וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ילדים עלולים לחטוף שבץ. איך מזהים אותו?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 8.7.2022 / 8:35

שבץ הוא בין 10 סיבות התמותה השכיחות אצל ילדים, ולמרבה הצער קשה מאוד לזהות אותו בזמן. ד"ר מורן הויזמן-קדם התארחה בפודקסאט "מרפאת מומחים" והסבירה למה זה קורה, מה התסמינים ובאיזה גיל הסיכון הכי גבוה

ד"ר מורן הויזמן-קדם מסבירה מהן הסיבות לשבץ אצל ילדים ואיך מזהים אותו/מערכת וואלה

שבץ הוא בין 10 סיבות התמותה השכיחות אצל ילדים, ולמרבה הצער קשה מאוד לזהות אותו בזמן. ד"ר מורן הויזמן-קדם מסבירה למה זה קורה, מה התסמינים ובאיזה גיל הסיכון הכי גבוה

שבץ מוחי הוא אירוע מפחיד ומטלטל תמיד, והוא מפחיד אף יותר כשהוא מתרחש אצל ילדים קטנים. ד"ר מורן הויזמן-קדם, מנהלת המרפאה הנוירו-וסקולרית לילדים בבית החולים דנה, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מדוע זה קורה, מהם סימני האזהרה, וכיצד מטפלים בילדים שעוברים שבץ.

"שבץ היא אחת התופעות הנוירולוגיות השכיחות ביותר במבוגרים. אצל בילדים זו תופעה נדירה, אבל לא עד כדי כך נדירה - יותר שכיחה מגידול מוחי אצל ילדים", הסבירה ד"ר הויזמן-קדם, "וההשלכות של שבץ על המוח התמפתח אצל ילדים הן עצומות, ומלוות את הילד כל אורך חייו". שבץ הוא אחת מ-10 סיבות התמותה השכיחות אצל ילדים. שיעורי התמותה משבץ ילדים עומדים על בערך 7 אחוז, כלומר רוב הילדים שורדים, אבל עלולים להיות סיבוכים שהם מסכני חיים, בעיקר במקרה של שבץ דימומי.

אצל מבוגרים יש גורמי סיכון ידועים לשבץ, כמו עישון או סוכרת, אבל אצל ילדים המנגנונים שעומדים בבסיס שבץ מוחי הם שונים לחלוטין. "רוב הילדים שחווים שבץ מוחי הם ילדים בריאים לחלוטין בבסיס שלהם, והשבץ מגיע באופן פתאומי", הסבירה ד"ר הויזמן-קדם.

שבץ ילדים יכול לקרות כבר לעובר ברחם, ולכל אורך הילדות - עד גיל 18, אולם התקופה המועדת ביותר לפורענות, היא דווקא החודש הראשון לחיים, 1 מכל 3,000 תינוקות, ולמרבה הצער "אין לנו יכולת למנוע את זה", אמרה ד"ר הויזמן-קדם. בהקשר זה חשוב לדעת שאם התינוק שלכם משתמש רק ביד אחת בגיל כמה חודשים, כדאי לפנות לרופא ולבדוק שלא היה שבץ שהותיר נזק אצל התינוק. "העדפת צד אצל תינוק היא דבר לא תקין, ומצריכה בירור", אמרה. היא הוסיפה שהסיבה לשבץ אצל תינוקות היא בדרך כלל תסחיף של קריש דם מהשליה, שמגיע למוח של התינוק.

עוד בוואלה!

חיילת בת 19 הרגישה נימולים בגוף. זה נגמר בניתוח מוח

לכתבה המלאה

גם האופן שבו שבץ נראה אצל ילדים משתנה מאוד, ותלוי בין היתר גם בגיל הילד. אצל ילדים גדולים יותר, בגילאי בית ספר, התסמינים דומים לאלה של מבוגרים - חולשת פנים, יד והפרעה בדיבור, אבל אצל ילדים קטנים - קשה לאבחן. "זה בא לפעמים לידי ביטוי בהפרעה במצב ההכרה, ישנוניות, סירוב לאכול, לפעמים פרכוסים, שהרבה פחות שכיחים במבוגרים עם שבץ", הסבירה ד"ר הויזמן קדם, "ולכן, ההבחנה המבדלת הרבה יותר רחבה בילדים לעומת מבוגרים, ומכאן גם הקושי לאבחן, גם על ידי ההורים בבית, אבל גם על ידי הצוות הרפואי".

כל שבץ הוא שונה, המשותף הוא בדרך כלל האיחור באבחנה

כאמור, יכולים להיות תסמינים שונים לשבץ ילדים, גילאי הילדים משתנים וגם הרקע שלהם, אבל דבר אחד שמאחד את רוב המקרים של שבץ אצל ילדים הוא, למרבה הצער, האיחור באבחנה. "האיחור באבחנה יכול להיות גם בבית, לוקח זמן עד שההורים שמים לב או עד שהם חושבים שמדובר במשהו בעל משמעות, ובנוסף גם כשמגיעים לבית החולים - זה לא תמיד הדבר הראשון, השני או השלישי שחושבים עליו", אמרה ד"ר הויזמן קדם, והוסיפה כי שבץ מאבחנים בהדמיה מוחית, ולפעמים לוקח זמן עד שהילד מקבל הדמיה מוחית, והדבר הזה לפעמים יכול למנוע ממנו לקבל טיפול בזמן. והבעיה הזו היא בעיה עולמית, שרופאים רבים מנסים למצוא לה פתרון.

יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
כדי לאפשר אבחון מוקדם חייבים להעלות מודעות. יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה/ShutterStock

כדי שילד יוכל לקבל את הטיפולים התאפשרים לשבץ הוא צריך להגיע לבית החולים תוך שעות ספורות. "יש משמעות אדירה לאבחן מהר, ואבחון מהיר מתחיל במודעות, השלב הראשון הוא לחשוב על זה, וברגע שחושבים על זה הדרך יותר קצרה", הוסיפה.

ממום לב מולד עד חבלה בראש: הסיבות לשבץ

"הסיבות לשבץ אצל ילדים שונות מאצל מבוגרים, וזה בדרך כלל לא תסחיף שעף מאיזשהו אזור כמו הלב", הסבירה ד"ר הויזמן קדם. אצל חלק מהילדים יש מומי לב מולדים, ובמקרים אחרים מדובר בילדים בריאים שיש להם הפרעה בדופן של כלי הדם. ההפרעה הזו יכולה להתרחש בגלל תסמונות גנטיות, אבל לפעמים היא גם תוצאה של זיהומים ויראליים נפוצים, כמו וירוס אבעבועות רוח. בהקשר זה חשוב לציין כי "באוכלוסיות שפחות מחסנים בחיסוני ילדות יש סיכוי של פי 6 לחלות בשבץ בילדות", אמרה ד"ר הויזמן-קדם.

בנוסף לזה ישנן מחלות המוטולוגיות שקשורות לשבץ, הפרעות שקשורות לקרישיות יתר או אנמיה חרמשית, שגם הן מעלות את הסיכון לשבץ ילדים. והסיבה הנוספת, שעבור הורים רבים היא המלחיצה ביותר היא חבלה בראש.

חבלת ראש בילד. ShutterStock
"החבלה יכולה להיות גם מינורית". ילד נחבש לאחר מכה בראש/ShutterStock

"סיבה נוספת שכיחה היא טראומה, והחבלה יכולה להיות גם מינורית, זה שכיח יותר בבנים בגילאי בית ספר", אמרה ד"ר הויזמן-קדם, "זו יכולה להיות אפילו תנועה חדה של הצוואר. חשוב להכיר את זה". היא סיפרה על מקרה של נערה ששיחקה עם ידיד שלה ונחבלה חבלה קלה מהמעקה של המיטה, ותוך מספר שעות חוותה קושי בדיבור ושבץ, ועל ילד שחבריו הרימו אותו והוא נפל, וחווה קרע בשכבות של דופן כלי הדם - וזה אחד הגורמים היותר שכיחים אצל ילדים.

"אנחנו ברפואת הילדים מאוד אופטימיים", אמרה ד"ר הויזמן קדם, "בילדים עד 50 אחוז יכולים לחזור לתפקוד מלא אחרי תהליך שיקומי, שיכול להיות ממושך, ובסופו אנחנו רואים שחלק גדול מהילדים חוזרים לעצמם". ובכל זאת, חשוב לדעת כי שבץ היא אחת הסיבות הכי שכיחות לפגיעה נוירולוגיות לטווח ארוך, וזו הסיבה השכיחה ביותר לשיתוק מוחי חד צדדי (חולשה מוטורית חד צדדית), וזו כבר פגיעה שמלווה את הילד כל חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully