את היקף האיום בגלל המחסור בנתונים, כך על פי ארגון הבריאות העולמי, שקרא למאמץ גדול מצד ממשלות וחוקרים כדי לחזק את התגובה ל-19 הפטריות ברשימה.

"מגיפת החיידקים העמידים יוצאת מהצללים, זיהומים פטרייתיים הולכים וגדלים, והם עמידים יותר ויותר לטיפולים, והופכים לדאגה לבריאות הציבור ברחבי העולם", אמר ד"ר חנן באלקי, עוזר המנהל הכללי של ארגון הבריאות לעמידות לאנטי-מיקרוביאלית.

זיהומים פטרייתיים פוגעים לעתים קרובות באנשים שכבר חולים מאוד, כמו חולי סרטן או שחפת, והשיעורים זינקו בקרב חולי קורונה שאושפזו במהלך המגיפה.

פטריה בעור. ShutterStock
הופכת עמידה יותר ויותר לטיפולים ותרופות. פטריה/ShutterStock

קיימים רק ארבעה סוגי טיפולים בזיהומים פטרייתיים, עם מעט מאוד אפשרויות חדשות שנמצאות בפיתוח. שינוי האקלים פירושו גם שהשכיחות והטווח הגיאוגרפי של הפתוגנים מתרחבים, הודיעו בארגון הבריאות העולמי, בעוד שעמידות הזיהומים מונעת בחלקה על ידי שימוש יתר בתרופות אנטי פטרייתיות בחקלאות.

הרשימה מחלקת את הפתוגנים לשלוש קטגוריות על סמך השפעתם הפוטנציאלית ונתונים על סיכון העמידות שלהם: עדיפות קריטית, גבוהה ובינונית.

הקבוצה הקריטית כוללת קנדידה אוריס (Candida auris) שהפכה לאיום בריאות עולמי רציני מאז זוהתה לפני עשור, במיוחד עבור חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת וכן Cryptococcus neoformans, Aspergillus fumigatus וקנדידה אלביקנס.

הקבוצה הגבוהה כוללת מספר פטריות נוספות ממשפחת הקנדידה וכן אחרות כמו Mucorales, קבוצה המכילה את הפטריות הגורמות לרירית או "פטריה שחורה", זיהום שעלה במהירות אצל חולים קשים - במיוחד בהודו - במהלך הקורונה.

הקבוצה הבינונית מפרטת מספר פטריות נוספות, כולל Coccidioides spp ו- Cryptococcus gattii.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully