וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדבקתם כמה פעמים בקורונה? הסיכוי שלכם לסבול מקוביד ארוך גדול יותר

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 8:54

נדמה שבגל הנוכחי חלו כל מי שלא חלו קודם, בנוסף לכאלה שחטפו קורונה בפעם השניה והשלישית. מה המשמעות של זה? הרבה יותר אנשים עם קוביד ארוך שכולל עייפות, בלבול ועוד

מוח בהדמייה (CT). Giphy
הבלבול כאן כדי להשאר. גיף של מוח/Giphy

גרסת האומיקרון האחרונה BA.5 הופכת במהירות לדומיננטית ברחבי העולם, וככל שהיא תמשיך לעלות, הדבקה חוזרת בקורונה תהפוך לנפוצה יותר ויותר, וזה אומר שיותר אנשים יפתחו קוביד ארוך ומטריד.

שני ההיבטים המדאיגים ביותר של נגיף הקורונה כיום הם השכיחות הגבוהה שלו והקשר בין הדבקה חוזרת לסיכון גבוה יותר להשלכות בריאותיות ארוכות טווח. בשלב הזה של המגיפה, אנשים רבים כבר לא נוקטים באמצעי הזהירות כמו עטיית מסיכה, ריחוק חברתי ובחירה קפדנית אם להשתתף באירועים צפופים. ההשלכות הן גידול במספר המקרים היומי, ויותר ויותר מקרים של קוביד ארוך שכולל תופעות פיזיולוגיות ונפשיות רבות כמו עייפות, דיכאון, ערפול מוחי, כאבי שרירים ועוד.

הגרסה הראשונה של וריאנט האומיקרון ,BA.1 הופיעה בסוף 2021, והיא שונה מהותית - קלינית וגנטית - מהווריאציות הקודמות. היא אף השתלטה על גרסת הדלתא, ובתחילת 2022, הוחלפה בעצמה ב-BA.2. המידה שבה BA.2 התפתח הרחק מ-BA.1 גדולה בהרבה מהמרחק הגנטי בין הגרסה המקורית של SARS-CoV-2 לגרסת הדלתא. BA.5, תת-גרסה של BA.2, עוקפת כעת במהירות גרסאות אחרות.

גרסאות האומיקרון החדשות, ובאופן ספציפי BA.5, מציגות מספר תכונות מדאיגות. הן מצליחות להתחמק מחסינות שנרכשה באמצעות מחלה קודמת יותר והדבקות אצל אנשים מחוסנים. BA.5 מסוגל להדביק תאים בצורה טובה יותר, ומתנהג יותר כמו דלתא מאשר גרסאות אומיקרון הקודמות.

מחלקה פנימית ומחלקת קורונה, בי"ח ברזילי, 7 בפברואר 2022. שי מכלוף
זה לא נגמר. מחלקת קורונה/שי מכלוף

מספר מחקרים גדולים מצאו כי הדבקה חוזרת עלולה להפוך למאפיין של המגיפה לפחות במשך 12 עד 36 החודשים הבאים, מה שמעלה את הסיכון לקוביד ארוך עם כל הדבקה חוזרת. כמה מחקרים גדולים בדנמרק, אנגליה וארה"ב מראים כי 20-30 אחוזים מהאנשים שנדבקו בקורונה חוו לפחות סימפטום אחד עד 12 חודשים לאחר ההדבקה. התסמינים כללו אובדן ריח וטעם, עייפות, קוצר נשימה, כאבי שרירים, קשיי ריכוז, הפרעות בזיכרון, הפרעות שינה ותשישות נפשית או פיזית.

מחקר אמריקני שכלל יותר מחמישה מיליון אנשים מראה שהסיכון לקוביד ממושך עולה עם מספר ההדבקות החוזרות. אבל חיסון מפחית באופן עקבי את הסיכון לקוביד ארוך כמו גם למחלה קשה, אשפוז, טיפול נמרץ ומוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully