וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תזונה עשירה בפירות וירקות יכולה למנוע אלצהיימר?

מחקר חדש בדק מה הוספת פירות וירקות לתפריט יכולה לעשות למוח שלכם כשתתבגרו. התוצאות מראות שמדובר במאכלים שהכי חשובים לגוף שלכם

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 10 עובדות על המוח שלא הכרתם

אם הייתם צריכים עוד הוכחה שפירות וירקות חייבים להופיע בתפריט שלכם, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Neurology מצא כי מזונות המכילים פלבנולים - תרכובות הנמצאות בפיגמנטים מהצומח - עשוים לעכב ולמנוע אלצהיימר.

במחקר זה עקבו החוקרים אחר בריאותם של 921 אנשים בגיל ממוצע של 81 שלא סבלו בתחילת המחקר מכל סוג של דמנציה. כל שנה מילאו המשתתפים שאלון ובו נכתב באיזו תדירות הם אכלו מאכלים מסוימים, כמו גם כמות הפעילות הגופנית שעשו, ובאיזו תדירות הם עסקו בפעילות קוגניטיבית כמו קריאה ומשחקים. המעקב אחר המשתתפים ארך שש שנים בממוצע, ובמשך המחקר 220 אנשים פיתחו אלצהיימר.

"עם הגדלת אוכלוסיית הקשישים ברחבי העולם, כל ירידה במספר האנשים הסובלים ממחלה הרסנית זו, או אפילו עיכובה במשך מספר שנים, עשויה להפיק תועלת אדירה לבריאות הציבור", אמר מחבר המחקר ד"ר תומאס הולנד מאוניברסיטת ראש בשיקגו, ארה"ב. "אכילת יותר פירות וירקות ושתיית יותר תה יכולות להיות דרך זולה וקלה למדי עבור אנשים לעזור במניעת דמנציה", אמרה. מקורות הפלבנולים המובילים כללו אגסים, שמן זית, קייל, שעועית, תה, תרד, ברוקולי, יין, עגבניות ותפוחים.

עוד בוואלה!

כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?

לכתבה המלאה

חוקרים מהאימפריאל קולג' בלונדון פרסמו בשנת 2017 כי אכילה של 10 מנות פירות וירקות ביום מעניקה יתרון משמעותי בהפחתת הסיכוי להתקף לב, שבץ, סרטן ומוות מוקדם. הצוות מצא כי למרות שההמלצה הנוכחית לצריכת ירקות ופירות עומדת על חמש מנות ביום - היתרון הגדול מגיע מאכילת 800 גרם ביום של ירקות ופירות, שהם שווי ערך בערך לעשר מנות.

על פי החוקרים במחקר הנוכחי צריכת הפלבונולים בקרב מבוגרים בארה"ב היא כ 16 עד 20 מיליגרם ליום. במחקר, אנשים בקבוצה הנמוכה ביותר קיבלו צריכה של כ- 5.3 מ"ג ליום, בעוד שהקבוצה הגבוהה ביותר צרכה בממוצע 15.3 מ"ג ליום.

ירקות ופירות. ShutterStock
עשר מנות ביום. פירות וירקות/ShutterStock

ממצאי המחקר הראו כי אנשים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של פלבונולים היו בסיכון נמוך ב-48 אחוזים אחר כך לפתח אלצהיימר בהשוואה לאנשים בקבוצה הנמוכה ביותר, לאחר שהכניסו משתנים כמו נטייה גנטית ולגורמים דמוגרפיים ואורח חיים. מבין 186 האנשים בקבוצה עם צריכת הפלבנולים הגבוהה ביותר, 28 אנשים, או 15 אחוזים, פיתחו אלצהיימר, לעומת 54 אנשים, או 30 אחוזים, מתוך 182 האנשים בקבוצה הנמוכה ביותר, על פי החוקרים. התוצאות היו זהות לאחר שחוקרים הכניסו כמשתנים גורמים אחרים שיכולים להשפיע על הסיכון לאלצהיימר, כמו סוכרת, התקף לב קודם, שבץ מוחי ולחץ דם גבוה.

המחקר גם חילק את הפלבונולים לארבעה סוגים: איזמורמטין (isorhamnetin), קמפרול (kaempferol), מיריצטין (Myricetin), קוורצטין (Quercetin). על פי החוקרים, אנשים עם צריכת איזמורמטין גבוהה היו בסיכון נמוך ב-38 אחוזים לפתח אלצהיימר, כמו גם אנשים עם צריכת מיריציטין גבוהה. אלה עם צריכה גבוהה של קמפרול היו בסבירות נמוכה ב-51 אחוזים לפתח דמנציה. עם זאת, קוורצטין לא היה קשור לסיכון נמוך יותר לחלות באלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully