וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאתם חייבים לדעת לפני כל ניתוח

איריס קול

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 7:17

הלכתם לרופא, קיבלתם אבחנה, החרדה עלתה - ואיתה חוסר הוודאות. עכשיו מה? פרופ' גיא להט, מנהל החטיבה הכירורגית בבית החולים איכילוב, מסביר מה חשוב לשאול לפני שנכנסים לניתוח

פרופ' גיא להט, מנהל החטיבה הכירורגית באיכילוב, מסביר מה חשוב לשאול לפני שנכנסים לחדר ניתוח/מערכת וואלה!

ניתוח הוא דבר מלחיץ למדי, ואין דבר שעוזר להפחית חרדה כמו מידע, ורצוי כמה שיותר ממנו. פרופ' גיא להט, מנהל החטיבה הכירורגית בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו שאלות כדאי לשאול לקראת הליך כירורגי, ולמה עלינו לצפות בניתוח.

"המסע של המטופל שבסוף מגיע לניתוח - מתחיל באבחנה. ואחרי שנעשית האבחנה המטופל צריך לשאול את עצמו 'למי אני צריך להגיע', איזה סוג רופא צריך לראות אותי לפני שמקבלים החלטה על ניתוח, ושאלת השאלות - מי אני רוצה שינתח אותי ואיפה אני רוצה שינתחו אותי", הסביר פרופ' להט. הוא הוסיף כי ברוב בתי החולים הציבוריים אפשר לבחור את המנתח. "באיכילוב, בחטיבה הכירורגית, 95 אחוזים מהחולים שמופנים לניתוח על ידי כירורג בכיר, מנותחים על ידו", אמר.

פרופ' להט סיפר כי המטופלים שלו לרוב מקבלים אבחנה של סרטן הוושט או סרטן הקיבה. "זה הלם מוחלט, הם לא יודעים מה לשאול, והם בהלם. אבל הם צריכים לעצור רגע, לעמוד מול מבשר הבשורה, ולנסות להבין קצת יותר על איזה מחלה יש לי", אמר. הוא הוסיף כי כדאי לשאול סט מסוים של שאלות כמו: איזה מחלה יש לי, האם אני צריך לעבור עוד בדיקות, מי הרופא שאני צריך לראות - כירורג או אונקולוג. "אבל אנשים לא שואלים את זה, הם מגיעים הביתה והם חסרי אונים", הוא הוסיף. השלב הבא הוא ללמוד קצת יותר על המחלה, לקבל מושג.

עוד בוואלה!

מטורף או גאון? המנתח שניתח את עצמו 3 פעמים

לכתבה המלאה

איך בוחרים מנתח?

פרופ' להט הדגיש בראיון כי לרוב החולים אין מידע מבוסס לפיו הם בוחרים מנתח. גם לאחר בירור מקיף, "בכל ניתוח את תגיעי לפחות ל-3 עד 4 שמות של מנתחים, ובפתולוגיות השכיחות יהיו גם 10 שמות של כירורגים מובלים בתחום", אמר, "ומעט מאוד חולים יודעים לשאול את השאלות הנכונות מול הכירורג שהם עומדים מולו. יש כאלה שאומרים: סלח לי אבל כמה ניתוחים כאלה עשית השנה, וברור שאין לך בקרה על מה שאני אגיד לך, אבל אני יוצא מנקודות הנחה שרוב הכירורגים אנשים ישרים והם יגידו לחולה כמה מקרים כאלה הם עשו במהלך השנה האחרונה". הוא הוסיף כי אפשר גם לשאול אם היו לכירורג סיבוכים, ואלו סיבוכים היו לו, ואפשר אפילו לבקש לדבר עם אדם שעבר את הניתוח אצל אותו כירורג.

בשורה התחתונה, ברגע שבוחרים מנתח - נוצר קשר שמבוסס על אמון. "בלי אמון בין המטופל למנתח, זה לא קורה", אמר פרופ' להט, "אני חושב שחולים צריכים לבחור את מנתח דרך סט של שאלות ודרך אינטראקציה שנוצרת בפגישה. אם זה לא קרה - חשוב מאוד, בטח בניתוחים מורכבים, ללכת לחוות דעת שנייה. אין לי בעיה אם חולה שלי ילך לחוות דעת שנייה, וגם אליי מגיעים הרבה לחוות דעת שנייה. אני חושב שהחולה מרוויח מזה, הוא שומע עוד דעה, הוא מכיר עוד בן אדם, ויש לו את זכות הבחירה, והוא בוחר מי ינתח אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully