וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה שוב כאן: האם הגיע הזמן לחזור למסיכות?

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 13:12

פרויקטור הקורונה הזהיר אתמול מגל תחלואה חדש, מה ששלח אותנו לשאול מומחים אם אנחנו צריכים לחזור למסיכות שכל כך שמחנו להסיר. התשובות, באופן מפתיע, חלוקות

בווידאו: תדרוך של פרופ' זרקא בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה/צילום: לע"מ

רצינו להאמין שהקורונה כבר ממש מאחורינו, אבל מסתמן שזה ממש לא המצב. פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, הזהיר אתמול (רביעי) מגל תחלואה חדש, שישי במספר, מאז 2020. "לרוע המזל, נראה שאנחנו מתחילים בישראל גל קורונה חדש, גל ה-BA.5", הוא אמר. במקביל לאמירה המדאיגה הזו, צוות המומחים לטיפול במגפות של משרד הבריאות התכנס לדון בחידוש מגבלות הקורונה והמליץ להחזיר את החובה לעטות מסיכות במקומות סגורים.

כרגע עדיין אין החלטה שמחייבת אותנו לחזור למסיכות, שכל כך שמחנו לזנוח, אבל האם כדאי לגלות אחריות ולעטות מסיכות בכל מקום סגור עד יחלוף זעם? שאלנו מומחים.

"כן. אתם צריכים מסיכות במקומות סגורים"

"מסיכות הן אמצעי יעיל ופשוט לצמצום הדבקה בווירוסים המועברים בדרכי הנשימה", אמרה פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי הבריאות ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, "לכן, אני בהחלט חושבת שבמצב בו אנחנו נמצאים כעת, עלייה במקדם ההדבקה, רצוי להשתמש במסיכות במקומות ציבוריים כמו תחבורה ציבורית, קניונים וכדומה, וכן בעת התקהלויות, למשל באולמות קולנוע".

עוד בוואלה!

האם אפשר להידבק בקורונה פעמיים באותו חודש? המקרה הזה מוכיח שכן

לכתבה המלאה
פרופ' סיגל סדצקי, במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 31 במאי 2020. -, פלאש 90
אנשים נמנעים ממסיכות כדי לא להרגיש חריגים. פרופ' סדצקי/פלאש 90, -

פרופ' סדצקי הוסיפה כי היא "חושבת שחלק מהאוכלוסייה מעונין להגן על עצמו בפני תחלואה, אבל נמנע מעטיית מסיכה על מנת שלא להיות חריג".

"האם זה גל חדש? אני לא יודע"

"המציאות היום היא שהקורונה איתנו. ברמה מסוימת מצבינו די סביר, אבל אי אפשר להתעלם מדיווחי מקדם ההדבקה שכבר עבר את 1, ורק אתמול נרשמו למעלה מ-4,000 מודבקים חדשים", אמר פרופ' ג'וני גרשוני, מומחה לאימונולוגיה מולקולרית ווירולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב.

"האם זה גל חדש? אני לא יודע", הוסיף פרופ' גרשוני, "אבל הנה ההמלצות של השכל הישר - אם לא חוסנתם או עדיין לא השלמתם את תוכנית החיסון - שתי זריקות ובוסטר - אז לכו להתחסן, זה ממש חשוב. לגבי מסיכות, ההמלצה היא לעטות מסיכה לפי הצורך: אנשים בקבוצות סיכון רצוי שיעטו מסיכה במקומות סגורים - בתיאטרון, בתחבורה ציבורית, במפגשים חברתיים הומי אדם. לגבי אנשים יותר צעירים, החוכמה היא להישמר ולהגן על עצמך, כך נוריד את עקומת ההדבקה ונשמור על הבריאות".

"יש להתחשב גם בעייפות הציבור"

"יש צורך לקבל החלטה מושכלת בכל הנוגע להחזרת עטיית המסיכות, אומר ד"ר יריב ויין מהמרכז להתמודדות עם מגיפות באוניברסיטת תל אביב, "במסגרת ניהול הסיכונים, יש להתחשב בעייפות הציבור בכל הנוגע להגבלות, ומצד שני לשמור על האוכלוסיות בסיכון. לדעתי, בשלב זה יש להסתפק בהמלצה בלבד לעטיית מסיכות, תוך התמקדות בהסברה על הצורך לשמור על האוכלוסיות בסיכון".

ד"ר ויין הוסיף כי "עלינו לפעול לכיוון ניהול חיי האזרחים לצד הקורונה, ולהגיב לשינויים במספרי ההדבקה בצורה מדודה תוך מזעור ההגבלות ותוך שמירה על אוכלוסיות בסיכון. אם תהיה עלייה משמעותית במקרי התחלואה הקשה, המלווה בעומסים חריגים על מערכות הבריאות, יהיה צורך לשקול שינויים בהנחיות".

מחלקה פנימית ומחלקת קורונה, בי"ח ברזילי, 7 בפברואר 2022. שי מכלוף
חשוב מאוד לשמור על מערכת בריאות מתפקדת. מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי/שי מכלוף

הוא הדגיש כי "שמירה על מערכת בריאות מתפקדת לא קשורה רק בטיפול בחולי קורונה אלא בעיקר במתן שירותים שוטפים למטופלים במחלות שונות כגון, ניתוחים, השתלות, דיאליזה ועוד. מטופלים אלו עלולים להיפגע משמעותית במידה ומערכת הבריאות תחווה עומס שמקורו באשפוזים שנובעים מחולי קורונה".

"אני לא הורדתי מסיכה עד עכשיו"

ד"ר אורן קובילר, וירולוג באוניברסיטת תל אביב, הבהיר כי הוא באופן אישי לא הוריד את המסיכה עד עכשיו. "לא הייתה סיבה להוריד מסכות בחללים סגורים וצפופים. לעומת זאת, לצערי, אני לא רואה אפשרות להחזיר את המסיכות כחובה, אלא כחובה מוסרית להגן על הסובבים אותך".

"עטיית מסיכות בציבור לא נתמכת בראיות מחקריות"

מנגד, ד"ר יואב יחזקאלי, מהתכנית לניהול מצבי חירום, סבור שאין צורך במסיכות הללו. "עטית מסכות בציבור הרחב למניעת הידבקות, להבדיל מאשר בסיטואציות רפואיות ספציפיות, איננה נתמכת בראיות מחקריות", אמר ד"ר יחזקאלי, "גם מחקרים מבוקרים שנערכו בתקופת הקורונה לא הראו יעילות. מנגד, לעטיית מסכות יש תופעות לואי כגון הפרעות בתקשורת בין אישית, בהתפתחות הילד ובצבירת פחמן דו חמצני מעל התקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully