וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ישראלים מצאו תחליף מפתיע לאנטיביוטיקה

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 13:28

כבר שנים שחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מדירים שינה מעיניהם של מומחים בתחום הבריאות. כעת חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון מצאו חומר ממקור צמחי שיכול לפתור את הבעיה הזו. הנה כל הפרטים

אריזות של תרופות וכדורים. ShutterStock
חייבים למצוא תחליף לפני שיהיה מאוחר. אנטיביוטיקה/ShutterStock

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הולכים ומתרבים ברחבי העולם, בגלל שימוש יתר הנעשה בתרופה - והעובדה הזו הפכה להיות אחת הסכנות הבריאותיות הגדולות שעומדות לפתחנו. לפי חלק מההערכות, עד שנת 2050 חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה צפויים להרוג יותר בני אדם ברחבי העולם מאשר סרטן. זו הסיבה שחוקרים בכל רחבי העולם מנסים למצוא דרכים להפחית את השימוש באנטיביוטיקה, ותרופות שיוכלו להחליף אותה. כעת, מחקר ייחודי שנערך באוניברסיטת בן גוריון בנגב מצא חומר ממקור צמחי בשם DIM שיכול להיות תחליף יעיל לאנטיביוטיקה.

המחקר, שנערך בהובלת ד"ר קרינה גולברג ופרופ' אריאל קושמרו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה, מצא ששימוש בחומר DIM יכול להוות פתרון משמעותי ולהחליף את הצורך באנטיביוטיקה ואפילו לבטל את העמידות לאנטיביוטיקות מסוימות. המחקר פורסם לאחרונה בעיתון pharmaceutics.

DIM הוא חומר טבעי ממקור צמחי שנמצא בין היתר בברוקולי בריכוז נמוך. כיום חומר זה מוכר בעולם הרפואה ומשתמשים בו כחלק מטיפול נגד מחלת הסרטן. המחקר החדש מצא כי החומר DIM בריכוזים נמוכים משפיע על חיידקים ולמעשה משבש את יכולת התקשור ביניהם ואת יכולתם לתקוף את גוף האדם בצורה אלימה.

החיידקים מדברים בניהם. DIM מפריע להם

לחיידקים בריכוז גבוה יש אפשרות לתקשר ביניהם באמצעות תקשורת הנקראת 'תקשורת מניין'. החיידקים מדברים אחד עם השני על ידי שימוש באותות כימיים וכאשר הם מגיעים לריכוז מסוים או למניין - הם מסונכרנים אחד עם השני על מנת לייצר חלבונים ורעלנים שיפגעו במאחסן שלהם. במחקר נמצא כי החומר DIM משבש את התקשורת הזו, ובכך מונע את היווצרות המחלה והדלקת בגוף האדם בו נמצאים החיידקים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חיידקים. ShutterStock
המטרה: לשבש את התקשורת. חיידקים/ShutterStock

עוד עלה במחקר כי לחומר פעילות אנטי דלקתית ובניסוי על פצעים מזוהמים במודל של בעלי חיים נמצא כי החומר מסייע להחלמת הפצעים ויעיל יותר מאנטיביוטיקה. בנוסף, כאשר נבדקה הפעילות בשילוב עם האנטיביוטיקה Tobramycin נמצא שה-DIM משפר את יכולתה לעבוד ומבטל את עמידות החיידקים אליה.

"במחקר נמצא גם כי החומר DIM פועל גם על חיידקים גרם שלילים כגון בחיידק מסוג פסאודומונס שגורם לזיהום של פצעים, שתלים ולדלקת ראות בחולי סיסטיק פיברוזיס, הוא משתק גם גנים רבים שמשפיעים על האלימות של החיידק ויכולת ליצר ביופילם", אמר פרופסור אריאל קושמרו, "כיום, לאחר שנים ארוכות של מחקר, אנחנו בטוחים שבעתיד DIM וחומרים משבשי תקשורת נוספים יחליפו את האנטיביוטיקה לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully