וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודף משקל מקשה על נשים להיכנס להיריון. זו הסיבה

ד"ר מיכה באום

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 7:24

מגפת ההשמנה בישראל גורמת לעוד ועוד מקרים של סוכרת והתקפי לב - אבל, מסתבר, משפיעה גם על הפריון אצל נשים (או יותר נכון: על אי הפריון). אז איך השומן המיותר קשור להשגת היריון, ומה אפשר לעשות?

איור של אישה עצובה על משקל. ShutterStock
מגיפה שפוגעת בפוריות. איור של אישה נשקלת/ShutterStock

את התשוקה הישראלית לצאצאים נדמה שאין צורך להציג, עם שיעורי פריון של 3.11 ילדים לאישה בממוצע - הרבה יותר גבוה מהמקובל במדינות המערב. גם הפתרונות לבעיות של אי פריון בישראל (כמו הפריה חוץ גופית) הם המתקדמים בעולם. אבל בזמן האחרון נוספה בעיה חדשה בתחום: השמנת יתר.

מגיפת ההשמנה, שפוקדת את העולם המערבי בעשורים האחרונים ונובעת, בין היתר, מזמינותו של אוכל מתועש, מעובד, ממותק ומומלח, לא דילגה עלינו. משמעות ה"מגיפה" היא ששיעורי ההשמנה באוכלוסייה הולכים וגדלים כל הזמן.

על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם) שבמשרד הבריאות, 27 אחוזים מהנשים הישראליות סובלות כיום מעודף משקל, ו-17.4 אחוזים מהן סובלות מהשמנת יתר של ממש. אצל גברים הנתונים גבוהים יותר, עם 38.1 אחוזים עודף משקל ו-18.3 אחוזים השמנת יתר.

בעבר ברפואה בכלל לא ייחסנו חשיבות לקשר בין עודף משקל או השמנת יתר לבין בעיות פריון - והמחשבה הייתה שהשמנה קשורה רק לדברים הידועים, כמו התקפי לב, שבץ וסוכרת. ברבות השנים החלו להצטבר הוכחות - גם בקליניקה וגם בספרות - שהראו עד כמה ההשמנה יכולה להפריע להשגת היריון. במרפאה שלי אני פוגש זוגות עם בעיות פריון, ושולח את שניהם לבצע בדיקות הערכה לבירור העניין.

בדיקות הריון. ShutterStock
במקרים רבים הבעיה היא בכלל אצל הגבר. מקל לבדיקת היריון/ShutterStock

פעמים רבות הזוגות מופתעים מכך שכמחצית מהבעיות והקושי להרות נובעים בכלל מהצד הגברי - שולחים אותו לבדיקת זרע ורואים שהזרעונים שלו הם בכמות קטנה או בתנועתיות נמוכה או במורפולוגיה ירודה - והנה, הבנו את הבעיה ואפשר למצוא לה פתרון. מנגד, ראיתי לא מעט נשים שעשינו להן את כל הבירור - ולא מצאנו אצלן שום בעיה אורגנית. במילים אחרות: אנחנו יודעים שיש להן בעיה רפואית אמיתית להיכנס להיריון - אבל למרות כל הטכנולוגיות המתקדמות, אנחנו לא יודעים להצביע על סיבת הבעיה או על המקור שלה. זה נקרא תת-פוריות עם רקע בלתי מוסבר.

אם עשינו את כל בדיקות ההערכה - לאישה ולגבר - ולא איתרנו בעיה, אנחנו מציעים השראת ביוץ עם כדורים או זריקות ומשלבים הזרעה. משלא מושג היריון, אנחנו פונים לאפשרות הבאה - הפריה חוץ גופית (IVF).

אפילו ירידה של 5 אחוזים במשקל יכולה להועיל

כאשר יושבת מולי מטופלת שמתקשה להיכנס להיריון ללא סיבה ידועה והיא עם עודף משקל או השמנת יתר, אני מסתכל לה ישר בעיניים - וממליץ לה לשקול להפחית במשקל. לא פעם ולא פעמיים המטופלת קיבלה את המלצתי, ירדה במשקל - ולאחר מכן נכנסה להיריון. כיום, כאשר יש יותר מודעות לקשר בין משקל עודף לבין תת פוריות - לעיתים אנו אף שוקלים הפסקה בטיפולי הפוריות ובניסיונות למספר שבועות, בכדי להתרכז במשימה הקשה והחשובה של הפחתת משקל.

רקמת השומן היא לא רקמה תמימה כפי שאפשר לחשוב. השומן מייצר הורמון בשם לפטין, שיש לו תפקידי מפתח בוויסות רעב ושובע. לפטין שמיוצר בכמות גדולה מהרגיל מוציא את המערכת ההורמונלית מאיזון. זוהי מערכת עדינה מאוד, האחראית, בין היתר, על מחזור הביוץ. כך עלולה להיגרם פגיעה בפוריות.

הפריה. ShutterStock
אם לא אותרה שום בעיה - יש מקום סביר לחשוד במשקל. לפני הטיפולים. טיפולי הפריה/ShutterStock

ההמלצה הכללית לכולם היא לנסות לשמור על משקל תקין. אם יש קשיים בכניסה להיריון ובמקביל יש עודף משקל או השמנת יתר, כדאי לקחת את זה בחשבון. ישנם מחקרים משמעותיים שמראים שאפילו ירידה קלה של 5 אחוזים במשקל, טומנת בחובה יתרונות בריאותיים גדולים בהרבה - למשל תועלת לבבית של 10 אחוזים. אז גם כאן - לא חייבים ללכת על מהלך נורא דרמטי, אפשר להוריד נניח כמה קילוגרמים בודדים. לפעמים זה יכול להספיק.

גם אני חי בתוך עמי ונלחם במשקל ומנסה לרדת. אנחנו גם יודעים שהשמירה על המשקל היא אתגר לא פחות קטן מהפחתת המשקל עצמו. ודווקא מהנקודה הזאת יותר קל לי לבוא ולומר למטופלת בעודף משקל - אני יודע כמה זה קשה, אני נאבק עם הדבר הזה בעצמי, זה ברור לי שזה לא עניין של מה בכך.

אחד המפתחות הראשיים הוא קבלת עזרה וסיוע רלוונטיים, תוך ניסיון להוציא מהתמונה את תחושות האשמה והבושה. זאת באמת לא אשמתי שצברתי קילוגרמים עודפים - כל תעשיית המזון מנסה לגרום לי לצרוך פחמימות מעובדות וסוכרים פשוטים וחלבונים מתועשים. אני חייב מישהו לצדי שייתן לי כוח והשראה וחוכמה ושיעזור לי "לנצח את השיטה".

יש הרבה דרכים וכל אחת יכולה למצוא את הדרך שתעבוד לה: מישהי אחת תוריד תפריט מהאינטרנט, תעשה שינויים תזונתיים ותתחיל לעשות הליכות; אחרת תלך לדיאטנית בקופה ותעקוב בקפדנות אחר ההוראות; מישהי שלישית תלך לכירורג בריאטרי ותעשה ניתוח מעקף קיבה; מישהי רביעית תלך לאנדוקרינולוג ותקבל מרשם לאוזמפיק או לסקסנדה; מישהי נוספת תצטרף לסדנאות של חלי ממן, סיון אופירי או מישהי אחרת ושם "תמצא את האור".

מאוד חשוב להיות מודעת לכך שאם את מתקשה להרות ויש עלייך קילוגרמים עודפים, ייתכן שיש קשר בין הדברים. רק לדעת, בשלב הראשון. לקחת את זה בחשבון. לאחר מכן מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מהתחום - אם זה רופא המשפחה, אם זה רופא הנשים ואם אלו רופאים אחרים או דיאטנים. הצד ה"טוב" של מגיפת ההשמנה, הוא שיש היום הרבה מאוד דרכים שיכולות לאפשר לך להיפטר מעודף המשקל - את רק צריכה לנסות ולראות מה מתאים לך ומה עובד לך.

אגב, כשם שמחצית הסיבות לבעיות פריון מקורן בגברים - כדאי לדעת ששומן עודף משפיע לא רק על נשים: גברים בעודף משקל או השמנת יתר חשופים יותר לבעיות אי פריון. אנחנו בעיקר מדברים על נפח הזרע, על מספר הזרעונים התקינים ועל התנועתיות שלהם. מומלץ לקחת את זה בחשבון, כי אחרת אנחנו הגברים עלולים להמשך לזלול ולהעלות במשקל ובמקביל להגיד לאישה "נו, תרזי, הרופא אמר". טוב גם לגברים להפחית במשקל ולהיות במשקל תקין - לקראת כניסה להיריון ובעצם בכל מצב אחר.

ד"ר מיכה באום הוא גינקולוג בכיר ומומחה בולט בהפריה חוץ גופית (IVF). הוא משמש כרופא בכיר במרכז לטיפולי פוריות בהרצליה מדיקל סנטר ורופא בכיר במערך הפריון, ההפריה חוץ גופית והשרות הגינקולוגי בבנק הזרע במרכז הרפואי שיבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully