וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים בחנו איך הקורונה השפיעה על החלומות שלנו - והתוצאות מרתקות

עודכן לאחרונה: 20.8.2021 / 7:41

נגיף הקורונה שינה לא רק את השגרה וההרגלים של כולנו, אלא, כך מתברר כעת, גם את החלומות שלנו. אז למה זה כל כך מעסיק מומחים לפסיכיאטריה מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית ומה החלומות שלכם בימי המגיפה באמת מנסים לסמן לכם?

בווידאו: מחלקת קורונה בבית חולים זיו צפת/צילום: רויטרס

קרה לכם פעם שדיברתם מול אולם מלא באנשים, הסתכלתם למטה, נחרדתם לגלות שאתם ערומים לגמרי - ואז התעוררתם והבנתם שכל זה היה חלום? ברכות, גם אתם חוויתם את אחד החלומות הנפוצים בעולם, שמשקפים חרדה שרובנו חולקים. אך מאז שנגיף הקורונה נכנס לחיינו, החלום הזה עבר כמה גלגולים מעניינים והדבר הכי מוזר הוא שזה קרה אצל אנשים רבים, בכל ברחבי העולם ובמקביל.

דיידרה בארט היא חוקרת ומרצה לפסיכולוגיה במחלקת הפסיכיאטריה של בית הספר לרפואה בהרווארד. בארט עוסקת רבות בנושא החלומות ומאז פרוץ המגיפה היא החליטה למפות חלומות של אנשים כדי להבין איך המצב החדש משפיע לכולנו על התת-מודע. באופן די מעניין, היא שמה לב לחלום שחוזר אצל רבים - הם נתקפים בבהלה כשהם מבחינים שאין להם מסיכה בהישג יד - וזה מרגיש ממש כמו להיות ערומים.

"שמתי לב ש'חלומות המסיכה' האלו התחילו בהדרגה להחליף את חלומות ה'עירום בציבור' שהרבה אנשים מספרים עליהם", אמרה. "החלום הזה למעשה משקף חרדה חברתית קלאסית שממוקמת איפשהו על רצף המבוכה\בושה שמנהל את החיים של רובנו. כחוקרת חלומות, מיד הסתקרנתי לגלות מה עוד 'עולם החלומות' שלנו מנסה לומר על התגובות הכמוסות של אנשים לאסון הגלובלי החדש".

ואנשים לא רק הרגישו 'ערומים בציבור' בלי המסיכה. לסקר המקוון שפרסמה בארט התנקזו לא פחות מ-15 אלף דיווחים מרחבי העולם. אנשים סיפרו בין היתר על כעס או פחד שהם חשו בחלום בגלל אנשים שלא עטו מסיכות. אך לדברי בארט, בושה הייתה הרגש החזק ביותר שעלה מנבכי התת-מודע של הגולשים בהקשר הזה. לחלק מהאנשים, היא מוסיפה, היו סיוטים של ממש הקשורים במסיכות.

בחור עם מסיכה קורא ספר, מאי 2020. Justin Setterfield, GettyImages
חוששים להתפס בלי מסיכה. איש עם מסיכה/GettyImages, Justin Setterfield

"אחד המשתתפים סיפר שחלם על עולם שבו אנשים עוטים מסיכות במשך כל כך הרבה זמן - עד שכבר אין להם פיות. בחלום הזה, המסיכות של אנשים כבר השתלבו עם החלק התחתון בפנים והם היו צריכים לבחור אם הם רוצים שמזון יוחדר להם ישירות לקנה הנשימה או באמצעות עירוי".

כשהמגיפה הייתה בשיאה, בתחילת 2020, החלומות של רבים אף היו משונים יותר ועסקו ברובם בפחד מיידי מהדבקה, או במזיקים באופן כללי - לא רק נגיפים אלא גם יצורים שאינם מיקרוסקופיים. "ראיתי עשרות רבות של עדויות על כל חרק שאפשר לדמיין, שתקף אנשים בחלומות. היו גם נחילים גדולים של כל סוגי החרקים. צבאות של מקקים התרוצצו בחלומות, כמו גם מסות גדולות של תולעים. היו גם צרצרים עם ניבים של ערפד, פשפשי מיטה, פרעושים".

פער מעניין בין גברים לנשים

ואם חשבתם שרק מסיכות וחרקים מייצרים מערבולות רגשיות בתוך הנפש, מתברר שיש עוד שחקן פופולרי שמככב בסיוטים הקולקטיביים שלנו. רבים, כך עולה מהסקר, חוששים מאוד לחזור לשגרה. "ראיתי שיש הרבה חלומות שעוסקים בפחד ממקומות עבודה ובתי ספר - בייחוד בגלל שמדובר בסביבה מדבקת ומלחיצה", מסבירה בארט.

לדבריה, בחלום אחד, אישה חזרה למקום עבודתה וגילתה שיש שם חוק חדש שמחייב אנשים ללכת יחפים על שטיח מלוכלך ורטוב במשך יום שלם. בתקופת הסגרים וההגבלות, אנשים גם התחילו לדווח על חלומות שמשקפים בדידות וניכור.

זו לא הפעם הראשונה שבארט מחליטה לבחון כיצד אירועים טראומתיים משפיעים על חלומות. לאורך ההיסטוריה היא ראיינה גם אזרחים אמריקאים אחרי אירועי 11 בספטמבר ומלחמת המפרץ וכן ניצולי שואה ששרדו את מחנות הריכוז הנאציים. המטרה המרכזית של המחקרים האלו, כך היא מספרת, היא לא רק להבין איך החרדה משפיעה על החלומות - אלא גם למצוא כלים טיפוליים שיעזרו להפחית את החרדה הקולקטיבית הזאת.

כדי לשפר את מאמצי האבחון, היא השתמשה בכלי המבוסס על בינה מלאכותית לניתוח העדויות, במטרה לזהות רגשות שחוזרים אצל אנשים רבים. "גם בקרב גברים וגם בקרב נשים, חלומות הקשורים בפחד הכפילו את עצמם בהשוואה לימים שלפני המגיפה. חולי היה נוכח פי שלושה בחלומות ומוות פי ארבעה", אמרה.

עם זאת, ההבדל בין גברים ונשים ניכר דווקא בשיקוף של שני רגשות מאוד לא נעימים. "רמות הכעס והעצב שהשתקפו בחלומות היו גדולים פי שניים בקרב נשים בהשוואה לימים שלפני המגיפה. אצל גברים, הרגשות האלו הופיעו בשיעור דומה לפני ואחרי פרוץ המגיפה".

אשה מתעוררת מסיוט. Giphy
עצובות וכועסות יותר. אישה מתעוררת מסיוט/Giphy

אז למה זה קורה? בארט מעריכה כי נשים רבות שמועסקות במשרה חלקית פוטרו בתקופה הזאת וגם נדרשו לשאת יותר בעול של גידול הילדים בהשוואה לגברים. נשים באופן מסורתי גם נוטות יותר לטפל בבני הבית החולים ואפילו כשמתסכלים על צוותים בבתי החולים, נשים נוטות לעבוד יותר בעמדות פחות בכירות. לכן, הן נדרשות במקרים רבים להיות אלו שמתמודדות עם המשימות המורכבות יותר הקשורות בטיפול בחולים. בארט הוסיפה כי "העובדה שנשים באופן כללי חשות עצובות וכועסות יותר היא הגיונית מאוד בעיניי".

"עלייה משמעותית בחלומות האופטימיים"

אם עד עכשיו הצלחנו לדכא אתכם - הנה תובנה מעניינת ומפתיעה על התת-מודע הקולקטיבי שלנו. לדברי בארט, לאחר שאושרו החיסונים הראשונים נגד הנגיף, היא הבחינה ב"עלייה משמעותית בחלומות שמשדרים אופטימיות". בשלב הראשון, אנשים התחילו לחלום שהם פוגשים את המשפחה והחברים. בשלב השני כבר הגיעו המועדונים, שבמשך תקופה ארוכה הרגישו כמו דבר שבאמת נוכל רק לחלום עליו.

החלומות האלו, כך עולה מהסקר, היו נוכחים אצל רבים גם ב-2020, אך בשלב ההוא, הם גרמו בעיקר, ובכן, לעצב ולכעס. עם כניסת החיסונים לחיינו, הם היו טבולים גם בהמון תקווה וציפייה.

ואם אתם לא רוצים לסבול מחלומות רעים בלילה, לבארט יש כמה עצות מעניינות שאולי יעזרו לכם ליהנות יותר מעולם הדמיון שלכם. לדבריה, הרבה אנשים שלא רוצים לחוות סיוטים בלילה, פשוט מנסים בכל כוחם להימנע מלחשוב על נושאים שגורמים לסיוטים לפני השינה. אך כפי שניסוי "הפיל הוורוד" בפסיכולוגיה ממחיש - כשאתם מנסים לא לחשוב על פיל ורוד - זה בדיוק מה שיהדהד לכם במוח בלי סוף.

במקום זאת, היא מציעה, נסו להתמקד במשהו חיובי לפני שאתם הולכים לישון. "נסו לייצר תמונה מנטלית טובה לפני שאתם נרדמים. אם זה עוזר, תציבו תמונה או אובייקט אחר מול העיניים שמשקף משהו שאתם כן רוצים לחלום עליו. גם לתעד את החלומות ביומן יכול מאוד לעזור להבין את העולם הפנימי שלכם, להכיר את החרדות שלכם ובשלב כלשהו להתגבר עליהן". לדבריה, זה יסייע לא רק לייצר חלומות טובים יותר - אלא גם לשפר את הבריאות הנפשית כשאתם בהכרה מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully