וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר המדהים שתרד עושה למוח שלכם

עלים ירוקים זה בריא ולא רק לדיאטה או ללב. מחקר חדש מצא שיש סיכוי שזה גם יכול לעצור מחלות ניווניות כמו אלצהיימר. אז למה אתם מחכים?

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

עלים ירוקים הם אולי אחד מהמרכיבים התזונתיים הכי בריאים להוספה לתפריט היומי, חלק מזה בגלל נוכחות גבוהה של ויטמין K שידוע כמועיל נגד מחלות לב ומסייע בקרישת הדם. כעת, צוות בינלאומי שמחקרו התפרסם בכתב העת המדעי NATURE מצא יתרון חדש ומפתיע בצריכת ויטמין K - מניעת מוות של תאים ועצירה של מחלות ניווניות כמו אלצהיימר.

על פי בית הספר לבריאות הציבור של הרווארד, ויטמין K מגיע בשתי צורות. הסוג העיקרי הוא פילוקינון, שנמצא בירקות עלים ירוקים כמו קייל ותרד. הסוג השני הוא מנקינונים, המצוי בחלק מהמזונות מהחי ומזונות מותססים. סוג זה גם יכול להיות גם מיוצר על ידי חיידקים בגוף האדם. חוקרים טוענים כי קיימות 10 צורות של ויטמין K2 בתזונה וכל אחד מהם עשוי להיספג ולפעול בצורה שונה בתוך הגוף.

חוקרים ממרכז הלמהולץ במינכן, אוניברסיטת טוהוקו ביפן, אוניברסיטת אוטווה בקנדה והאוניברסיטה הטכנית של דרזדן גילו שוויטמין K פועל כנוגד חמצון המעכב מוות של תאים. חוקרים אומרים כי פרופטוזיס (Ferroptosis) "היא צורה טבעית של מוות תאי שקשור לברזל בתא ושמאופיין בהרס חמצוני של ממברנות התא".

סלט תרד טורקי. אפיק גבאי
טעים ובריא מאוד. תרד/אפיק גבאי

לאחרונה, פרופטוזיס נמצא כגורם מעורב למחלת אלצהיימר ושאר מחלות. הממצאים מצביעים על כך שטיפול בוויטמין K עשוי להיות אסטרטגיה חזקה חדשה לשיפור המחלות הקשורות לפרופטוזיס.

מכיוון שמניעת פרופטוזיס נחשבת לגישה מבטיחה ביותר לטיפול במחלות ניווניות רבות, מנגנונים ותרכובות חדשות המווסתות פרופטוזיס נחקרים בהרחבה. כדי לזהות את המולקולות החדשות הללו, צוות חוקרים בראשות ד"ר איקן מישימה (אוניברסיטת טוהוקו) וד"ר מרקוס קונרד (הלמהולץ מינכן), חקר באופן שיטתי כמה ויטמינים טבעיים, כמו גם את נגזרותיהם. "למרבה ההפתעה, זיהינו שוויטמין K, כולל פילוקינון (ויטמין K1) ומנקינון-4 (ויטמין K2), מסוגלים להציל ביעילות תאים ורקמות מלעבור פרופטוזיס", הסביר ד"ר מישימה.

זו לא הפעם הראשונה כמובן שתזונה נמצאה כגורם מעכב של מחלות כמו אלצהיימר. מחקר שפורסם בשנת 2020 בכתב העת Neurology מצא למשל כי מזונות המכילים פלבנולים - תרכובות הנמצאות בפיגמנטים מהצומח - עשוים לעכב ולמנוע אלצהיימר. הם כתבו אז כי "אכילת יותר פירות וירקות ושתיית יותר תה יכולות להיות דרך זולה וקלה למדי עבור אנשים לעזור במניעת דמנציה". מקורות הפלבנולים המובילים כללו אגסים, שמן זית, קייל, שעועית, תה, תרד, ברוקולי, יין, עגבניות ותפוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully