וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לכווץ: כך תחזקו את שרירי רצפת האגן

עודכן לאחרונה: 12.5.2022 / 8:56

כל אישה מכירה את המושג "חיזוק רצפת האגן", אבל מעטות מכירות את כל השיטות שיכולות לאפשר להן לחזק את השרירים החשובים האלה. מומחה חושף את כל השיטות הכי יעילות והטיפולים המתקדמים שקיימים

המון נשים רבות כבר יודעות עד כמה רצפת האגן שלהן חשובה, ומי שלא יודעת - מגלה זאת לאחר הלידות. ורוב הנשים, גם בגילאים צעירים, לא מוכנות להתפשר על איכות החיים שלהן, ופועלות כדי לחזק את שרירי רצפת האגן שנפגעים עם השנים ולאחר הלידות.

חשוב להבין ששיקום אזור רצפת האגן הוא הרבה יותר מרק לכווץ את השרירים ולקוות שהבעיות יפתרו, ולעיתים יש צורך בטיפול ממוקד יותר. עם זאת, החדשות הטובות הן שרצפת האגן היא אזור בגוף הבנוי במידה רבה משרירים, ולכן היא יכולה להתחזק ולחזור לעצמה. אבל איך עושים את זה בדרך היעילה והבריאה ביותר?

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה במחקר הרפואי בתחום שיקום רצפת האגן, עובדה שמאפשרת לרופאים ולמומחים להציע היום קשת רחבה ומתקדמת של פתרונות שנותנים מענה יעיל לכל אישה שסובלת מבעיות ברצפת האגן שלה.

אישה בטיפול שרירי רצפת האגן. ShutterStock
יש היום יותר פתרונות לחיזוק רצפת האגן. אישה בטיפול לחיזוק השרירים/ShutterStock

"שיקום רצפת אגן הוא עולם ומלואו, יש סוגים שונים של בעיות ובדרגות חומרה שונות. רצפת האגן היא לא מחלה, היא אזור בגוף, ולאחר לידות לפעמים מתעוררות בעיות שונות במבנה ובתפקוד שלה", מסביר ד"ר בני פיינר, מומחה ברפואת נשים אורוגניקולוגיה וכירורגיה משקמת לרצפת האגן, ב'נגה מדיקל' - מרכז למצויינות ברפואת נשים מתקדמת.

"שיקום רצפת האגן לאחר הלידות כולל טיפולים שונים שנותנים מענה בין היתר לצניחה של איברי האגן, המבטאת בהחלשות של שריר ורקמת החיבור התומכת באיברים. בנוסף לחשיבות העמדה האנטומית של האברים המונחים על קרקעית האגן, ישנה דינמיקה פונקציונאלית עדינה באזור המאפשרת למשל לשלפוחית השתן להתמלא ולהתרוקן ביעילות תוך שמירה על שליטה טובה במתן השתן", מסביר ד"ר פיינר, "הנרתיק הוא איבר דרכו יוצאים היילודים, ומצד שני לאחר הלידות הוא אמור לחזור לטונוס שרירים תקין כך שיתמוך באיברים הפנימיים ויאפשר קיום יחסי מין תקינים. מוצאה של מערכת העיכול הוא בפי הטבעת ופגיעה באזור בעקבות לידות יכולה ליצור תסמינים הפוגעים קשות באיכות החיים כגון עצירות, בריחת צואה או גזים, דחיפות ליציאה וקושי להתאפק וכדומה".

עוד בוואלה!

5 תרגילים פשוטים שיחזקו את רצפת האגן שלכן בהיריון (וגם אחרי)

לכתבה המלאה

לדברי ד"ר פיינר, כיום יש מגוון רחב של טיפולים מתקדמים לשיקום רצפת האגן לאחר לידות:

כירורגיה רובוטית: שיקום ניתוחי של רצפת האגן בשיטה זעיר פולשנית. תחום הכירורגיה המשקמת לרצפת האגן התקדם מאוד. כתוצאה מכך הניתוח הוא מדוייק יותר עם תוצאות טובות, משפר ומתקן את התמיכה באיברי האגן לאורך שנים בשיעור הצלחה גבוה. הניתוח באמצעות רובוט הקרוי "דה וינצ'י" כניתוח זעיר פולשני, מאפשר לתמוך באיברים בצורה כזאת שהוא מחזיר את האנטומיה הפנימית למצב תקין תוך שימור התפקודים המתקיימים באזור המורכב הזה לרבות מילוי וריקון שלפוחית השתן, קיום יחסי מין וכן פעולת מעיים תקינה. במקרים ספיציפיים ניתן לשקול טיפול ניתוחי בשיטה זו גם בנשים שעדיין לא סיימו ללדת.

טיפול לייזר וגינלי: טיפול מרפאתי חדשני שאינו כרוך בניתוח, טיפול קצר וללא כאבים. כמות המחקרים סביבו הולכת וגדלה, עם תוצאות המצביעות על יעילות טובה של הטיפול והעדר תופעות לוואי או סיבוכים משמעותיים. הטיפול נותן מענה למספר מצבים שונים, לרבות יובש נרתיקי וכאב ביחסי מין על רקע זה, בריחת שתן במאמץ, תכיפות ודחיפות במתן השתן, עיבוי ושיקום של רקמות הנרתיק בנשים הסובלות מריפיון הנרתיק בעקבות לידות.

כסא אלקטרומגנטי: חידוש פורץ דרך לטיפולים ברצפת האגן ללא צורך להוריד את הבגדים (בעולם הגינקולוגיה הרבה פעמים אלמנט זה מהווה מכשול). בסדרת טיפולים של מספר דקות כל טיפול, הוא שווה ערך לשנים של טיפולי פיזיותרפיה. טיפולים קצרים ולא כואבים. עם זאת, המידע הקליני על מכשיר זה הוא כרגע מועט.

"היום מתבצעים כל הזמן מחקרים חדשים, כמו למשל שימוש בתאי גזע לשיקום הרקמה הטבעית ולאפשר לה להתחדש בעצמה, אך לוקח שנים רבות מהגיית הרעיון ועד להפיכתו לאמצעי טיפול זמין שעבר הליך ארוך של מחקר קליני ואישורים במטרה לוודא את יעילותו ובטיחותו", מסכם ד"ר פיינר.

אילוסטרציה. ShutterStock
ישנה חשיבות לאברים המונחים על קרקעית האגן. צילום של אגן/ShutterStock

החידושים בטיפולי הפיזיותרפיה של רצפת האגן

טיפולי הפיזיותרפיה של שיקום רצפת האגן מתחילים בבדיקה גופנית המאבחנת את המצב של אזור רצפת האגן, ולאחר מכן הטיפול מורכב משני אלמנטים מרכזיים: המלצה לשינויים באורח החיים וחיזוק אקטיבי של רצפת האגן.

"היום המגמה של טיפולי הפיזיותרפיה השתנתה ונקראת 'עבודה גלובלית' והכוונה היא שההמלצות לשינויים באורח החיים וההמלצות לטיפולים ולאימונים מותאמות לא רק למצב הפיזיולוגי של כל אישה, אלא גם לאורח החיים המשתנה של כל אישה ואישה", מסבירה יפעת קמר, פיזיותרפיסטית מומחית לשיקום רצפת האגן ב'נגה מדיקל'.

"כשהטיפול מסתכם בלהגיד לאישה לאחר הלידה בהנחיות לשכב, להרפות ולכווץ, ברור שהטיפול לא יעבוד, כי האישה לא תתמיד בתרגילים. נשים אחרי לידה הן מאוד עסוקות; בטיפול בתינוק החדש, בתפעול הבית, לפעמים יש גם ילדים גדולים יותר בבית, אחר כך הן חוזרות לעבודה. המגמה היום היא לשלב את טיפולי הפיזיותרפיה תוך כדי פעולות הבסיס מהשגרה היומיומית. אנחנו רואים הרבה יותר נשים צעירות אחרי לידות עם צניחות באזור רצפת האגן בגלל השגרה העמוסה והטיפולים היום תומכים בדיוק בזה".

"לאחר הבדיקות והאבחונים אנחנו נותנים הנחיות מה מומלץ לעשות בזמן שגרה ביתית כמו קיפול כביסה או הכנת סלט, תרגילים מומלצים בזמן הנקה. הדרכה פרטנית כיצד להתנהל בזמן מתן שתן או יציאות, מה צריך לעשות כאשר מרימים את הילדים על הידיים, וכדומה. הרבה נשים רוצות לחזור להתאמן מוקדם, ההמלצה היא כמובן רק לאחר תקופה של שישה שבועות. כדי לאפשר לאזור רצפת האגן להשתקם לאחר הלידה, אם האישה חוזרת להתאמן מומלץ לקבל הנחיות איך נכון לכווץ להרפות בזמן הכושר הגופני".

אישה בהריון. ShutterStock
רואים היום הרבה יותר נשים צעירות אחרי לידות עם צניחות באזור רצפת האגן בגלל השגרה העמוסה. אישה בהיריון/ShutterStock

גם מבחינת אביזרים יש התקדמות גדולה, והם נעשים יותר טכנולוגיים ונוחים לשימוש ביתי:

1. מכשיר ביופידבק ביתי קטן: מגיע עם אלקטרודות וגינליות ומתחבר לאפליקציה בטלפון. ניתן לחבר את האלקטרודות בבית ולראות בצג שעל הטלפון את רמת הכיווץ והשחרור של רצפת האגן שלנו תוך כדי תרגול. את המכשיר הביתי אפשר לרכוש לאחר אבחון בקליניקה עם המלצה, הנחייה והדרכה של פיזיותרפיסט מומחה לשיקום רצפת האגן המסביר ומנחה כיצד צריך לבצע את התרגילים ואיך הם נראים על גבי המסך.

2. תומכן סיליקון היפו אלרגני (פסארי): נוח מאוד לשימוש יום-יומי, מתאים בעיקר לנשים צעירות אחרי לידה, תומך בצניחה ורפיון של אזור רצפת האגן, מתאים מאוד גם לנשים המעוניינות לחזור לכושר ולהתאמן. היום, גם פיזיותרפיסטים המתמחים בשיקום רצפת האגן יכולים להתאים אביזרי סיליקון למטופלות.

3. משקוליות נרתיקיות: משקוליות קטנות המגיעות בכמה רמות של כובד ומותאמות אישית לכל מטופלת, מיועדות לשימוש עד כ-15 דקות ביום בזמן עמידה או כושר. המשקוליות מחזקות את השרירים של רצפת האגן, מאפשרות סגירה והרמה מיטבית, תומכות ומונעות את הצניחה. המשקוליות מחויבות ליווי פרטני של פיזיותרפיסט רצפת אגן על מנת לא לייצר נזק.

טיפול הוליסטי לשרירים

חשוב לציין כי טיפולים בפיזיותרפיה לרצפת האגן בהחלט מועילים כאשר מבוצעים בהתוויות הנכונות ובדרגות החומרה המתאימות לכך. כשמדובר בצניחת אברי האגן בדרגה מתקדמת, טיפולי הפיזיותרפיה כאמצעי טיפולי יחיד לא יספיקו. אם לדוגמה הרצועות הטבעיות התומכות ברחם איבדו את האלסטיות והכח שלהן בעקבות לידה טראומטית או לידות מרובות - זה פשוט לא יספיק. "לכן, הרבה פעמים אנחנו משלבים את הטיפול השיקומי בפיזיותרפיה לפני ואחרי ניתוחים כדי למקסם את התוצאה ולשמרה לאורך שנים" מסכם ד"ר פיינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully