וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרבע מהאנשים יש ריח רע מהפה. מה עושים עם זה?

ד"ר ליאת צ'אושו

11.5.2022 / 12:01

ריח רע מהפה - בהנחה שאתם מודעים לו - הוא עניין מביך מאוד, אבל יש מה לעשות איתו. רופאת שיניים מסבירה למה זה קורה לכל כך הרבה אנשים, ואיך מעלימים את הסרחון הזה

ריח רע מהפה (הליטוזיס או באשת הפה) משפיע על כ-25 אחוזים מהאוכלוסייה, והוא הסיבה השלישית בשכיחותה לפנייה לרופא שיניים, אחרי עששת ומחלות חניכיים. מדובר בתופעה מטרידה שעלולה לגרום למבוכה ואף לחרדות משמעותיות בקרב הסובלים ממנה.

למה זה קורה?

1. היגיינת שיניים: במקרים בהם היגיינת הפה אינה טובה, ישנה הצטברות של שאריות מזון ורובד חיידקים הגורמים להתפתחות דלקות חניכיים. התוצאה היא ריח פה לא נעים הנגרם עקב תוצרי החיידקים. צחצוח פעמיים ביום עם שימוש באביזר לניקוי בין השיניים כגון חוט דנטלי מביאים להסרה של רובד החיידקים (פלאק) ויכול למנוע את חלק ההגורמים לריח.

2. טבק: מוצרי טבק גורמים לריח פה לא נעים. בנוסף, הם מגדילים את הסיכויים למחלות חניכיים ויוצרים יובש פה העלולים אף הם לגרום לריח רע מהפה.

3. מזון: פירוק חלקיקי מזון שנכלאו בשיניים עלול לגרום לריחות. בנוסף, מאכלים או משקאות מסוימים כמו בצל, שום, אוכל חריף, אלכוהול וקפאין עלולים גם הם לגרום לריח רע מהפה.

עישון, מתוך "הנותרים". Giphy
בנוסף לכל הצרות, זה גם גורם לריח פה רע. אישה מעשנת/Giphy

4. יובש פה: רוק מנקה את הפה באופן טבעי. אם הפה יבש עקב תרופות מסוימות או מחלות הפוגעות בקצב הפרשת הרוק מבלוטות הרוק, איכות השטיפה נפגעת ושאריות המזון המצטברות מביאים להיווצרות ריח פה.

5. דיאטות: תפריט דל פחמימות עלול לגרום גם הוא לריח רע מהפה. הדבר נובע מפירוק שומנים המייצרים תוצרי פירוק הנקראים קטונים, שהינם בעלי ארומה חזקה.

6. תרופות: תרופות מסוימות עלולות להפחית את קצב הפרשת הרוק ולפיכך להגביר את הריחות. תרופות אחרות יכולות לייצר ריחות כשהן מתפרקות ומשחררות כימיקלים בנשימה.

עוד בוואלה!

סובלים מריח רע מהפה ואף אחד לא אומר לכם? כך תוכלו לגלות לבד

לכתבה המלאה

7. מצבי פה, אף וגרון: לפעמים, חיידקים מצטברים על השקדים ועלולים ליצור ריח פה לא נעים. כמו כן, זיהומים או דלקות באף, בגרון או בסינוסים עלולים לגרום גם הם לתופעה.

8. בעיות במערכת העיכול: ריחות הנידפים מהפה לעיתים יכולים לנבוע ממערכת העיכול ומבעיות במערכת העיכול.

איך מאבחנים?

רופא שיניים יוכל כבר בפגישה הראשונה לאבחן חשד להליטוזיס בגלל ריח האוויר שנושף המטופל. במקרה של תלונה מצד המטופל יכול הרופא לבצע בדיקה מקיפה של חלל הפה כולו והשיניים בפרט, לשלול גורמים שעלולים להוביל לריח פה לא נעים.

גיף ריח רע מהפה פה. Giphy
יש מה לעשות עם זה. אישה נושפת על גבר/Giphy

ישנן מגוון טכניקות המאבחנות את התופעה בצורה מדויקת:

• מד הלימטר: מזהה רמות נמוכות של גופרית.

• כרומטוגרפיית גז: בדיקה זו מודדת שלוש תרכובות גופרית נדיפות: מימן גופרתי, מתיל מרקפטן ודימתיל גופרתי.

• מבחן BANA: מודד רמות של אנזים ספציפי המיוצר על ידי חיידקים הגורמים להליטוזיס.

• בדיקת אנזים בטא-גלקטוזידאז: רמות האנזים נמצאו בקורלציה עם ריח הפה.

איך מטפלים?

• צחצוח שיניים: היגיינה אורלית טובה היא המפתח לרוב בעיות הריח הרע. יש לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום במשך שתי דקות. יש להשתמש באביזר לניקוי בין השיניים לפחות פעם ביום (חוט דנטלי, קיסמים, מברשות בין שיניות). יש להחליף את מברשת השיניים אחת ל-3 חודשים או קודם אם היא מתבלה.

גיף צחצוח שיניים. Giphy
לפחות פעמיים ביום במשך שתי דקות. זוג מצחצח שיניים/Giphy

• צחצוח לשון: חיידקים, מזון ותאים מתים מצטברים על הלשון. חובה להקפיד על ניקוי הלשון באופן יומיומי. מומלץ להיעזר במנקה לשון ייעודי.

• ניקוי תותבות: יש להקפיד על ניקוי התותבות לאחר כל הארוחה. הניקוי מונע את הצטברות החיידקים על גביהן.

• טיפול ביובש פה: יש להרבות בשתיית מים. הימנעות מעישון העלול להעצים את יובש הפה. ניתן ללעוס מסטיק או למצוץ סוכריות ללא סוכר שיכולים לסייע בהפרשת רוק. במקרים של יובש פה קיצוני יש לפנות לרופא שעשוי לרשום תרופות הממריצות את זרימת הרוק.

• תזונה נכונה: הימנעות מבצל, שום ואוכל חריף. כמו כן, יש להפחית את צריכת הקפה והאלכוהול.

ד"ר ליאת צ'אושו DMD MSc היא מומחית בפריודונטיה (מחלות חניכיים) ברשת כללית סמייל ונמנית על הסגל הבכיר במחלקה לפריודונטיה, אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully