וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סיוטים מרובים יכולים להיות סימן ראשון למחלה הזו?

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 7:46

פרקינסון היא מחלה שמופיעה לרוב בגילאים מאוחרים אבל מתחילה כבר עשרות שנים לפני. במחקר קטן נמצא כי סיוטים מרובים יכולי להעיד על התפתחות המחלה בגברים

התפתחות של סיוטים בשלב מאוחר בחיים עלולה להיות סימן מוקדם למחלת פרקינסון, כך על פי מחקר חדש שפורסם ב-EClinicalMedicine. אף שזה אולי נשמע לכם מפתיע, זו לא הפעם הראשונה שסיוטים מתקשרים למחלה הנוירולוגית, בעיקר בקרב גברים, אך זהו המחקר הראשון שחוקר האם תסמינים אלו הם אזהרה לפרקינסון או תוצר לוואי של המחלה הניוונית של מערכת העצבים המאופיינת בהפרעות מוטוריות.

לאחר מעקב אחר בריאותם של 3,818 גברים מבוגרים עם תפקוד מוחי רגיל במשך 12 שנים, החוקרים מצאו כי אלו שחוו סיוטים תכופים היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח פרקינסון. רוב האבחנות התרחשו בחמש השנים הראשונות של המחקר.

התוצאות מצביעות על כך שגברים מבוגרים יכולים להיבדק לאיתור פרקינסון על ידי שאילתם על תוכן החלומות שלהם. לאחר מכן ניתן יהיה להשתמש בהתערבויות מוקדמות כדי לעזור לעצור את ההופעה האפשרית של סימפטומים גופניים, כמו רעד, נוקשות ואיטיות.

פרקינסון. ShutterStock
אבחון מוקדם הוא מהותי. ידיים של אדם מבוגר/ShutterStock

אחד האתגרים הגדולים ביותר עם מחלת פרקינסון הוא אבחון מוקדם. עד שרוב האנשים מבינים שהם סובלים מהמחלה, הם כבר איבדו בין 60 ל-80 אחוזים מהנוירונים המשחררים דופמין בחלק מגזע המוח שלהם. יתרה מכך, מחקר קודם של אותו חוקר מצא שלמטופלים עם חלומות רעים יש סיכוי גבוה פי חמישה להראות התקדמות מחלה מהירה.

עוד בוואלה!

מדעי החלום: 5 דברים שתורמים להופעת סיוטים בלילה

לכתבה המלאה

המחלה דוגרת בגוף עשורים קודם לכן

"אף שזה יכול להיות מועיל מאוד לאבחן מוקדם את מחלת פרקינסון, ישנם מעט מאוד מדדי סיכון ורבים מהם דורשים בדיקות יקרות בבית החולים או שהם נפוצים מאוד ולא ספציפיים, כמו סוכרת", מסביר הנוירולוג אבימי אוטאיקו מאוניברסיטת ברמינגהם. חשוב לציין שלפני שהמחלה מאובחנת היא יכולה לדגור בגוף עשרות שנים קודם במוחו או בגופו של האדם.

"למרות שעלינו לבצע מחקר נוסף בתחום זה, זיהוי המשמעות של חלומות רעים וסיוטים יכול להצביע על כך שאנשים שחווים שינויים בחלומותיהם בגיל מבוגר יותר - ללא כל טריגר ברור - צריכים לפנות לייעוץ רפואי".

הקשר בין שינה לפרקינסון הוא קשר שחוקרים כבר כמה שנים. בערך רבע מחולי פרקינסון מדווחים על חלומות מטרידים תכופים מרגע האבחון, וחלקם מדווחים על חלומות רעים עד 10 שנים לפני שהם אובחנו. מחקרים קודמים אף הצביעו על כך שלאנשים עם מחלת פרקינסון יש סיכוי גבוה פי ארבעה לחוות סיוטים תכופים מאשר אלה באוכלוסייה הכללית. בנוסף, חולי פרקינסון גם נוטים יותר לפתח הפרעות שינה בתנועות עיניים מהירות (REM).

עם זאת, עד כה לא היה ברור אם התסמינים הללו היו תוצר לוואי של פרקינסון או שלב מקדים המכונה "פרודרום". המחקר הנוכחי עוזר להבהיר את ההבחנה על ידי מעקב אחר מדגם גדול של גברים מבוגרים לאורך יותר מעשור. במחקר, משתתפים עם סיוטים תכופים שדווחו על עצמם היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח פרקינסון במשך 12 שנים. יתרה מכך, בארבע השנים הראשונות של המחקר, סיוטים תכופים היו קשורים לעלייה של פי שישה בסיכון ללקות במחלה הנוירולוגית.

ללא מחקר נוסף למדידת פעילות המוח במהלך השינה, קשה לומר מה קורה ברמה הביולוגית בחולי פרקינסון שחווים סיוטים. גברים עם פרקינסון נוטים לחלום חלומות מטרידים יותר מנשים עם פרקינסון, אבל עדיין לא ברור למה. אחת ההשערות היא שההתפרצות המאוחרת של סיוטים היא סימן מוקדם של ניוון עצבי אצל חלק מהגברים. בנוסף, נשים נוטות משמעותית יותר לחוות סיוטים קבועים בשלב מוקדם בחיים, אך לאחר גיל 65, גברים מתחילים להדביק את הפער. אולי משהו משתנה בקליפת המוח הקדמית, המווסתת את הרגשות במהלך השינה, ככל שהמוח הגברי מזדקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully